میوز
معنی کلمه میوز در دانشنامه عمومی

میوز

معنی کلمه میوز در دانشنامه عمومی

میوز یا کاستمان نوعی تقسیم هستهٔ سلول است که در آن، شمار کروموزومهای سلول به نصف کاهش می یابد.
تقسیم میتوز باعث تولید سلولهایی می شود که کاملاً همانند سلول مادر می باشند. در نتیجه، این تقسیم نمی تواند به تنهایی پاسخگوی گوناگونی موجود در دنیای زنده باشد. ایجاد گوناگونی در دنیای زنده، مدیون این گونهٔ تقسیم سلولی است که میوز نام دارد.
بسیاری از جانداران به منظور تولید مثل، گامت ( سلول جنسی ) تولید می کنند و امکان ترکیب آن ها را با یکدیگر فراهم می سازند. گامت ها هاپلوئید هستند. اگر سلول های جنسی هاپلوئید نبودند، شمار کروموزوم ها در هر نسل، دو برابر نسل قبل می شد و حیات جانداران عملاً به خطر می افتد. طی میوز، از یک سلول دیپلوئید، چهار سلول هاپلوئید پدید می آید.
میوز، نوعی تقسیم هستهٔ سلولی می باشد که در آن تعداد کروموزومها نصف می شود و سلول های تخصص یافته ای که مسئول تولیدمثل هستند ( گامت در جانوران و بعضی از دیگر جانداران یا هاگ در بعضی از دیگر جانداران ) تولید می شود. تقسیم میوز برای تولید مثل جنسی ضروری است و در همهٔ یوکاریوتهایی ( همچنین تک یاخته ای های پروکاریوت ) که تولیدمثل جنسی انجام می دهند، رخ می دهد. میوز در آرکی باکترها ( باستانیان ) و باکتری ها روی نمی دهد؛ زیرا تولیدمثل آن ها از راه های دیگری همچون تقسیم دوتایی می باشد.
یاخته پیش از آغاز میوز، مرحله های اینترفاز را، دقیقاً مانند اینترفاز میتوز سپری می کند. در این مرحله ها، مولکول های دنا همانندسازی می کنند ( در مرحلهٔ ساخت از چرخهٔ سلولی ) و سلول برای تقسیم شدن آماده می شود.
میوز از دو تقسیم پی در پی، هستهٔ سلول به نام میوز ۱ و میوز ۲ تشکیل شده است که هر کدام خود مراحل پروفاز، متافاز، آنافاز و تلوفاز را دارند. میوز ۲ بسیار شبیه میتوز است. طولانی ترین مرحلهٔ میوز، پروفاز ۱ است. باید توجه داشت که میوز یک چرخه نیست.
در پروفاز ۱، که نخستین مرحلهٔ میوز ۱ است، کروموزوم های مضاعف شده همچون پروفاز در میتوز فشرده و قابل دیدن می شوند و غشای هسته تجزیه می شود. آن گاه کروموزوم های همتا که هر کدام دو کروماتید خواهری دارند، از درازایشان در کنار یکدیگر قرار گرفته و یک تتراد به وجود می آورند. پس از پروفاز ۱، یاخته وارد مرحلهٔ متافاز ۱ می شود.
مرحله پروفاز ۱ روند پیچیده ای است که بسیار کندتر از میتوز صورت می گیرد و شامل پنج مرحله است:
میوز (فیلم ۱۹۹۹). میوز یا الهام بخش ( انگلیسی: The Muse ( 1999 film ) ) یک فیلم به کارگردانی آلبرت بروکس است که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد.
• شارون استون
• اندی مک داول
• جف بریجز
• استیون رایت
• مارک فیورستین
• آلبرت بروکس
• برادلی وایتفورد
• جنیفر تیلی
• راب رینر
• جیمز کامرون
• مارتین اسکورسیزی
• لورنزو لاماس
• سیبل شفرد
میوز (فیلم ۲۰۱۱). «میوز» ( انگلیسی: The Muse ( 2011 film ) ) فیلمی در ژانر ترسناک است.
معنی کلمه میوز در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه میوز در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه میوز

