میرا
معنی کلمه میرا در لغت نامه دهخدا

میرا

معنی کلمه میرا در لغت نامه دهخدا

میرا. ( نف ) ( مرکب از میر + الف ) هرچیز یا کسی که محکوم به مرگ است. میرنده. فانی. فناپذیر. که میرد. مائت. فانی. هالک. ( از یادداشت مؤلف ) : معنی گیومرث زنده گویای میرا بود... ( تاریخ بلعمی ، از سبک شناسی ج 2 ص 23 ).

معنی کلمه میرا در فرهنگ معین

(ص فا. ) میرنده ، فانی .

معنی کلمه میرا در فرهنگ فارسی

( صفت ) میرنده فانی : [ و دیگر گویند گبران .. که ایزد اندر جهان نخستین چیز مردی آفرید و گاوی و آن مرد گیومرث خوانند و معنی گیومرث زنده گویای میرا بود...]

معنی کلمه میرا در فرهنگ اسم ها

اسم: میرا (دختر) (ترکی) (تلفظ: meyra) (فارسی: مِیرا) (انگلیسی: meyra)
معنی: نور درخشان

معنی کلمه میرا در فرهنگستان زبان و ادب

{damped} [فیزیک] ویژگی متغیری که دامنۀ آن با زمان کاسته شود

معنی کلمه میرا در دانشنامه عمومی

میرا (ترکیه). میرا ( به ترکی استانبولی: Myra ) یک منطقهٔ مسکونی باستانی در ترکیه است که در دمره واقع شده است و الان خالی از سکنه و مخروبه است
میرا (داستان). میرا ( عنوان فرانسوی: Mortelle ) داستانِ بلندی است از کریستوفر فرانک نویسندهٔ فرانسوی، که لیلی گلستان آن را به فارسی برگردانده است. این کتاب یک پادآرمان شهر را به تصویر می کشد و افرادِ انگشت شماری که سعی می کنند مقاومت کنند. میرا را می توان داستانی علمی تخیلی دانست ولی در عین حال داستانی سوررئالیستی نیز به شمار می رود. داستانِ میرا در جامعه ای رخ می دهد که در آن ارزش ها، ضدارزش شده اند. در این جامعه همه باید به هم لبخند بزنند و اگر کسی از این کار طفره برود او را جرّاحی می کنند. سپس نقابی بر چهره اش می گذارند که قابلِ برداشتن نیست و بعد از مدّتی جذبِ صورتش می شود و به همان حالت می ماند. در این جامعه زوج وجود ندارد، یعنی مفهومِ زوجیّت معنا ندارد و همه به صورت گروهی به تفریح می روند. جامعه بر فرد مقدّم است و حقوقِ دیگر انسان ها محترم تر.
داستان میرا و جامه ای که در آن جریان دارد، مفهومِ «برابری» و «عدالت» را به شیوه ای غیرعادلانه و دست کاری شده ارائه می کند. سیستم حاکم نیز سیستمی کاملاً توتالیتر است. چیزی که جالب است این است که همهٔ مردم چه اصلاح شدگان ( آن ها که دارایِ نقاب هستند ) و چه سایرین، باید برای هم داستان هایِ بامزه تعریف کنند و دیگران را بخندانند. اما کسانی که داستان هایِ غم انگیز تعریف کنند فوراً برای اصلاح و عمل فرستاده می شوند.
در این بین هم رابطهٔ عاشقانه بینِ شخصیتِ اصلیِ داستان و معشوقش به شکلی استادانه روایت می شود. و در سراسر داستان مونولوگ و پرسش هایی وجود دارد که هر ذهنی را با زیستن در هرجامعه ای به چالش می کشد و به تفکر وا می دارد.
نکتهٔ مهم: زمانی که این داستان در آن رخ می دهد مشخص نیست، امّا جغرافیای آن به خوبی ترسیم شده است: یک دشتِ بیکران که سراسر آن با قیر پوشانده شده است و روزهایی که هوا گرم است ابرِ سیاهی سطح آن را می پوشاند. خانه هایِ داستان تماماً دیوارهایِ شیشه ای دارند و سرتاسرِ شهر با چراغ هایی روشن شده است چراکه بدی در تاریکی خفته است.
میرا (فیلم ۱۹۷۹). میرا ( به هندی: Meera ) فیلمی محصول سال ۱۹۷۹ و به کارگردانی گلزار است. در این فیلم بازیگرانی همچون هما مالینی، وینود کانا، شریرام لاگو، شامی کاپور، دینا پاتک، ویدیا سینها، بهارات بوشان، امجد خان، ای. کی. هانگال ایفای نقش کرده اند.
این فیلم به زندگی میرا بای می پردازد.
میرا (ونتو). میرا ( به ایتالیایی: Mira ) یک کومونه در ایتالیا است که در استان ونیز واقع شده است.
میرا ۹۸٫۸۸ کیلومترمربع مساحت و ۳۸٬۵۷۵ نفر جمعیت دارد و ۶ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
شهر بیت ساحور خواهرخواندهٔ میرا ( ونتو ) هست.
معنی کلمه میرا در فرهنگ معین
معنی کلمه میرا در فرهنگ فارسی
معنی کلمه میرا در فرهنگ اسم ها
معنی کلمه میرا در فرهنگستان زبان و ادب

