میسور
معنی کلمه میسور در لغت نامه دهخدا

میسور

معنی کلمه میسور در لغت نامه دهخدا

میسور. [ م َ ] ( ع مص ) آسان کردن. ( ناظم الاطباء ). || آسان شدن ، و در این صورت مصدر است بر وزن مفعول. ( منتهی الارب ) ( غیاث ). آسان گردیدن. سهل شدن. ( یادداشت مؤلف ).آسان شدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( دهار ) :
که چنین دارو چنان ناسور را
هست درخور از پی میسور را.مولوی.|| ( ص ) آسان شده. ( یادداشت مؤلف ). آسان کرده شده. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). هرچیز آسان و سهل و دستیاب و دسترس. ( ناظم الاطباء ). آسان. ( آنندراج ) ( غیاث ) ( مهذب الاسماء ) ( دهار ) ( زمخشری ). سهل. آنچه آسان باشد. خلاف معسور. ضد معسور. ( تاج العروس ).
میسور. [ م َ سو / می س ُ] ( اِخ ) ایالتی در جنوب هند به مساحت 192000 کیلومتر مربع که 2354700 تن سکنه دارد. مرکز آن بنگالور است. کارخانه های فراوان دارد و تقریباً تمام طلای هند از معادن میسور به دست می آید. سلسله شاهان قدیم میسور که در 1761 م. به دست حیدرعلی خان برافتادند در 1799 دوباره سر کار آمدند.
میسور. [ م َ سو / می س ُ ] ( اِخ ) نام شهری در ایالت میسور، واقع در هند با 244323 تن سکنه. با خیابانها و پارکهای زیبا که قسمتی از دانشگاههای ایالت میسور در این شهر است.

معنی کلمه میسور در فرهنگ معین

(مِ ) [ ع . ] (اِمف . ) هرچیز آسان و سهل .

معنی کلمه میسور در فرهنگ عمید

= میسر

معنی کلمه میسور در فرهنگ فارسی

دارد . مرکز آن بنگالور است . قبلا از امیر نشین های هند محسوب می شد . کارخانه های چای قهوه لاستیک سازی و ادویه آن بیشتر در مغرب غات قرار دارد. تقریبا تمام طلای هند از مغان میسور به دست می آید . سلسله شاهان قدیم میسور که در ۱۷۶۱ به دست حیدر علی خان بر افتادند در ۱۷۹۹ دوباره بر سر کار آمدند . میسور در سال ۱۹۴۷ به ایالات آزاد هند پیوست . نیز نام شهری در ایالت میسور که ۲۵۸/٠٠٠ تن سکنه دارد و مقر مهاراجه میسور است . خیابانهای وسیع و پارکهای بسیار زیبا دارد . قسمتی از دانشگاه معروف میسور در این شهر است . بیست و چهار مین ایالت از ایالات متحده امریکا واقع در مرکز ایالات متحده .
آسان شده، سهل و آسان، خلاف معسور، میاسیر جمع
۱ - ( اسم ) آسان شده . ۲ - ( صفت ) سهل آسان جمع :میاسر.
نام شهری در ایالت میسور واقع در هند

