میعان

میعان

معنی کلمه میعان در لغت نامه دهخدا

میعان. [ م َ ی َ ] ( ع اِمص ) روانی و گداختگی. ( ناظم الاطباء ). روانی. آبناکی. ( یادداشت مؤلف ).
- میعان داشتن ؛ روان شدن. جاری گشتن.

معنی کلمه میعان در فرهنگ فارسی

روانی و گداختگی روانی آبناکی

معنی کلمه میعان در فرهنگستان زبان و ادب

{condensation} [علوم جَوّ] فرایند تبدیل حالت آب از بخار به مایع

معنی کلمه میعان در دانشنامه عمومی

میعان ( به انگلیسی: Condensation ) به معنای مایع شدن است و در اصطلاح، به تبدیل گاز یا فاز گازی به مایع تحت شرایط فیزیکی و شیمیایی مانند تغییر فشار و دما و … گفته می شود مانند باریدن باران که یک نوع میعان است.
باید بدانیم که میعان پدیده ای جدا از تبخیر نیست و بین این دو تبدیل فاز رابطه تنگاتنگی وجود دارد، بحث در مورد میعان باعث به میان آمدن مفاهیمی از تبخیر می شود و بالعکس.
انرژی جنبشی مولکول های یک مایع از توزیع ماکسول - بولتزمن پیروی می کند که نظیر توزیع انرژی جنبشی بین مولکولهای یک گاز است. انرژی جنبشی مولکول معینی از یک مایع ضمن برخورد با سایر مولکول ها پیوسته تغییر می کند؛ ولی در لحظه ای معین، تعدادی از مولکول های یک مجموعه مولکول دارای انرژی نسبتاً زیاد و تعدادی دارای انرژی نسبتاً کم هستند. فراریت تعدادی از مولکول های با انرژی زیاد از مایع سبب می شود که انرژی جنبشی متوسط مولکول های باقی مانده در مایع کاهش یابد و از دمای کاسته شود.
وقتی مایعی از یک ظرف سرباز تبخیر می شود، انتقال گرما از محیط به مایع صورت می گیرد و در نتیجه، دمای مایع ثابت باقی می ماند و به این ترتیب، ذخیره مولکول های پرانرژی تأمین می شود و این فرایند تا تبخیر تمام ادامه می یابد. مقدار کل گرمای لازم برای تبخیر یک مول از مایع در دمای معین آنتالپی مولی آن مایع نامیده می شود. در دمای ۲۵ċ
H2O ( l ) ↔ H2O ( g ) ∆Hv = +۴۳٫۸kj
فرایند فوق فرآیندی برگشت پذیر است؛ یعنی عکس فرایند و تبدیل مولکول های گازی به مایع نیز صورت می گیرد؛ ولی این فرایند، فرآیندی گرمازا خواهد بود؛ یعنی مولکول های گاز برای اینکه به مایع تبدیل شوند، به محیط گرما خواهند داد و میعان صورت خواهد گرفت. آنتالپی تبخیر معمولاً در نقطه جوش عادی و بر حسب کیلو ژول بر مول درج می شود. گرمای تبخیر یک مایع هم شامل انرژی لازم برای غلبه بر نیروهای جاذبه بین مولکولی و هم شامل انرژی لازم برای انبساط گاز است.
وقتی یک مول بر اثر تراکم به مایع تبدیل می شود، انرژی آزاد می شود. این تغییر آنتالپی را «آنتالپی میعان مولی» می نامیم. این کمیت دارای علامت منفی است؛ ولی از نظر عددی برابر با گرمای تبخیر مولی در همان دما می باشد؛ یعنی:
H2O ( g ) → H2O ( l ) ∆Hc = - ۴۳٫۸kj
آنتالپی میعان یک گاز با آنتالپی تبخیر مولی از نظر عددی برابر است. آنتالپی تبخیر یک مایع با افزایش دما کاهش می یابد و در دمای بحرانی جسم، مقدار آن به صفر می رسد. پس برای میعان یک گاز باید دما را کاهش دهیم و این کاهش باید به طور منظم انجام گیرد.

معنی کلمه میعان در دانشنامه آزاد فارسی

مَیَعان (condensation)
تبدیل بخار به مایع. این فرآیند براثر تماس بخار و سطحی سرد صورت می گیرد. تبدیل بخار آب به قطره های ریز آب و تشکیل ابر نیز با این فرآیند صورت می گیرد. میعان در جَو هنگامی روی می دهد که هوا کاملاً از بخار آب اشباع شده است و نمی تواند بخار آب بیشتری را در خود نگه دارد. وقتی هوا در آسمان بالا می رود، سرد و منقبض می شود، در این حالت مقدار کمتری بخار آب را در خود نگه می دارد. بارش باران غالباً بر اثر حرکت جبهه های هوای گرم است، زیرا هوا بالا می رود و خنک می شود، درنتیجه بخار آب به صورت باران میعان می کند. دمایی که هوا در آن اشباع می شود نقطۀ شبنم نام دارد. در صورتی که ذرات گردوغبار، دود یا نمک به اندازۀ کافی در هوا موجود نباشد تا هسته های میعان را تشکیل دهند، بخار آب میعان نخواهد کرد. در این حالت هوا فوق اشباع است. میعان یکی از بخش های مهم چرخۀ آب است.

