میثاق

معنی کلمه میثاق در لغت نامه دهخدا

میثاق. ( ع اِ ) ( از «وث ق » ) عهد و پیمان. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( غیاث ) ( ناظم الاطباء ). مَوثِق. ( منتهی الارب ) ( غیاث ) ( ناظم الاطباء ). عهد استوار. ( ترجمان القرآن جرجانی ص 97 ). وثاق. بند. عهد. پیمان. قرارداد. عقد. معاهده. ج ، مواثیق. ( یادداشت مؤلف ). عهد و شرط و پیمان و قول و قرار. ( ناظم الاطباء ). پیمان. ج ، مواثیق. ( مهذب الاسماء ). پیمان. ( دهار ). آنچه عهد را بر آن استوار کنند چون سوگند و مانند آن. ( ترجمان القرآن جرجانی ص 97 ) :
عهد و میثاق باز تازه کنیم
از سحرگاه تا بوقت نماز.آغاجی.بر نفس خود پیمان گرفته ام از عهد و میثاق الهی. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 318 ).
از سرحد وجود بگذر خاقانیا
با عدم از عاشقی دست به میثاق نه.خاقانی.بر آن رفت میثاق آن انجمن
که ازبهر بتخانه خویشتن.نظامی.- روز میثاق ؛ عبارت است از روز ازل که ارواح به ربوبیت حق اقرار آوردند که آیت «الست بربکم قالوا بلی » ( قرآن 172/7 ) بیان آن است. ( غیاث ) ( آنندراج ) : در ازل مقام ارواح ایشان و به روز میثاق هم بر این مراتب بود که ذکر کرده شد. ( انیس الطالبین ص 11 ). || زنهار. ج ، مواثیق. ( دهار ). || استواری. ج ، مواثق ، مواثیق ، میاثق ، میاثیق. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). مَوثِق. ( منتهی الارب ). استواری. ( غیاث ) ( آنندراج ) ( دهار ). قوله تعالی : الذین ینقضون عهداﷲ من بعد میثاقه... ( قرآن 25/2 ). ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه میثاق در فرهنگ معین

[ ع . ] (اِ. ) عهد، پیمان .

معنی کلمه میثاق در فرهنگ عمید

عهد، پیمان.

معنی کلمه میثاق در فرهنگ فارسی

عهد، پیمان، میاثق و میاثیق جمع
( اسم ) عهد پیمان : [ پس چون آن عهد میثاق میان کعب اشرف و ابوسفیان برفت ...] یا روز میثاق . روز ازل که ارواح به ربوبیت حق اقرار آوردند بمدلول آیه ۱۷ سوره ۷ ( اعراف ) : [الست بربکم. قالوابلی ...] ( آیاپروردگار شمانیستم . گفتند : آری ) .

معنی کلمه میثاق در فرهنگ اسم ها

اسم: میثاق (پسر) (عربی) (تلفظ: misāq) (فارسی: ميثاق) (انگلیسی: misagh)
معنی: عهد و پیمان، پیمان و عهد

معنی کلمه میثاق در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:عهد

معنی کلمه میثاق در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی مِّیثَاقُ: عهد وپیمان
معنی لَا تَعْبُدُونَ: نمی پرستید (در عبارت "وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَائِیلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا ﭐللَّهَ " با اینکه"لَا تَعْبُدُونَ" خبری است مراد از آن نهی مؤکد است مثلاً در فارسی هم می گوییم :"به این کلید دست نمی زنی "و منظورمان این است که این توصیه و نه...
ریشه کلمه:
وثق (۳۴ بار)
«میثاق» از مادّه «ثِقَة» چنان که «راغب» در «مفردات» می گوید: به معنای پیمان مؤکدی است که توأم با سوگند و عهد بوده باشد، بنابراین ذکر «غلیظاً» در آیه تأکیدی است افزون بر این معنا.
این تعبیر می تواند اشاره به فطرت توحیدی باشد، و یا دلائل عقلی که با مشاهده نظام آفرینش بر انسان ظاهر می گردد.

معنی کلمه میثاق در ویکی واژه

عهد، پیمان.