معنی کلمه میسور در دانشنامه عمومی

میسور ( انگلیسی:Mysore کانارا: ಮೈಸೂರು ) دومین شهر بزرگ ایالت کارناتاکا در کشور هندوستان پس از بنگلور و شاید زیباترین شهر این ایالت باشد که در فاصله ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی بنگلور، مرکز این ایالت و در ارتفاع ۷۶۳ متری از سطح دریا واقع شده است. این شهر مساحتی معادل ۱۲۸ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر ( در سال ۲۰۱۴ ) دارد.
زیبائی میسور به خاطر طبیعت سرسبز آن می باشد که به همین خاطر مناظر و مناطق دیدنی زیادی را در خود جای داده است. دمای هوا در میسور به ندرت تغییرات قابل ملاحظه ای دارد و در بیشتر ماه های سال مشابه هوای بهار در ایران را دارا ست. به طور دقیق تر ماه های «ژوئن» تا «نوامبر» هوا بیشتر بارانی و ابری، «دسامبر» تا «فوریه» کمی سرد و «مارس» تا «ژوئن» نیمه گرم می باشد به طوری که در فصل گرما دمای هوا بین ۲۵– تا ۳۰ درجه در نوسان است.
مردم میسور مردمی میهماندوست و آرام هستند که تقریباً بین ۶۰ تا ۶۵٪ آنان را هندوها، ۲۰ تا ۳۰٪ آنان را مسلمانان و حدود ۱۰٪ آنان را مسیحیان تشکیل می دهند. مردم به زبان محلی کانارا تکلم می کنند ولی اکثر آنان زبان زبان انگلیسی و هندی را نیز می دانند.
میسور دارای مناطق دیدنی زیادی است که عموماً جنبه تاریخی و طبیعی دارد و به همین خاطر در کتب محلی آن را شهر «باغها و قصرها» می نامند. این شهر یکی از مراکز مهم توریستی ایالت کارناتاکا به حساب می آید و در ایام جشن های داسارا از مراکز مهم گردشگری هند است
از جمله معروفترین نقاط دیدنی میسور به این موارد می توان اشاره کرد:
• قصر مهارجه یا Ambavilas Palace که بسیار مجلل و زیباست و بنای آن به حدود دویست سال پیش برمی گردد.
• برینداوان گاردن که باغ بسیار زیبا و وسیعی است که با فاصله نوزده کیلومتری شهر میسور که بر روی سد میسور به نام «ک – آر – اس» و کنار رودخانه معروف آن به نام کاوری ساخته شده است.
• چاموندی هیل که در سیزده کیلومتری میسور و در ارتفاع ۱۱۵۰ متری است و معبد بزرگ هندوهاست که بام میسور به شمار می رود.
• باغ وحش میسور افتتاح شده در سال ۱۸۹۲
• کلیسای سنت فیلومناس
• قصر لالیتال محل
• بیردسینجری و پناهگاه پرندگان مهاجر
• مقبره تیپوسلطان
• موزه تاریخ طبیعی ( Regional Museum of Natural History ) ، موزه فولکلور ( Folk Lore Museum ) ، موزه راه آهن ( Railway Museum ) و مؤسسه پژوهشهای آسیایی ( Oriental Research Institute )
میسور (مراکش). میسور ( به فرانسوی: Missour ) یک شهرک در مراکش است که در فاس مکناس واقع شده است. میسور ۲۰٬۹۷۸ نفر جمعیت دارد و ۸۹۵ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه میسور در فرهنگ معین
معنی کلمه میسور در فرهنگ عمید

معنی کلمه میسور در دانشنامه آزاد فارسی

میسور (Mysore)
کاخ مهاراجه، شهری در ایالت کرناتاکا، در جنوب هند، حدود ۱۳۰کیلومتری جنوب غربی بنگلور، با ۴۸۱هزار نفر جمعیت (۱۹۹۱). صنایع آن عبارت اند از تولید پارچه های ابریشمی، وسایل مهندسی، مواد شیمیایی، کود شیمیایی، و مواد غذایی. این شهر به سبب تولید ابریشم، صمغ، و چوب صندل شهرت دارد. میسور، که مرکز سابق ایالت امیرنشین میسور بود، دومین شهر بزرگ ایالت کرناتاکا و دارای بناهای دیدنی، مانند قلعۀ اروپایی متعلق به قرن ۱۸ و کاخ مهاراجه، است.

معنی کلمه میسور در ویکی واژه

هرچیز آسان و سهل.