معنی کلمه میوز در دانشنامه آزاد فارسی

میوز (meiosis)
در زیست شناسی، فرآیند تقسیم یاخته ای که در آن، کروموزوم های یاخته تقسیم به دو می شود. این نوع تقسیم فقط در یاخته های هم هسته ای (یوکاریوت) رخ می دهد و جزئی از چرخۀ زندگی، شامل تولیدمثل جنسی است، زیرا بدون آن که تعداد کروموزوم ها در نسل بعد افزایش یابد، ترکیب ژن های دو والد را امکان پذیر می سازد. یاخته های ویژۀ واقع در اندام های تولیدمثلی، بیضه ها و تخمدان ها در انسان، با تقسیم از راه میوز یاخته های جنسی (گامت ها) را پدید می آورند. در تقسیم میوز، هستۀ یاخته دوبار تقسیم می شود. هر یاخته در پایان میوز، چهار یاختۀ جنسی به وجود می آورد. در جانوران دیپلویید (دولاد) که دارای دو مجموعۀ کروموزومی اند و از راه جنسی تولیدمثل می کنند، تقسیم میوز فقط هنگام تشکیل یاخته های جنسی (← اسپرم؛ تخمک) رخ می دهد و درنتیجه، گامت ها هاپلویید (تک لاد) هستند، نیمی حاوی یک مجموعه کروموزومی برابر و نیمی از تعداد کل کروموزوم های والدی اند. با اتحاد گامت ها در لقاح، دوباره حالت دیپلویید برقرار می شود. در گیاهان، میوز درست پیش از تشکیل هاگ (اسپور) رخ می دهد، پس هاگ ها هاپلوییدند. گیاهان ابتدایی، مانند خزه ها، به شکل گیاهان هاپلویید، معروف به گامتوفیت، رشد می کنند و گامت ها را به وجود می آورند (← تناوب نسل ها). تقسیم میوز موجب گوناگونی می شود که خصوصیت مهم تولیدمثل جنسی به شمار می رود. گوناگونی حاصل موروثی است، به این معنا که تکامل درنتیجۀ انتخاب طبیعی برخی واریانت ها برای سازش با محیط در حال تغییر رخ می دهد. راه ایجاد گوناگونی از طریق تقسیم میوز، نوترکیبی ژن های واقع بر روی زوج کروموزوم های هم ساخت در طول پروفاز تقسیم اول میوز است. وقتی در میوز تعداد کروموزم ها تقسیم به دو شد، پخش آن ها در بین یاخته های حاصل از تقسیم میوز رویدادهایی اتفاقی اند و درنتیجه، یاخته های جنسی کاملاً از هم متفاوت اند و همین تفاوت عامل گوناگونی ناشی از تقسیم میوز است.

معنی کلمه میوز در ویکی واژه

میوز (جمع میوز‌ها)
نوعی تقسیم سلول های جنسی که در طی ان از یک سلول دیپلوئید 4 سلول هاپلوئید تشکیل می شود و در این تقسیم تعداد کروموزوم ها به نصف کاهش می یابد.این تقسیم عامل ایجاد تنوع در میان موجودات زنده است.

