میل کردن

معنی کلمه میل کردن در فرهنگ معین

(مِ یْ. کَ دَ ) [ ع - فا. ] (مص ل . ) ۱ - رغبت کردن . ۲ - خوردن و آشامیدن .

معنی کلمه میل کردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱ - رغبت کردن تمایل یافتن.۲ - بسویی متوجه شدن :[ آنگاه که میل زوال کند (شمس ) و روی بغروب نهد..] ۳- اعراض کردن منحرف شدن : [ چون روزگاراز طریق سازگاری میل کند میل در چشم بصیرت کشد...] میل کشیدن . ( مصدر ) : [ سلطان بفرمود تا قاور در شربت زهرچشانیدند و هر دو چشم پسرش را میل کشیدند .]

معنی کلمه میل کردن در ویکی واژه

رغبت کردن.
خوردن و آشامیدن.

جملاتی از کاربرد کلمه میل کردن

اسماعیل هنیه اتهاماتی مبنی بر اینکه حماس قصد دارد یک امارت اسلامی ایجاد کند را رسماً تکذیب کرد. با این حال، جاناتان شانزر نوشت؛ که در دو سال پس از کودتای ۲۰۰۷، نوار غزه ویژگی‌های طالب‌سازی را نشان داد، روندی که در آن دولت حماس قوانین سخت‌گیرانه‌ای را بر زنان تحمیل کرد، از فعالیت‌هایی که معمولاً با فرهنگ غربی مرتبط بود، ممانعت کرد، اقلیت‌های مسلمان و غیره را سرکوب کرد، قوانین شرعی را تحمیل کردند و پلیس مذهبی را برای اجرای این قوانین مستقر کردند.
نیست شان آنکه باشد بر صراط مستقیم میل کردن جانب چیزی که مردم مایل است
خواجه آن گاه بدو میل همی کرد که داشت میل کردن سوی او نزد شه شرق زیان
به هزل اندکی میل کردن رواست که طبعِ جوان مایل هزل‌هاست
در رسیدند رنجدیده ز راه میل کردن سوی آب و گیاه
گفت: دوش در سجده چشم من در خواب شد، خداوند را دیدم. گفت: یا ابا الفیض!خلق را بیافریدم، بر ده جزو شدند. دنیا را بر ایشان عرضه کردم، و نه جزو از آن ده جزو روی به دنیا نهادند. یک جزو ماند آن یک جزو نیز بر ده جزو شدند. بهشت را بر ایشان عرضه کردم، نه جزو روی به بهشت نهادند. یک جزو بماند، آن یک جزو نیز ده جزو شدند، دوزخ پیش ایشان آوردم، همه برمیدند، و پراگنده شدند از بیم دوزخ. پس یک جزو ماند که نه به دنیا فریفته شدند و نه به بهشت میل کردند، و نه از دوزخ بترسیدند.
جری و جکوئیس به خانه ویل‌ها می‌روند و او دگرگونی دخترش را از نزدیک مشاهده می‌کند. جری در ابتدا نمی‌خواهد به تحمیل کردن زندگی خود به شارلوت ادامه دهد ولی پس از واکنش او سکوت می‌کند. جکوئیس رابطه افلاطونی آن دو را شرط نگهداری شارلوت از تینا قرار داده‌است. سیگار دو نفره‌ای آتش می‌زنند. جری از او می‌پرسد که آیا احساس خوش‌بختی می‌کند، شارلوت می‌گوید: «جری، دنبال ماه نباشیم، ستاره‌ها رو داریم.»
و گفت: انس به مخلوق عقوبت است و قرب اهل دنیا معصیت و با ایشان میل کردن مذلت.