میلی متر

میلی متر

معنی کلمه میلی متر در لغت نامه دهخدا

میلی متر. [ م ِ ] ( فرانسوی ، اِ مرکب ) واحد طول در سیستم متری. یک هزارم متر. یک هزارم گز.
- میلی متر مربع ؛ یک میلیونیم متر مربع.
- میلی متر مکعب ؛ یک میلیاردیم متر مکعب. یک بیلیونیم متر مکعب.

معنی کلمه میلی متر در فرهنگ معین

(مِ ) [ فر. ] (اِ. ) یک دهم سانتی متر و یک هزارم متر.

معنی کلمه میلی متر در فرهنگ عمید

واحد اندازه گیری طول، معادل یک هزارم متر.

معنی کلمه میلی متر در فرهنگ فارسی

( اسم ) یک هزارم متر.
یک هزارم متر

معنی کلمه میلی متر در دانشنامه عمومی

میلی متر یا میلیمتر ( به فرانسوی: millimètre ) مخفف: mm، یکای طول برابر با یک هزارم متر است. هر ۱۰ میلی متر برابر با ۱ سانتی متر است. و هر ۱۰۰۰ میکرومتر معادل ۱ میلی متر است.
هر ۱۰ میلی متر یک سانتی متر است و هر ۱۰۰ سانتی متر یک متر، و هر ۱۰۰۰ متر یک کیلومتر است.

معنی کلمه میلی متر در دانشنامه آزاد فارسی

میلی مِتر (millimeter)
یکایِ طول در سامانۀ متری، با نمادِ mm، برابر با یک هزارمِ متر، معادل با ۳-۱۰ متر. نیز ← متر

معنی کلمه میلی متر در ویکی واژه

یک دهم سانتی متر و یک هزارم م

جملاتی از کاربرد کلمه میلی متر

و اگر فشار خون بیشتر از ۱۴۰ میلی متر جیوه سیستول یا ۹۰ دیاستول باشد از مرحله دو فشار خون بالا رنج می‌برد. قابل ذکر است که در فشار خون های بالا و زیر ۱۴۰ میلی متر جیوه (۱۳۰-۱۳۹) اولویت درمان با اصلاح شیوه زندگی می‌باشد (کاهش وزن، کنترل استرس و... نه استفاده از قرص های کاهنده فشار خون).
این مار در اقیانوس های هند و آرام و همچنین در خلیج فارس زندگی می کند و جز مار های سمی دریایی می باشد.طول جنس نر تا ۹۲۵ میلی متر و ماده تا ۸۳۰ میلی متر می رسد و طول دم جنس نر ۱۰۰ میلی متر و ماده ۸۰ میلی متر است.
رنگ اسکناس: نارنجی، سبز و بنفشابعاد اسکناس ۷۹ در ۱۶۹ میلی متر.
این آزمون برای اوین بار سال 1900 توسط برینل ارائه شد. در این آزمون در سطح فلز به وسیله یک گلوله فولادی به قطر ده میلی متر با نیروی 3000 کیلوگرم فرورفتگی ایجاد می شود.برای فلزات نرم نیروی اعمال شده تا 500 کیلوگرم کاهش می یابد تا از عمیق شدن زیاد اثر فرورفتگی اجتناب شود و برای فلزات خیلی سخت از گلوله ای از جنس کاربید تنگستن استفاده می شود. پس از ایجاد فرورفتگی قطر آن توسط یک میکروسکوپ اندازه گیری می شود. برای به دست آوردن قطر دقیق فرورفتگی باید دو قطر عمود بر هم را اندازه گیری کرده و از آن ها میانگین گرفت. سطحی که مورد آزمون قرار می گیرد، باید صاف و تمیز باشد.
نر. طول کلی نرهای این گونه ۵۰ میلی متر. بال‌ها به رنگ نارنجی با خال‌هایی تیره.ماده‌های این گونه دارای رنگی مشکی با قسمت‌هایی که رنگ نارنجی و دو خال سفید نسبتاً بزرگ روی بال‌ها.
ایستگاه اقدسیه منطقه ۱ شهر میانگین بارش ۴۲۶ میلی متر در سال
برای تختال‌ها هم از لحاظ ابعاد استاندارد مشخصی وجود دارد. عرض آن‌ها معمولا بین ۶۵۰ الی ۲۰۰۰ میلی متر است. ضخامت اسلب بین ۲۰۰ الی ۲۵۰ با طول متغیر ۴ الی ۱۲ متر می‌باشد. بر اساس نوع نیاز و کاربرد سایز آن‌ها متفاوت است. تختال با ضخامت ۲۳۰، عرض ۱۲۵۰ میلی متر و طول ۱۲ متر بیشترین طرفدار را در بازار دارد.
تخم‌ریزی آزادماهی دانوب از اواخر اسفند آغاز و در اواخر فروردین به پایان می‌رسد. این ماهی برای تخم‌ریزی محل امنی در رودخانه دانوب یا رودخانه‌های اطراف آن جستجو می‌کند.جنس ماده در بستر رودخانه یک گودال حفر کرده، تخم‌ها را درون آن می‌ریزد، پس از آنکه جنس نر آنها را بارور ساخت جنس ماده با شن ماسه نرم بستر رودخانه، روی آنها را می‌پوشاند.تعداد تخم‌ها ۲۵-۳۰ هزار عدد است که تقریباً در ازای هر کیلوگرم وزن بدن جنس ماده ۱ هزار عدد تخم می‌توان در نظر گرفت. قطر تخم‌ها ۵ میلی متر و دوره انکوباسیون در دمای آب ۸-۱۰ درجه سانتی‌گراد تقریباً ۳۵ روز می‌باشد.
فرآیند القایی گرما را در قطعه تولید می‌کند اما این گرما در نزدیکی سطح بیرونی قطعه تولید می‌شود و هدایت گرما به مرکز قطعه زمانبر است و این زمان موردنیاز بسته به اندازه قطعه متفاوت می‌باشد. به عنوان مثال به طور معمول میله با قطر 25 میلی متر، حدود 25 ثانیه زمان برای رسیدن حرارت به مرکز میله نیاز دارد اما در میله با قطر75 میلی متر تقریبا 150 ثانیه طول می‌کشد تا حرارت به مرکز آن برسد.