جملاتی از کاربرد کلمه میوز

باد سحر میوزد از طرف گل مرغ سحر را دگر آرام نیست
این شرکت از پلتفرم تحلیلی ارتباط موسیقی، سیستم‌های داده‌ای پخش (که ترانه ای را به صورت دوره ای پخش می‌کند) و میوزیک ۳۶۰ استفاده می‌کند.
آموریکا در ایالات متحده عملکردی موفقیت‌آمیز داشت و با فروش بیش از ۵۰۰٬۰۰۰ نسخه، از انجمن صنعت ضبط آمریکا گواهی طلا دریافت کرد. این آلبوم برای ۱۸ هفته جزو ۲۰۰ آلبوم پرفروش ایالات متحده بود و بالاترین جایگاهش در بیلبورد ۲۰۰، یازدهم بود که در ۱۹ نوامبر ۱۹۹۴ ثبت شد. به‌عقیدهٔ استیون توماس ارلواین از آل‌میوزیک قطعات آلبوم آموریکا، بهترین آهنگهایی هستند که بلک کروز تا آن‌زمان نوشته‌اند.
این آلبوم با بیش از ۶۰ میلیون استریم در اپل میوزیک، بیشترین استریم روز اول را در سال ۲۰۲۲ داشت.
از محیط آرزو بگذر نفس تا میوزد در چنین باد مرادی این قدر کاهل چرا
پاپ این آلبوم را به عنوان «تلافی کردن میان جیمز براون و کرافت‌ورک» توصیف کرده‌است. ابله نشانه‌ای از خروج از پروتوپانک بند استوجز است. ضبط آن در ژوئن ۱۹۷۶در شاتو آغاز شد و تا ژوئیه ادامه یافت. جلسات بعدی در ماه اوت در استودیوی میوزیک‌لند مونیخ برگزار شد. بووی آهنگسازی بیشتر قطعات را ساخت و بخش عمده ای از اجرای سازها را به عهده داشت. پاپ بیشتر متن ترانه‌ها را در پاسخ به موسیقی بویی که پدیدآورده بود می‌نوشت. عنوان آلبوم برگرفته از رمان فیودور داستایفسکی به همین نام است و آرت‌ورک آلبوم از نقاشی روکوئرول اثر اریش هکل برگرفته شده‌است.
میوزیک فور نیشنز، ناشر گروه در اروپا، در سال ۲۰۰۵ فعالیت خود را تعطیل کرد و گروه برای قرارداد با ناشرهای دیگر وارد مذاکره شد و در نهایت با رودرانر رکوردز قرارداد امضا کرد.
آلبوم به رتبه ۱۱۲ ام لیست «برترین آلبوم‌های تاریخ»، در سایت «اَکِلیمد میوزیک» دست یافت.
اینک اینک میوزد باد خزان ای نوبهار خیز و فرصت دان گلی چیدن ز باغ خویشتن
مشک فشان میوزد باد بهاری مگر آهوی سرو سهی نافه ازو برگرفت
همی دویدی در چشم برف چون الماس همیوزیدی بر چهره باد چون سوهان
بوی خدا میوزد از نفس اهل دل نیست سخن شعرفیض عطر از آن بوست بوست
بادی که وقت صبحدم از خاک کویش میوزد حقا که در جانپروری آب مسیحا میبرد
شنیده‌ام که ز کوی تو میوزد بوئی نشسته چشم براه گذار بوی توام
در سال ۱۹۹۹ او و تراویس او گوئین استودیوی ضبط موسیقی به نام استرینج میوزیک را تأسیس کردند. تا به امروز آثار وی بیش از ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ نسخه فروش داشته و همچنین آثار او علاوه بر دنیای موسیقی در تلویزیون و بازی‌های ویدئویی و فیلم‌ها نیز به چشم می‌خورد. وی همچنین با [امینم] همکاری داشته ‌است.
ضبط این ترانه در استودیوهای پولار میوزیک در ۴ ژوئن ۱۹۸۰ آغاز شد و خوانندهٔ اصلی آن آنی-فرید لینگستاد بود. آندِش هانسر عکس‌هایی از او حین اجرای ترانه و مراحل ضبط آن ثبت کرده‌است.
میوزد این باد گوئی از یمن که نبی را بوی رحمن میدهد
ایوانز در فوریه ۲۰۱۵ با مت بلامی، خواننده اصلی و گیتاریست گروه میوز، آشنا شد. در دسامبر ۲۰۱۷ نامزدی خود را اعلام کردند. در ۱۰ آگوست ۲۰۱۹، بلامی و ایوانز ازدواج کردند.در فوریه ۲۰۲۰، ایوانز در حساب اینستاگرام خود اعلام کرد که او و بلامی در اواخر ماه مه ۲۰۲۰ منتظر اولین فرزند مشترک خود هستند در ۷ ژوئن ۲۰۲۰، ایوانز دختری به نام لاولا داون به دنیا آورد. در مارس ۲۰۲۴، ایوانز در حساب اینستاگرام خود اعلام کرد که او و بلامی منتظر دومین فرزند خود هستند.
پینک در سال ۲۰۱۰ آلبوم جدید خود که مجموعه‌ای از آهنگ‌های موفق گذشتهٔ خود بود توسط سونی میوزیک منتشر کرد. قطعهٔ جدید این آلبوم با نام «لیوانتو بالا ببر» به مدت ۲ هفته در صدر بیلبورد هات آمریکا قرار داشت. این آهنگ در نمودار آریا استرالیا رتبهٔ ۱ را کسب کرد و پینک اولین هنرمند زن است که در این نمودار پنج بار رتبهٔ ۱ را کسب کرده‌است.
تو بادی به سودای شب میوزی که هر لحظه در بوستانی خزی