جملاتی از کاربرد کلمه میعان

در ۱۳ ژوئیه سال ۲۰۲۰، یک انفجار در یک مجتمع صنعتی در نزدیکی شمال شرقی شهر مشهد رخ داد. رسانه‌های دولتی ایران اعلام کردند که این انفجار هنگامی رخ داد که یک مخزن ذخیره میعانات گازی منفجر شد و پلیس در حال بررسی علت این امر بود.
به عنوان مثال ارزش حرارتی گاز طبیعی مایع ۴۶٫۱ مگاژول بر کیلوگرم، میعانات گازی حدود ۴/۳۲۷۰۶ بی تی یو بر لیتر، بوتان برابر با ۲۸۵۰۰ کیلو کالری بر مترمکعب، گاز طبیعی فشرده برابر با ۱۱۹۵۴ کیلوکالری بر کیلوگرم و بنزین بین ۱۰۵۰۰ تا ۱۱۲۰۰ کیلوکالری بر کیلوگرم می‌باشد.
دلیل دیگر اینکه، از ضخامت گنبد زیرین که باربر است هر چه به نوک گنبد نزدیک می‌شود کاسته می‌گردد تا وزن گنبد، کمتر شود. به همین دلیل روی گنبد به صورت پله‌ای در می‌آید (مانند گنبد یخچال‌ها) و برای پوشاندن این ناهمواری، گنبد دوم زده می‌شود. البته گنبد دو پوسته از لحاظ کاهش تبادل حرارتی بین داخل و خارج بنا، از گنبد یک پوسته عملکرد بهتری دارد، زیرا هوای نسبتاً راکد بین دو پوسته، مانند یک عایق از تبادل حرارت جلوگیری می‌کند ولی باید توجه داشت که هیچ فضای حبسی در ساختمان نباید وجود داشته باشد زیرا به علت وجود رطوبت هوا و میعان رطوبت در شب هنگام یا مواقع سرد، و تبدیل آن به آب، باعث خراب شدن مصالح از داخل این فضا می‌شود؛ بنابراین هوای بین دو پوسته همیشه باید تهویه شود.
ازبکستان دارای چهارمین ذخیره بزرگ طلا در جهان است. این کشور سالانه ۸۰ تن طلا از معادن استخراج می‌کند که در دنیا هفتم است. ذخایر مس ازبکستان در جهان دهم و ذخایر اورانیوم آن دوازدهم است. تولید اورانیوم این کشور در دنیا هفتم است. ازبک‌نفته‌گاز، شرکت ملی گاز ازبکستان با تولید سالانه ٖ۶۰ تا ۷۰ میلیارد متر مکعب (۲٫۱–۲٫۵ بیلیون فوت مکعب) گاز طبیعی در دنیا یازدهم است. این کشور دارای ذخایر قابل توجه استخراج نشده نفت و گاز است: ۱۹۴ ذخیره هیدروکربوری از جمله ۹۸ ذخیره گاز طبیعی و میعانات گازی در ازبکستان وجود دارد.
در روش مستقیم از گرمای نور خورشید استفاده می‌شود برای تبخیر آب و سپس بخار آب میعان می‌شود. در چرخهٔ باران این فرایند به صورت طبیعی انجام می‌شود.
از این ۲۲ مخزن، ۱۸ مخزن دارای میعانات گازهای صنعتی و ۴ مخزن هم خالی بود. مأموران آتش‌نشانی پس از دومین تلاش توانستند آتش را به‌طور کامل مهار کنند.
سالانه صد میلیون تن اکسیژن از هوا با استفاده از دو روش اصلی برای مصارف صنعتی استخراج می‌شود. متداول‌ترین آن، شامل تقسیم هوای مایع با روش تقطیر جزء به جزء به اجزای مختلف آن است که طی آن نیتروژن به‌صورت بخار از نمونه خارج می‌شود و اکسیژن به‌شکل مایع باقی می‌ماند. در این روش ابتدا مخلوط هوا تا دمای میعان سرد می‌شود تا هوای مایع ایجاد شود. در مرحله بعد به وسیله یک برج تقطیر و افزایش تدریجی دما، اجزا سازنده هوا بر اساس دمای جوش از یکدیگر جدا می‌شود. این روش یکی از روش‌های متداول برای تولید نیتروژن و اکسیژن به صورت انبوه است.
با توجه به قابلیت انتقال نفت خام و میعانات گازی از این خط لوله، افزون بر تمرکززدایی از صادرات نفت ایران از پایانهٔ نفتی خارک و دور زدن تنگهٔ هرمز به‌عنوان نقطهٔ راهبردی آسیب‌پذیر صادرات نفت در منطقهٔ خاورمیانه، امکان صادرات گاز میدان گازی پارس جنوبی از این پایانه و مسیر کوتاه‌تر برای کشتی‌های ترابری ال‌ان‌جی و امکان رقابت با کشور قطر نیز با احداث این خط لوله فراهم می‌شود.