ناخالص

معنی کلمه ناخالص در لغت نامه دهخدا

ناخالص. [ ل ِ ]( ص مرکب ) غیرخالص. مقابل خالص. رجوع به خالص شود.

معنی کلمه ناخالص در فرهنگ معین

(ل ) [ فا - ع . ] (ص . ) آن چه که خالص نباشد، مغشوش . مق خالص .

معنی کلمه ناخالص در فرهنگ فارسی

( صفت ) آنچه که خالص نباشد مغشوش مقابل خالص

معنی کلمه ناخالص در دانشنامه آزاد فارسی

ناخالص (heterozygous)
در جانداران، داشتن دو الل (دگره) متفاوت یک صفت. به عکس، در جانداران خالص (هوموزیگوس)، هر دو کروموزوم یک نوع الل دارند. در جمعیتی که در آن برون زادگیری صورت گرفته است، هر فرد عموماً برای برخی ژن ها ناخالص و برای بقیه خالص خواهد بود. مثلاً در انسان الل های رنگ چشم آبی و قهوه ای وجود دارد، ولی الل رنگ چشم آبی در مقابل الل بارز رنگ قهوه ای چشم مغلوب است. فرد دارای چشمان آبی از نظر این صفت خالص است، ولی افراد با چشمان قهوه ای ممکن است خالص یا ناخالص باشند.

معنی کلمه ناخالص در ویکی واژه

impuro
آن چه که خالص نباشد، مغشوش. مق خال

جملاتی از کاربرد کلمه ناخالص

کویت اقتصادی کوچک و محدود، ولی باز دارد که به شدت به صدور نفت خام وابسته‌ است. فروش نفت خام ۹۰ درصد تولید ناخالص داخلی و ۷۵ درصد بودجه دولت را شامل می‌شود. بحران جهانی نفت در اواخر سال ۱۹۹۸ و اوایل سال ۱۹۹۹ موجب شد تا بودجه این کشور از ۵/۵ میلیارد دلار به ۳ میلیارد دلارکاهش یابد و همین امر مشکلات گسترده‌ای را برای اقتصاد کویت فراهم آورد.
در سال ۲۰۱۲، این ایالت تولید ناخالص داخلی برابر با ۱۷۳٬۱۴۶ میلیارد دلار داشت، که بیش از تولید ناخالص داخلی کشور قطر (۱۷۲٬۹۸۲ میلیارد دلار) بود.
اسپانیای امروزی کشوری دموکراتیک و دارای حکومتی پارلمانی تحت قانون اساسی پادشاهی است. اسپانیا یک کشور توسعه‌یافته و پانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا از نظر تولید ناخالص داخلی می‌باشد. این کشور همچنین دارای سطح بالای استاندارد زندگی است. اسپانیا در سازمان ملل متحد، ناتو، سازمان تجارت جهانی، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و اتحادیه اروپا عضو است.