میر
معنی کلمه میر در لغت نامه دهخدا

میر

معنی کلمه میر در لغت نامه دهخدا

میر. [ م َ ] ( ع اِ ) طعام. خواربار. میرة.
میر. [ م َ ] ( ع مص ) خواربار آوردن جهت عیال. ( منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). خواربار آوردن یعنی طعام. ( دهار ). خواربار آوردن. ( تاج المصادر بیهقی ). خوردنی آوردن. ( ترجمان القرآن جرجانی ص 97 ). طعام خورانیدن. ( یادداشت مؤلف ). || به آب تر کردن و سودن دوا را. || زدن پشم. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ).
میر. [ م َ / م ِ ] ( از اتباع و مهمل خیر ) از اتباع است برای خیر ( خیر میر ) مانند بسیاری از واژه ها که اتباع هموزن خود با تبدیل حرف نخست به میم دارند چون : کتاب متاب. غلط ملط، باج ماج : فرمود که معامله معاملان با خزانه ، بهر آن است تا خیر و میری یابند. ( تاریخ جهانگشای جوینی ).
میر. ( نف ) ریشه یا ماده بن مضارع فعل مردن. از آن در ترکیب صفت فاعلی مرکب سازند: زودمیر. سخت میر. رجوع به این ترکیبات در جای خود شود.
میر. ( از ع ، اِ ) مخفف امیر. ( غیاث ). امیر و پادشاه و سلطان. ( ناظم الاطباء ). نژاده. ( زمخشری ). مخفف امیر، و میره مخفف امیره... و از خصایص این لفظ است که به قطع کسره اضافه هم آید مثل لفظ میرآب ، به معنی داروغه آب و میردریا که آن را در عرف این دیار ( یعنی هند ) میربحر گویند. ( از آنندراج ) :
امروز به اقبال تو ای میر خراسان
هم نعمت و هم روی نکو دارم وسناد.رودکی.اثر میر نخواهم که بماند به جهان
میر خواهم که بماند به جهان در اثرا.رودکی.نه چون پور میر خراسان که او
عطا را نشسته بود کردگار.رودکی.به چاه سیصد باز اندرم من از غم او
عطای میر رسن ساختم ز سیصد باز.شاکر بخاری.استاد شهید زنده بایستی
و آن شاعرتیره چشم روشن بین
تا شاه مرا مدیح گفتندی
ز الفاظ خوش و معانی رنگین.دقیقی ( دقیقی و اشعار او، دبیرسیاقی ص 106 ).نوبنجکث ، قصبه سروشنه است و مستقر میر این ناحیت است. ( حدود العالم ). میر خراسان به بخارا نشیند واز آل سامان است و از فرزندان بهرام چوبین اند. ( حدودالعالم ).
رفت برون میر رسیده فرم
پخچ شده بوق و دریده علم.منجیک.یکی میر بود اندر آن شهر اوی
سرافراز و با لشکر وآبروی.فردوسی.

معنی کلمه میر در فرهنگ معین

(اِ. ) ۱ - امیر، پادشاه . ۲ - رییس ، سالار.
(اِ. ) = میره : شوهر.

معنی کلمه میر در فرهنگ عمید

= امیر
* میر شب: [قدیمی] شبگرد، عسس.

معنی کلمه میر در فرهنگ فارسی

شهرک سر راه عمومی طالقان بقزوین . کوهستانی و سردسیر است و ۱۱۱۶ تن سکنه دارد . شاهرود و چشمه ها آنرا مشروب میسازند . ۱ - ویکتور ریکتی مارکی دومیرا بو ( و . ۱۷۱۵ - ف. ۱۷۸۹ ) سیاستمدار
مخفف امیر
( اسم ) شوهر.
تیره از طایفه ایهاوند هفت لنگ

