ناآرام

معنی کلمه ناآرام در لغت نامه دهخدا

( ناآرام ) ناآرام. ( ص مرکب ) بدون آرامش. بی ثبات. که آرام و سکون ندارد. || شتابگر. عجول. || ناآسوده. بی آسایش. بی تاب. بی شکیب. ناراحت. بیقرار. مضطرب.که اطمینان قلب ندارد. آشفته دل. وسواسی. || ناامن. بدون امنیت. آشفته. پر آشوب. متشنج. که ایمنی در آنجا نیست. مقابل آرام. رجوع به آرام شود.

معنی کلمه ناآرام در فرهنگ عمید

( ناآرام ) ۱. بی آرام، بی قرار.
۲. (صفت ) پرتلاطم.

معنی کلمه ناآرام در فرهنگ فارسی

( نا آرام ) ( صفت ) ۱ - آنکه آرام و سکون ندارد. ۲ - شتابنده عجول . ۳ - نا آسوده بیقرار . ۴ - ناامن پر آشوب مقابل آرام .

معنی کلمه ناآرام در ویکی واژه

irrequieto

جملاتی از کاربرد کلمه ناآرام

تا ۲۹ ژوئن، بیش از ۱۵۰ نفر دستگیر، ۲۴ افسر مجروح شدند و ۴۰ خودرو به آتش کشیده شدند از ترس ناآرامی بیشتر، جرالد دارونین، وزیر کشور فرانسه، ۱۲۰۰ پلیس ضد شورش و ژاندارم را در پاریس و اطراف آن به کار گرفت که بعداً ۲۰۰۰ نفر دیگر نیز اضافه شد. در ۲۹ ژوئن، درمانین اعلام کرد که دولت ۴۰۰۰۰ افسر را در سراسر کشور مستقر خواهد کرد.
پس از وقوع انقلاب ۱۳۵۷، عراق برخی ناآرامی‌های سیاسی را زیر سر سید محمد باقر صدر و با حمایت و تشویق ایران می‌دانست. صدام حسین، از وجود یک همسایه انقلابی شیعه در مرزهای شرقی خود احساس خوبی نداشت. مسئولان عراق پیش از آغاز یورش بارها ایران را به اقدامات تجاوزگرانه نسبت به عراق و دخالت در امور داخلی خود از جمله حمایت از حزب غیرقانونی الدعوه متهم می‌کردند.
اقبال عباسی در واکنش به حوادث لردگان، ناآرامی‌ها را «توطئه ضد انقلاب» خواند و گفت «اهالی چنار محمودی در اعتراضات لردگان حضور نداشتند.». به گفته او «یک خرده جریان پیچیده‌ در دل اعتراضات مردمی به دنبال اهداف خود بوده است.»
استرآباد در دورهٔ شاه عباس یکم، برای اولین بار به عنوان ایالت ذکر گردید. در دورهٔ صفویان، قبایل ترکمن در استرآباد ناآرامی‌هایی را سبب شدند. پس از سقوط اصفهان به دست افغان‌ها، استرآباد به اختیار روسیه درآمد؛ اما بعدها نادرشاه این شهر را از روسیه پس گرفت.
بنابر گفته رسانه‌های داخلی ایران، در همان آغاز ناآرامی‌ها، آن‌ها از پوشش خبری جدی و فراگیر ناآرامی‌ها منع شدند.
بیم ناشی از تأثیرگذاری سیاسی چین سبب شده برخی کشورها نظیر استرالیا اجرای پروژه‌های این طرح را در کشور خود قبول نکنند. ناآرامی‌های سیاسی و اجتماعی در برخی مناطق نظیر پاکستان بر نگرانی‌ها افزوده‌است.
پاول در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان، تظاهرات ضد نژادپرستی در آمریکا را نشانه بلوغ جامعه دانست و رویکرد دونالد ترامپ را خطرناک خواند. او همچنین از موضع‌گیری بعضی از نظامیان ارشد پیشین علیه فرمان آقای ترامپ برای به کارگیری ارتش در مقابله با ناآرامی‌ها، حمایت کرد. ژنرال مارتین دمپسی و ژنرال مایکل مولن نیز که هر دو از فرماندهان پیشین ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا هستند از استقرار ارتش در شهرها انتقاد کرده‌اند.
خدا را از آن آهو که بتاریکی بدیدنم آمد و ناآرام و شتاب زده