ناتورالیسم

ناتورالیسم

معنی کلمه ناتورالیسم در لغت نامه دهخدا

ناتورالیسم. ( فرانسوی ، اِ ) بر مذهبی فلسفی و چند مکتب ادبی و هنری اطلاق می شود. || در ادبیات و هنرهای زیبا: مکتبی است که به تقلید دقیق و موبه موی طبیعت توجه دارد و معتقد است که باید طبیعت را حتی الامکان مطابق با واقع و چنانکه هست توصیف و مجسم کرد. «گوستاو فلوبر» از پایه گذاران و پیشروان ناتورالیسم ادبی است . «امیل زولا» و «گی دو موپاسان » از مؤسسان ومعاریف این مکتب اند. || در پزشکی : شیوه ای است که طبیعت را مایه بخش مداوا و شفای امراض میداند. || در فلسفه : مکتبی است که معتقد به قدرت محض طبیعت است و طبیعت را مأمور و محکوم قدرت و نظام بالاتری نمیداند و وجود یک خالق و نظام عالی را در طبیعت انکار میکند و طبیعت را بخودی خود موجود میداند. مکتب ناتورالیسم دو شاخه میشود: یکی ماتریالیسم یا مذهب مادی و دیگر مذهب وحدت وجود. پیروان ناتورالیسم دخالت خدا را در امور دنیا انکار میکنند. عکس این مذهب را سورناتورالیسم مینامند. ناتورالیسم بعنوان یک مکتب کفر و الحاد از طرف کلیسا طرد شده است.

معنی کلمه ناتورالیسم در فرهنگ معین

[ فر. ] ( اِ . ) از نظر فلسفی به آن رشته از روش های فلسفی اطلاق می شود که معتقد به قدرت محض طبیعت است و هرگز طبیعت را آلتی در دست نظم بالاتری نمی شناسد، و از نظر ادبی مکتبی است که در آن بیشتر به تقلید دقیق و مو به موی طبیعت پرداخته می شود.

معنی کلمه ناتورالیسم در فرهنگ عمید

۱. (فلسفه ) مذهبی فلسفی که معتقد به قدرت محض طبیعت است و وجود خالق را انکار می کند، طبیعت گرایی.
۲. (ادبی ) مکتبی ادبی که بر اساس تقلید از طبیعت بنا شده و معتقد است که هنر و ادبیات باید جنبۀ علمی داشته باشد و نویسنده باید تخیل را کنار بگذارد و واقع بین و عینیت گرا باشد.

معنی کلمه ناتورالیسم در فرهنگ فارسی

( به معنای واقع پردازی ) . مکتبی در ادبیات و هنر که تقلید دقیق از طبیعت را توصیه میکند و معتقد است که باید طبیعت را حتی الامکان مطابق با واقع و چنانکه هست توصیف و مجسم کرد. در ادبیات بخصوص به مکتبی اطلاق می شود که به پیروی از [ امیل زولا ] نویسنده فرانسوی رونق یافت و طرفداران آن می کوشیدند که روش تجربی و حتی علمی را در ادبیات رواج دهند . زولا معتقد بود که نویسنده در عین حال باید دانشمند باشد و داستان را گزارشنامه تجارب و آزمایشها می دانست. این مکتب از ۱۸۸٠ تا ۱۸۹٠ بر ادبیات اروپا حاکم بود و در آثار نویسندگان قرن نوزدهم و بیستم تاثیر بسیار نهاد .
حالت طبیعی، طبیعی بودن، اعتقادبه طبیعت داشتن