جملاتی از کاربرد کلمه میسور

پیر و جوان کو خورد آب حیات مرگ بر او نافذ و میسور نیست
ز بی عفافی مانا نباشدت میسور که بگذرانی یک روز بی می و ساغر
میزان موادی که رودخانه‌های بزرگ حمل می‌کنند، بسیار زیاد است. بسیاری از رودخانه‌ها توسط رنگی که مواد حمل شونده توسط آب رودخانه، به آب آن رود می‌دهند شناخته می‌شوند، مثلاً رودخانه هوانگ هه در چین از لحاظ ادبی به معنی رودخانه زرد رنگ است و همچنین رودخانه میسوری در آمریکا، به گِل آلود بزرگ مشهور است. این گونه برآورد می‌شود که رودخانه میسیسیپی در آمریکا، سالانه ۴۰۶ میلیون تن، و رودخانه هوانگ هه، سالانه ۷۹۶ میلیون تن رسوبات به دریا حمل می‌کنند.
از سال ۱۹۰۸ با ۱۹۰۹ استاد زبان‌های یونانی و لاتینی در دانشگاه پرینستون، و از ۱۹۰۹ تا ۱۹۱۱ استاد تاریخ ملل قدیم مشرق در همین دانشگاه بود. در ۱۹۱۴ به سمت دانشیار دانشگاه میسوری ارتقاء یافت، و در دانشگاه‌های شیکاگو و کورنل و کلمبیا به تدریس آشور و سایر ملل مشرق زمین پرداخت.
اقل من عدة یرتاد صاحبها یوماً تفوز بها فی بذل میسور
الصَّابِرِینَ ای بقلوبهم، الصَّادِقِینَ بارواحهم، الْقانِتِینَ بنفوسهم، الْمُنْفِقِینَ بمیسورهم، الْمُسْتَغْفِرِینَ بالسنتهم. آن جوانمردانی که گفتارشان آنست، کردارشان اینست که بدل شکیبایانند بر فرمان حق، بروح راست روانند در عهد حق، بتن فرمان بردارانند در حق حق، بمال هزینه کنندگانند در راه حق، بزبان آمرزش خواهانند و جویندگانند از کرم حق.
اکبر جباری در سال ۱۳۵۲ در زنجان متولد شد. وی دانش‌آموخته دوره دکتری رشته فلسفه از دانشگاه میسور هند است. وی همچنین از شاگران سید عباس معارف بوده است.
وَ الْمُنْفِقِینَ ای جادوا بمیسورهم من الاموال، ثم بنفوسهم من حیث الاعمال، ثم بقلوبهم من صدق الاحوال. گه مال بازند و گه حال، گه تن بازند و گه جان. مال در راه دوست، و حال در کار دوست، تن در جستن دوست، و جان در دیدار دوست.
قانع شو ازین خاک به یکذره ز اخلاص کز جان به مهر آمده میسور فرستد
ایالت آیوا در مرکز قسمت شمالی ایالات متحده آمریکا، میان رود میسی سیپی و رود میسوری قرار گرفته‌است. از لحاظ وسعت ۲۴ ایالت از ایالات متحده از آن بزرگ‌تر و ۲۵ ایالت از آن کوچکتر است.
این قصر در اصل اقامتگاه خاندان سلطنتی میسور بوده‌است، که در سال ۱۸۹۷ ساخت آن آغاز و در سال ۱۹۱۲ پایان یافته‌است.
سرخارگل بومی آمریکای شمالی است ولی امروزه در اکثر نقاط اروپا و آسیا و حتی برخی نقاط ایران هم به‌طور انبوه کشت می‌شود. سرخارگل به صورت خودرو در جلگه‌های شمال شرقی تگزاس، میسوری و میشیگان یافت می‌شود.
کل من یرجو وجودا یغتنم من جودکم کل من ارداه عسر نال من میسورکم
۱۸ مرداد - تیراندازی به مایکل براون ، یک آمریکایی آفریقایی تبار ، توسط یک افسر پلیس در فرگوسن ، میسوری رخ داد و باعث شورش شد.
هند دارای بیش از ۳٬۰۰۰ نشریه اردو از جمله ۴۰۵ روزنامه روزانه اردو است.روزنامه‌هایی مانند نشاط نیوز اردو، صحرای اردو، دیلی سالار، هندوستان اکسپرس، دیلی پاسبان، سیاست دیلی، منصف دیلی و انقلاب در بنگلور، ملگاون، میسور، حیدرآباد و بمبئی به اردو منتشر و توزیع می‌شوند.
بابیت در سال‌های ۱۸۳۷ و ۱۸۳۸ مُبَلغ کلیسا در کانادای علیا بود. او در سال ۱۸۳۸ تلاش کرد به میسوری نقل مکان کند، اما در زمره قدیسان آخرالزمانی بود که توسط ساکنین نامهربان رانده شدند. بابیت در نهایت در نائوو، ایلینوی مستقر شدند. در یک کنفرانس کلیسا در ماه مه ۱۸۳۹، بابیت، رابرت بی تامپسون و اراستوس اسنو به عنوان یک کمیته منصوب شدند تا سفر کنند، «تمام گزارش‌ها و نشریات افترا آمیز منتشر شده علیه کلیسا را جمع کنند».
کامپتون بین سالهای ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۳ ریاست دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس در میسوری را بر عهده داشت.
کین چنین دارو چنین ناسور را هست درخور از پی میسور را
هر میسر لما خلق آمد جز بمیسور خود نیارامد