میکائیل

معنی کلمه میکائیل در لغت نامه دهخدا

میکائیل. ( اِخ ) میکال. نام فرشته روزی. ( از منتهی الارب ، ماده م ک ل ). فرشته ای که روزی مخلوق را می رساند و به فارسی بشتر و تشتر نیز گویند. ( ناظم الاطباء ). فرشته روزی. ( دهار ). میکائین. ( منتهی الارب ). فرشته روزیها. نام یکی از چهار ملک مقرب. ( یادداشت مؤلف ). فرشته روزیها. ( السامی فی الاسامی ). رئیس الملائکة. یهودا. پیشوای عساکر فرشتگان. ( قاموس کتاب مقدس ) :
توهم هست عزرائیل و فضلت هست میکائیل
چو اسرافیل شد منطق خرد جبریل با طیران.ناصرخسرو.چون سرافیل قناعت تا ابد جاندار تست
گو مکن دیوان میکائیل روزی را ضمان.خاقانی.میکائیلت نشانده بر پر
آورده به خواجه تاش دیگر.نظامی.وقتی چنین بود که با جبرئیل و میکائیل نپرداختی. ( گلستان ).
میکائیل. ( اِخ ) پسر سلجوق جد سلاجقه. پدر طغرل بیک و جغری بیک. رجوع به سلجوقیان و سلاجقه شود.

معنی کلمه میکائیل در فرهنگ فارسی

درگاه الهی است ( جبرائیل اسرافیل عزرائیل میکائیل ) . شکلهای دیگر این اسم میکائین میکاییل و میکال است و در قر آن بشکل میکال آمده است . میکائیلیان نژادشان از عجم است و مسکنشان نشابور . بروزگار آل عباس در
پسر سلجوق جد سلاجقه

معنی کلمه میکائیل در فرهنگ اسم ها

اسم: میکائیل (پسر) (عبری) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: mikāeil) (فارسی: ميکائيل) (انگلیسی: mikaeil)
معنی: نام یکی از فرشتگان مقرب خداوند که روزی زمینیان را می رساند، ( = میکال ) به معنی «کیست مثل یهوّه»، ( اَعلام ) ) نام فرشته ی روزی، فرشته ی روزی ها، ) نام یکی از چهار مَلَک مقرب، ( عبری ) ( = میکال ) به معنی 'کیست مثل یهوه '، معرب از عبری به معنای کیست که شبیه خدا باشد؟، یکی از فرشتگان مقرب خداوند که معروف است روزی زمینیان را می رساند