معنی کلمه ناتورالیسم در دانشنامه عمومی

ناتورالیسم (ادبیات). طبیعت گرایی یا نچرالیسم ( به فرانسوی: Naturalisme ) گرایش و جنبش ادبی است شبیه به رئالیسم و بر ضد رمانتیسم و سنت گرایی که در اواخر قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم تحت تأثیر نظریات داروین شکل گرفته است. این جنبش بر پایهٔ یک رئالیسم سفت و سخت اجتماعی بنا شد و به تبع آن شباهت های بسیاری به رئالیسم نیز داشت. نچرالیسم به دور از نمادگرایی، ایدئال گرایی و احساسات گرایی های مرسوم، بر جزئیات روزمرهٔ زندگی تأکید می کرد، چرا که رفتار آدمی و سرنوشتش را در چارچوب جبر تحمیل شده از سوی وراثت و محیط می دانست. همچنین برخلاف سبک های سنت گرا که سوژهٔ آن ها درباریان و اشراف زادگان بودند شخصیت های داستانی در ادبیات نچرالیسم از طبقات فرودست و کم توان شکل می گرفتند.
ادبیات نچرالیسم یکی از جریان های ادبی مهم در قرن نوزدهم بود که نخست در اروپا و آمریکا شکل گرفت. این جریان ادبی از نظر فلسفی به پوزیتیویسم آگوست کنت بازمی گردد که در آن روش علمی پیشنهاد شده «فراتر از تجربه گرایی، مشاهده فعال و بی طرفی پدیده ها» بود. این روش علمی، نیازمند انجام آزمایش های کنترل شده توسط دانشمندان بود که این آزمایش ها فرضیات مربوط به آن پدیده ها را اثبات یا رد می کردند. امیل زولا این روش علمی را به ادبیات منتقل کرد و بر این اصرار کرد که نچرالیسم در ادبیات باید مانند آزمایش های کنترل شده باشد که در آن شخصیت ها به عنوان پدیده ها عمل می کنند.
در ادبیات نچرالیستی، واقعیت و طبیعت انسان به همراه شخصیت های داستانی بسیار مهم هستند. نویسندگان نچرالیسم به بررسی موضوعاتی مانند فقر، بی عدالتی، بیماری، مرگ و خشونت می پردازند و تصویری صادقانه و بدون تزویر از زندگی مردم را در مقابل خوانندگان خود قرار می دهند. شخصیت های داستانی در نچرالیسم معمولاً به عنوان پدیده هایی که تحت تأثیر شرایط داخلی و خارجی قرار می گیرند، نمایش داده می شوند و از اختیارات خود نسبت به سرنوشتشان بی اطلاع هستند. در این بین نویسندگان نچرالیسم، به عنوان نمایندگانی از طبقه کارگر و خیابان، به مبارزه با بی عدالتی های اجتماعی، فقر و بی رحمی دولت و طبقه ثروتمند پرداختند و عباراتی مانند «واقعیت بدون تزویر» و «تاریکی وحشتناک واقعیت» را به کار می برند تا به واقعیت بی رحمانه و ظاهری دنیای اطراف خود اشاره کنند.
در دهه های بعد از قرن نوزدهم، جریان های ادبی نوگرایانه و مدرنیستی به شکلی قوی در ادبیات جهانی ظهور کردند که محوریت آن ها بر تجدید نظر در سنت های ادبی و هنری و استفاده از فرم های نوین و نوآورانه بود. به همین دلیل، ادبیات نچرالیسم که بیشتر به شکلی واقع گرا و رئالیستی نمایش دنیا را به تصویر می کشید، به شکلی محافظه کارانه و منسوخ شده نمایش داده شد و در نقد ادبی و هنری با چالش هایی مواجه شد.

معنی کلمه ناتورالیسم در دانشنامه آزاد فارسی

ناتورالیسم (فلسفه). رجوع شود به:طبیعت گرایی (فلسفه)

معنی کلمه ناتورالیسم در ویکی واژه

طبیعت‌گرایی. از نظر فلسفی به آن رشته از روش‌های فلسفی اطلاق می‌شود که معتقد به قدرت محض طبیعت است و هرگز طبیعت را آلتی در دست نظم بالاتری نمی‌شناسد، و از نظر ادبی مکتبی است که در آن بیشتر به تقلید دقیق و مو به موی طبیعت پرداخته می‌شود.
مکتبی در ادبیات و هنر که تقلید دقیق از طبیعت را توصیه می‌کند و معتقد است که باید طبیعت را حتی الامکان مطابق با واقع توصیف و مجسم کرد

جملاتی از کاربرد کلمه ناتورالیسم

آثار وی تحت تاثیر سبک‌های واقع‌گرایی و ناتورالیسم امیل زولا نویسنده فرانسوی قرار گرفته بود.