معنی کلمه میر در دانشنامه عمومی

میر (خواننده). بانگ چول یونگ ( کره ای:  방철용؛ زادهٔ ۱۰ مارس ۱۹۹۱ ) که بیشتر با نام هنری میر ( انگلیسی: Mir ) شناخته می شود، خواننده، رپر، رقصنده و بازیگر اهل کره جنوبی است. او یکی از اعضای گروه پسرانه کره ای ام بلک است. او در سال ۲۰۱۶ سربازی خود را آغاز کرد و در ژوئیه ۲۰۱۸ مرخص شد. میر برادر کوچکتر بازیگر گو اون آه است.
میر (طالقان). میر، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان طالقان در استان البرز ایران است.
میر یکی از روستاهای طالقان واقع در منطقه پایین طالقان است. از محله های میر می توان به گرمودر، کابار، رجی سر ( Rajei - Sar ) ، جوری زمین، خزه ای دیم اشاره کرد.
میر به معنای بزرگ و از نظر لغوی مخفف امیر نیز آمده است که در گذشته و حال از بزرگ ترین روستاهای پایین طالقان محسوب می شود. فاصله تهران تا میر ۱۵۲ کیلومتر است که ۱۰۰ کیلومتر آن بزرگراه تهران - قزوین است. ارتفاع این روستا از سطح رودخانه تا سطح دریای آزاد حدود ۱۸۰۰ متر است. حداکثر متوسط دما در تابستان ۳۳درجه سانتی گراد و در سردترین ماه ۱۱ - درجه سانتی گراد می باشد.
این روستا دارای باغها و مزارع زیادی می باشد. باغهای کابار در شمال روستا و باغهای درباغ، جیری باغچه، جیری دره، اسی سر، رونسی، پشتی دره، زمینانی میان در غرب و باغهای سبزه کار، آلشای دیم، تلی بن در جنوب غربی قرار گرفته اند و میر باغ جو، چلچلای دیم، هادی باغ، میر باغ، رشتوا، بند سرک، جیرو، دهاله ای ریشه، پیرزنی لات، اسیوپس، یوسف آباد در جنوب. نظر آباد، وجین رو، جوری واگنک، جیری واگنک در جنوب شرقی و مزرعه و باغات جوری زمین در شرق روستا قرار گرفته است.
چشمه های روستا نیز عبارت اند از: یراکرسی چشمه در شمال، زمینی چشمه در غرب، پسین دره ای چشمه در شرق، کوانکی چشمه در فاصله ۶ کیلومتری شمال روستا، سر چشمه در فاصله ۵ کیلومتری شمال روستاو چشمه کچل دره در پشت گرمودر و پایین کابار
کوه های روستای میر نیز شامل: کوری سر، شهرودی خاک، اسپی سنگان، زراور مازی گردن، میانین دره، خزی سر، کوانکی چشمه، دریاوک، کند سرکی گردن، دورانی دره، اسب نشینی تله، زرد وچال و … می باشد.
این روستا در دهستان پایین طالقان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۲۶۵ نفر ( ۱۰۱خانوار ) بوده است.
در میر هم بمانند دیگر روستاهای طالقان زبان تاتی رایج است.
میر (نظام پرداخت). میر ( روسی: Мир، IPA:  ؛ روشن جهان؛ صلح ) یک سیستم پرداخت ملی است که توسط بانک مرکزی روسیه براساس قانون تصویب شده در تاریخ ۱ مه ۲۰۱۷ ایجاد شده است. در حال حاضر عمدتاً توسط شرکت های مبتنی بر روسیه، مانند Aeroflot یا Railways پذیرفته شده است، هرچند که به تدریج در میان شرکت های خارجی با عملیات روسیه قرارداد بسته شده به دست می آید. سیستم میر توسط The Russian National Card Payment System  [ ru] اداره می شود، که یک شرکت تابعه متعلق به بانک مرکزی روسیه است.
[ ru ] این سیستم در سال ۲۰۱۴ به عنوان راهی برای غلبه بر بلوک بالقوه پرداخت الکترونیک طراحی شد، پس از چندین بانک روسی از طریق ویزا و مسترکارت مبتنی بر ایالات متحده به دلیل رژیم تحریم علیه آنها، ارائه خدمات به آنها خودداری کردند. اولین کارتهای کار بر روی سیستم میر در دسامبر ۲۰۱۵ آغاز شد. Sberbank، بانک پیشرو روسیه، در ماه اکتبر سال ۲۰۱۶، کارت های آن را صادر کرد. در پایان سال ۲۰۱۶، ۱٫۷۶ میلیون کارت میر توسط ۶۴ بانک صادر شد، تا ژوئن ۲۰۱۸ به ۳۷ میلیون کارت میر افزایش یافته است.
میر عمدتاً توسط دولت روسیه ترویج می شود، با قانون پیشنهادی که تمام پرداخت های رفاهی را از طریق سیستم تا ژانویه ۲۰۱۸ پردازش می کند. بانک ها تمایلی به انتشار آنها ندارند، زیرا هزینه های آنها می تواند در مقایسه با کارت های متعلق به سیستم های پرداخت بیشتر باشد. در ۱ ماه مه سال ۲۰۱۷ قانون مجاز به استفاده از تمام بانک ها برای استفاده از میر برای پرداخت حقوق و رفاه بود.
این سیستم در اوستیای جنوبی نیز معرفی شد.
معنی کلمه میر در فرهنگ معین

معنی کلمه میر در دانشنامه آزاد فارسی

میر (اخترشناسی). میر (اخترشناسی)(Mir)
واژه ای روسی به معنیِ صلح یا جهان، ایستگاه فضایی شوروی، و بعدها روسیۀ کنونی، که بخش اصلی آن در ۲۰ فوریۀ ۱۹۸۶ پرتاب شد. تا ۱۹۹۹ مشغول به کار بود و پس از آن، در ۲۳ مارس ۲۰۰۱، با برنامه ریزی پایین آورده شد و در اقیانوس آرام سقوط کرد. طی این مدت، میر بیش از ۳میلیارد کیلومتر سفر کرد و منزلگاه ۱۰۴ کیهان نورد بود. حدود ۲۱ تُن وزن، تقریباً۱۳.۵ متر طول، و حداکثر۴.۱۵ متر قطر داشت. در ۱۹۹۵، شاتل فضایی آتلانتیس امریکا به میر ملحق شد و به تبادل سرنشین پرداخت. در ۶ دسامبر ۱۹۹۶، اندکی گندم، در ایستگاه فضایی میر برداشت شد که نخستین کشت دانه و پرورش گیاه در فضا بود. میر در ۱۹۹۷ با مشکلاتی روبه رو شد که منجر به برخورد آن با سفینه ای بدون سرنشین، در ماه ژوئن، شد.
میر (تاریخ). میر (تاریخ)(mir)
واژه ای روسی به معنای «صلح» یا «جهان». در روسیۀ پیش از انقلاب ۱۹۱۷، به جامعۀ روستایی خودگردانی اطلاق می شد که روستاییان در آن زمین را توزیع و مالیات را جمع آوری می کردند. میر نام یکی از مؤسسات انتشاراتی معروف شوروی نیز بوده است.

معنی کلمه میر در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] تکرار در قرآن: ۱(بار)
«مَیْر» به معنای جلب طعام و مواد غذایی است.

معنی کلمه میر در ویکی واژه

امیر، پادشاه.
رییس، سالار.
میره: شوهر.

جملاتی از کاربرد کلمه میر

من زنده بدان شدم که پیشت میرم من چون [رَوم] از پست که پیشت میرم