معنی کلمه میکائیل در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] حضرت میکائیل (علیه السلام) یکی از فرشتگان مقرب درگاه الهی است. هریک از فرشتگان مأموریت خاصی دارند. با توجه به روایات مشخص می شود که حضرت میکائیل (علیه السلام) یک وظیفه خاص دارد که عبارت است از ریاست ملائکه ای که مسئول رساندن رزق و روزی به مخلوقات هستند..
در مورد مأموریت حضرت میکائیل (علیه السلام) در روایات آمده است:پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) می فرمایند: ... أَمَّا مِیکَائِیلُ فَصَاحِبُ کُلِّ قَطْرَةٍ تَسْقُطُ وَ کُلِّ وَرَقَةٍ تَنْبُتُ وَ کُلِّ وَرَقَةٍ تَسْقُط...صاحب هر قطره بارانی که می بارد، هر برگ درختی که رشد می کند و هر برگی که فرو می افتد، میکائیل است. لذا می توان گفت که وظیفه اصلی حضرت میکائیل (علیه السلام) نظارت بر باران و گیاهان و در واقع مسئول رزق و روزی موجودات است.اما گاهی حضرت میکائیل (علیه السلام) با دیگر فرشتگان نیز همکاری دارد، به عنوان نمونه امام صادق (علیه السلام) فرمودند: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی بَعَثَ أَرْبَعَةَ أَمْلَاکٍ فِی إِهْلَاکِ قَوْمِ لُوطٍ جَبْرَئِیلَ وَ مِیکَائِیلَ وَ إِسْرَافِیلَ وَ کَرُوبِیل . خداوند تبارک و تعالی، به چهار فرشته جبرئیل، میکائیل، اسرافیل، کروبیل) مأموریت داد که قوم لوط را هلاک کنند.
[ویکی شیعه] میکائیل، فرشته مامور رِزق و از ملائکه مقرب درگاه الهی است که در قرآن از او با نام «میکال» یاد شده است. بر اساس روایات، فرشته رحمت و از حاملان عرش الهی و از نخستین فرشتگانی است که بر آدم سجده کرد. میکائیل وظایف دیگری را نیز بر عهده داشته است، از جمله؛ مشارکت در هلاکت قوم لوط(ع) و فرعون، شرح صدر دادن به پیامبر(ص)، محافظت از او در لیلةالمبیت، یاری مسلمانان در جنگ بدر و آوردن براق برای معراج پیامبر(ص). کتاب مقدس از این فرشته با عنوان رئیس ملائکه یاد کرده است.
میکائیل یکی از فرشتگان برگزیده و مقرب خداوند است که در قرآن کریم از او با نام «میکال» یاد شده است. روایات بسیاری میکائیل را فرشته مامور رزق معرفی کرده و پس از جبرئیل، از او به عنوان دومین فرشته مقرب الهی یاد می کنند. بسیاری از مفسران اهل سنت و عده ای از شیعیان، با استناد به روایات، او را فرشته رحمت دانسته اند. همچنین بر پایه برخی روایات، لوح محفوظ، چهار رکن دارد و میکائیل مظهر رکن اراده در آن است. به علاوه اینکه میکائیل مظهر اسم «رب» و یکی از حاملان عرش الهی است.
میکائیل در کنار جبرئیل، اسرافیل و عزرائیل، چهار فرشته مقرب درگاه الهی هستند که از آنها به «رؤوس ملائکه» تعبیر می شود. قرآن کریم در آیه۹۸ سوره بقره درباره او چنین می فرماید: «هر که دشمن خدا و فرشتگان و فرستادگان او و جبرئیل و میکائیل است خدا یقینا دشمن کافران است». در روایات آمده میکائیل و جبرئیل، اولین فرشتگانی بودند که بر آدم سجده کردند. همچنین شرح صدر پیامبر(ص) به وسیله این دو فرشته انجام می گرفت.

جملاتی از کاربرد کلمه میکائیل

در رشت در خیابان مطهری و چهارراه میکائیل تجمعاتی صورت گرفت؛ و بیش از ۱۰۰ نفر در رشت دستگیر شدند.
پس زکنعان بیاید اسرائیل همره جبرئیل و میکائیل
کر و فر ترا نظاره کنند از فلک جبرئیل و میکائیل
صد چو جبریل و چو میکائیل گرد گشته آنجا هریکی گنجشک خورد
میکائیل میکائلیان و تینا کاراپتیان پرچم‌دار ارمنستان در مراسم افتتاحیه این بازی‌ها هستند
آرتور میکائیلی مالویان (ارمنی: Արթուր Մալոյան؛ زادهٔ ۴ فوریهٔ ۱۹۸۹) بازیکن فوتبال در پست هافبک ارمنی‌تبار اهل روسیه است.
آوتیس سلطانوویچ میکائیلیان شناخته‌شده با نام‌های آوتیس میکائیلیان یا حبیب سلطان‌زاده (به ارمنی: Ավետիս Սուլթան Զադե) (زاده ۱۲۶۸ – درگذشته ۲۵ تیر ۱۳۱۷) کنشگر سیاسی کمونیست و اقتصاددان ارمنی‌تبار و همچنین از بنیان‌گذاران حزب کمونیست ایران بود.
جَبرَئیل (جِبریل، روح‌الأمین) و روح‌القُدُس • مَلَک‌ُالموت • میکائیل (میکال) • هاروت و ماروت • فرشته روح
حضرتش را کرده میکائیل از جان چاکری اندر این درگه نه جبرائیل دربان است و بس
آشوت میکائیلی گاسپاریان (ارمنی: Աշոտ Միքայելի Գասպարյան؛ زادهٔ ۱۷ ژوئن ۱۹۰۲ - درگذشته ۳۰ اکتبر ۱۹۷۰) پزشک اهل ارمنستان بود.