نئی

معنی کلمه نئی در لغت نامه دهخدا

نئی. [ ن ُ ئی ی ] ( ع اِ ) ج ِ نؤی است. رجوع به نؤی شود.

معنی کلمه نئی در ویکی واژه

احتمالا به شاخه‌های فرعی خیزران یا بامبو نئی گفته می‌شود. در دوران باستان کمان‌های بومی قبایل کاسپیان نئی نامیده می‌شد که ظاهرا از چوب خیزران بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه نئی

«آئنیاس» اولین بار در «سرود هومری به آفرودیته» معرفی شد، معنی نام او «غم و اندوه وحشتناک» است. الهه آفرودیت این نام را به او داد زیرا مردی فانی را به دنیا آورده بود که در آینده پیر می‌شد و می‌مرد. بعدها در دوره قرون وسطی، نویسندگانی بودند که معتقد بودند، از آنجایی که انئید را یک فیلسوف نوشته‌است، نام آئنیاس باید به صورت فلسفی تفسیر شود. به این ترتیب، معنی نام آئنیاس در ترکیب یونانی به عنوان «خدایی که در بدن فانی ساکن» است معنی شد.
بیگانه نئیم با تو ما را دیریست که هست این تعرّف
در بامداد دیده ی مرغی بخواب نیست کمتر نئی ز مرغ، حذر کن ز خواب صبح
الفبای جاوی، که الفبای رایج در مالزی، برونئی، و بخش‌هایی از اندونزی است؛ به الفبای فارسی شباهت دارد. در این الفبا «چ» همانند فارسی، «گ» به‌صورت نقطه‌دار «ڬ»، «نگ» به‌صورت «ڠ» و «پ» به‌صورت «ﭪ» نوشته می‌شود.
در سال ۲۰۰۶ نمایشگاهی از عکس‌های الکساندر ایوانوویچ ایاس، کنسول روسیه تزاری در ایران از روز ۱۰ اکتبر در گالری برونئی، مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن (سواس) دایر شد.
(رسته۱) در این گروه هستند. فیلیپین، برونئی، مالزی و تایلند (رسته۲). ۷۶٪ از کشورهای جهان در این دسته قرار می‌گیرند.
شهر آنانئیو (به اوکراینی: Ананьїв) در استان اودسا در کشور اوکراین واقع شده‌است. جمعیت این شهر ۹٬۴۷۶ نفر است.
این مسوول ادامه داد: هدف از برگزاری این المپیاد شناسایی، آماده‌سازی و تشویق دانش آموزان مستعد آسیایی و ارزیابی میزان رشد هر ساله این دانش آموزان است. المپیاد ریاضی مدارس آسیا از اول تا سوم اردیبهشت ۱۴۰۰ به صورت آنلاین برگزار شد و دانش آموزان کشورهای ترکیه، پاکستان، ازبکستان، غنا، سنگاپور، مالزی، فیلیپین، ایران، مکزیک، اندونزی، هند، تایلند، کامبوج، هنگ کنگ، ماکائو، ویتنام، برزیل، چین، بلغارستان، لائوس، مالدیو، میانمار، روسیه، مصر، آمریکا، قزاقستان، نپال، مغولستان، برونئی، کویت، امارات، با هم به رقابت پرداختند.
از روزگار هنری هانتینگدون (۱۰۸۰ – ۱۱۶۰ پس از میلاد) دو روایت در ارتباط با استون‌هنج نقل می‌شود؛ یکی داستان بروتوس تروایی از پسران انئید است که می‌گفتند «بریتانیا» از نام او گرفته شده، و دیگری داستان یوسف الرامی که در افسانه‌های قرون وسطی جام مقدس را پس از رستاخیز مسیح به انگلستان می‌آورد و نخستین کلیسای مسیحی جزیره را در گلاستونبوری پی می‌ریزد.
قیاس نارم با سرو و ماه و مشک و گلت قیاس سرو و مه و مشک و گل نئی دگری
کای جان و دلم سوخته از آتش مهرت آگاه نئی از من دلسوخته گوئی
زان شکر پر همیشه همچونئی حاضر است آب لیک تشنه نئی
آن دشمنی که با تو تواند نمی کند آگه نئی زحال و دل دوستان هنوز
انئیدس (یونانی باستان: Αἰνειάδαι) نام پدری دیگری از آئنیاس بود که توسط گایوس والریوس فلاکوس برای ساکنان سیزیک به کار می‌رود. که اعتقاد بر این بود که شهرش سیزیک، توسط سیزیکوس، پسر آینئوس و آئنته تأسیس شده‌است.
گشت دلم مست او جان شده پابست او خورده هم از دست او باده جانانئی
چندین که خدای دشمنش می دارد گر دشمن حق نئی چرا داری دوست
کشورهای برونئی، سائوتومه و پرینسیپ، نیجر، سومالی، مجمع‌الجزایر قمر، سن مارینو، بوتان (کشور)، میانمار، تووالو، کیریباتی، جزایر مارشال، ساموآ، کوبا، کره شمالی، آندورا، موناکو، لیختن‌اشتاین، نائورو، جزایر کوک، نیووی، واتیکان هیچ گونه عضویتی در این آژانس نداند.
هرگاه که بکر معنئی یابم زود از مدحت برو نشان بندم
کفل گرد چون گوی چوگانئی زحل پیکری، زهره پیشانئی