میزان ابتلا

معنی کلمه میزان ابتلا در فرهنگستان زبان و ادب

{morbidity , morbidity rate} [پزشکی] شمار نسبی یا مطلق بیماران یا بیماری در یک گروه معین و در طی زمانی مشخص

معنی کلمه میزان ابتلا در ویکی واژه

شمار نسبی یا مطلق بیماران یا بیماری در یک گروه معین و در طی زمانی مشخص.

جملاتی از کاربرد کلمه میزان ابتلا

آمار مشخصی در رابطه با میزان ابتلایان به آلودینیا وجود ندارد اما تخمین زده می‌شود، از ۱۰ درصد افرادی که مبتلا به نوعی درد نوروپاتیک هستند، ۱۵ الی ۲۰ درصد آلودینیا را نیز تجربه می‌کنند.
کشورهایی با جمعیت بالا از جمله چین، هند، ایالات متحده، روسیه و اندونزی دارای بیشترین میزان ابتلا به فشار خون بالا بین سایر کشورها هستند و بر اساس آمارها، بیش از سه و نیم میلیارد از جمعیت مردم جهان در آستانه فشار خون بالا قرار دارند و در حدود ۸۷۰ میلیون انسان در سراسر جهان دارای بیماری فشار خون بالا هستند.
در ۱۵ مارس ۲۰۲۱ چهار تن از استاتید و دانشجویان دانشگاه پزشکی گیلان با انتشار یک مقاله نتیجه تحقیقات خود بر روی سوابق پزشکی بیماران کووید ۱۹ در بیمارستانهای زیر مجموعه این دانشگاه را منتشر و در طی آن با توجه به آنالیز آماری پرونده‌های کامل (پرونده‌های دارای نقص حذف شدند) و با توجه به فاکتور پراکندگی و آمار گروه‌های خونی در جمعیت بومی اعلام کردند که هیچ نشانه معنا داری از میزان ابتلا به کووید ۱۹ و گروه خونی افراد شناسایی نشد و هیچ نشانه مشابهی با مقاله منتشره ووهان چین مشاهده نشده‌است و تنها فاکتوری مشخص که البته برای نتیجه قطعی قابل استفاده نمی‌باشد این است که بیماران مبتلا به ویروس کویید ۱۹ بیشتری با ارهاش مثبت ثبت شده‌اند.
در ۲۴ آذر ۱۳۹۷ مدیر حوزهٔ سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از افزایش شیوع دیابت در استان کرمانشاه به دلیل سبک زندگی ناسالمِ کم‌تحرک و ماشینی، تغذیهٔ نامناسب و مصرف فست فودها، نوشابه، غذاهای حاوی قند و چربی بالا و نیز استرس‌های مزمن خبر داد. در ۹ شهریور ۱۳۹۸ مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان کرمانشاه اعلام کرد که بر مبنای پایش ملی که در سال ۱۳۹۵ انجام شده، میزان ابتلا به دیابت در استان کرمانشاه به ۱۰ درصد رسیده‌است. این میزان تقریباْ با میانگین این بیماری در ایران برابری می‌کند. تنها مرکز دیابت در استان کرمانشاه مرکز تحقیقات دیابت کرمانشاه است که در شهر کرمانشاه و جنب بیمارستان آیت الله طالقانی قرار دارد.
بیماری‌های التهابی روده در سال ۲۰۱۳ در سطح جهانی منجر به ۵۱ هزار مورد مرگ و میر و در سال ۱۹۹۰ منجر به ۵۵ هزار مورد مرگ و میر شده‌است. افزایش میزان ابتلا به بیماری‌های التهابی روده از زمان جنگ جهانی دوم، مرتبط با افزایش مصرف گوشت در سراسر جهان شناخته شده‌است که حمایت‌کننده این ادعاست که مصرف پروتئین‌های حیوانی با بیماری‌های التهابی روده در ارتباط است.