معنی کلمه میرا در دانشنامه آزاد فارسی

میرا (Mira)
درخشان ترین ستارۀ متغیر تپنده، با دورۀ درازمدت، واقع در صورت فلکی قیطُس. میرا نخستین ستارۀ کشف شده ای بود که درخشش آن دوره ای تغییر می کرد. در ۱۵۹۶، اخترشناس هلندی، داویت فابریسیوس، به منزلۀ جسمی از قدر سوم متوجه میرا شد. از آن جا که میرا در هیچ یک از نقشه های ستاره ای موجود در آن زمان دیده نمی شد، فابریسیوس آن را با نواختر اشتباه گرفت. در ۱۶۰۳، اخترشناس آلمانی، یوهان بایر، آن را در اطلس ستاره ای خود جا داد و اُمیکرون قیطُس نامید. این ستاره بار دیگر از نظر پنهان ماند و ظرفِ یک سال دوبار پدیدار شد. از ۱۶۵۹ تا ۱۶۸۲، هِوِلیوس، آن را رصد می کرد و آن را «استلا میرا» یا «ستارۀ شگفت» نامید. میرا در دوره ای ۳۳۱روزه، به طور دوره ای بین قدر سوم یا چهارم و قدر نُهم تغییر می کند. این ستاره گاه به قدر دوم نیز می رسد و زمانی، در ۱۷۷۹، تقریباً به قدر اول رسید. بعضی اوقات با چشم غیرمسلح به آسانی دیده می شود و درخشان ترین ستارۀ آن بخش آسمان به نظر می رسد، در سایر مواقع بدون تلسکوپ نمی توان آن را دید.

معنی کلمه میرا در ویکی واژه

میرنده، فانی.

جملاتی از کاربرد کلمه میرا

از میرانیدن خبر داد که: نَحْنُ قَدَّرْنا بَیْنَکُمُ الْمَوْتَ.
احتیاج زندگی میراندش بر زمین گردون سپر گرداندش
قطرهٔ اشک تو در سودا و شور آتش دوزخ بمیراند بزور
گفتم به پدر که خو به می نوشی کن تا باده به میراث فراوان بودم
میرامین‌الدین محمد که آسمان ارتفاع از شان او کرد اقتباس
گاه آن آمد بتا کاندر خرابی دم زنی شور در میراث‌خواران بنی‌آدم زنی
میران به ملک و مال کنند افتخار و بس آن نیست او که هست به مال افتخار او
میراث گیر کم خرد آید به جست و جوی پس گفت و گوی بر سر باغ و دکان شود
ایا میر همه میران بهار مشگبوی آمد چو مینو کرد بستان را چو مینا کرد هامون را
من به پیران خراسان می‌شوم نیست با میران او کاری مرا