جملاتی از کاربرد کلمه میثاق

چون در اول بسته‌ای میثاق تو چون توانی شد در آخر عاق تو
روحم به ازل میان ارواح با عشق تو بسته بود میثاق
نخستین چنان دید رایش صواب که میثاق شه را نویسد جواب
حق آزادی از تبعیض در سطح بین‌المللی به عنوان یک حق انسانی شناخته شده و مشمول اصل برابری‌طلبی است. حق آزادی از تبعیض در اعلامیه جهانی حقوق بشر به رسمیت شناخته شده و در قوانین بین‌المللی حقوق بشر با گنجاندن آن در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به ثبت رسیده.
آنچه که ارزشمند باشد. مَوْثِق و میثاق بمعنی پیمان و عهد اکید و محکم است. و عهد درک بشر است که در ذات او گذاشته شده‌است.
در ره مهر نیک بدعهدی در وفا سخت سست‌میثاقی
بر اساس قوانین ایران، سن ازدواج برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال است ولی قانون این اجازه را به پدر یا جد پدری دختر داده که به تشخیص خود و با مصلحت کودک، او را قبل از ۱۳ سالگی نیز به عقد ازدواج درآورد. این در حالی است که بر اساس کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک که ایران نیز آن را امضا کرده، تمامی افراد زیر ۱۸ سال کودک محسوب می‌شوند. این میثاق بین‌المللی هم‌چنین ازدواج کودکان را ممنوع اعلام کرده است. بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان ثبت احوال ایران، در ۹ ماه نخست سال ۱۳۹۲، ازدواج ۳۱ هزار دختربچهٔ زیر ۱۵ سال ثبت شده است. بر مبنای این آمار بیش از یک سوم ازدواج‌های این مدت، مربوط به دختران زیر ۱۹ سال است.
من همان عاشقم ار زان که تو آن دوست نه‌ای اَنا اَهْواکَ وَ اِنْ مِلْتَ عَنِ المیثاقِ
آسیا ۲۰۱۹ ویژه برنامه جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ از شبکه سه بود. این برنامه با تهیه‌کنندگی مهدی هاشمی و اجرای محمدحسین میثاقی، با هدف پوشش ویژه و کامل رقابت‌های جام ملت‌های آسیا و با حضور تیمی از حرفه‌ای‌ترین برنامه‌سازان تلویزیون روی آنتن رفت. محمدرضا احمدی گزارشگر میدانی در امارات متحده عربی و گزارشگر بازی‌های ایران در این برنامه بود.
نکردی تو با هیچ ابنای دولت گه عهد و میثاق زینهار خواری
دلم ز بهر چه با طره تو بندد عهد که هندو است و بیک موی بکشند میثاق
گرسچنکرون همچنین در مورد مشکلات ممکنه که از اثر ایجاد انحصار دولتی بروز می‌نماید، هشدار می‌دهد. او معتقد است که مدیریت امتیاز انحصاری مستلزم «مهارت عملی و انرژی شگرف» است. او باور دارد که آلمان‌ها باید این برنامه تعادل مجدد کشاورزی را در میثاق‌های صلح وارد نموده و مسئولیت اجراء و نظارت از آن را به یک نهاد اقتصادی بین‌المللی واگذار نمایند.
اعلامیه جهانی حقوق بشر همراه با دو میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حقوق مدنی و سیاسی مهم‌ترین اسناد بین‌المللی حقوق بشر را تشکیل می‌دهند.
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته است، می‌توان به ۱۰٬۰۰۰ پیش از میلاد، کشف‌نشده، میثاق و جزیره شهر اشاره کرد.
میثاق دوش را ز اول وفا نکردی و آخر به جای پاداش الا جفا نکردی
عاشقان را چنین بود بیعت دوستان را چنین بود میثاق
در آی از صحبت میثاق آدم برو تا نوبت میعاد محشر
بین سال‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۹، در مجموع ۶۳ کشور عضو جامعه ملل شدند. میثاق تشکیل دهنده جامعه ملل در پیمان ورسای گنجانده شد و از ۱۰ ژانویه ۱۹۲۰ با انحلال جامعه ملل در ۱۸ آوریل ۱۹۴۶ لازم الاجرا شد. دارایی‌ها و مسئولیت‌های آن به سازمان ملل متحد منتقل شد.
شب‌نشینی در جهنم در سال ۱۳۳۶، اولین حضور ارحام صدر در سینما بود. روزی که مهدی میثاقیه برای تماشای نمایش وادنگ به اصفهان آمده بود، نسخه‌ای از سناریو را از ارحام صدر گرفت که بعدها تبدیل به فیلم شب‌نشینی در جهنم گردید. در این فیلم ابتدا قرار بود ارحام صدر در نقش حاج جبار ظاهر شود ولی به دلیل ضعف هنر گریم در آن زمان، نقش نوکر حاج جبار را بر عهده گرفت. ارحام صدر در مجموع در هفده فیلم سینمایی و سه مجموعه تلویزیونی بازی کرد.