میتره

معنی کلمه میتره در لغت نامه دهخدا

میتره. [ رَ ] ( اِخ ) مهر. رجوع به مهر شود.

معنی کلمه میتره در فرهنگ فارسی

مهر

معنی کلمه میتره در ویکی واژه

(ادیان): مترادف با اصطلاحات آیینی میترا و میثره که یونانیان به صورت میترائیسم می‌شناسند و شاهنامه آن را کیش‌مهر یا مهرپرستی می‌خواند. به استناد شاهنامه بانی آن فریدون است. میتره ساختارش با میثره تفاوتی ندارد فقط ممکن است ترجمه اصلی کلمه دچار نقصان شده باشد؛ مَی‌دره به معنی تاکستان با باغ انگوری که در دره‌ای واقع شده باشد در ذهن تجسم می‌نماید.

جملاتی از کاربرد کلمه میتره

«سنت پرستش مهر به دوران‌های بسیار کهن برمی‌گردد. در هند دوران و دایی نام او به‌صورت «میتره» با مفهوم پیمان و دوستی ظاهر می‌شود و یکی از خدایان گروه فرمانروا است و با «ورونه» جفت جاویدانی را تشکیل می‌دهند که از سوی مردم به یاری خوانده می‌شوند در سنت هندی نیز میترا گردونه‌ای درخشان و اقامتگاهی زرین دارد. میترا در سنت دینی زرتشتی در مقامی پایین تراز اهورامزدا قرار می‌گیرد و آفریده او محسوب می‌شود تا از آفرینش او پاسداری کند. او خدای پیمان است و وظیفه مهم او نظارت بر همة پیمان‌هاست. او ایزد فروغ و روشنایی و از بزرگ‌ترین ایزدان آیین زرتشتی محسوب می‌شود.»
کاربرد ترانسمیترها:سنسورها و ترانسمیترها اجزای یک پروسه صنعتی هستند که کاربردهای فراوانی در پروسه‌های متنوع دارند. امروزه مصرف زیادی در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، سیمان، ریخته‌گری، داروسازی، مهندسی پزشکی و به‌طور کلی هر سیستمی که نیاز به اتوماسیون صنعتی دارد، پیدا نموده‌است.
تهوع واستفراغ به وسیله تحریک وابران از مرکز استفراغ در مغز به عضلات شکم و سینه ایجاد می‌شود. نوروترانسمیترهایی که اغلب با تهوع و استفراغ همراه‌اند شامل استیل‌کولین، هیستامین، سروتونین و دوپامین است.
سانتیاگو میتره برای فیلم خود آرژانتین، ۱۹۸۵ برای نخستین بار دعوتنامه‌ای دریافت کرد تا در رقابت شیر طلایی، جایزهٔ اصلی جشنواره فیلم ونیز، شرکت کند. نامزدهای بعدی در جشنواره‌های فیلم در سن‌سباستین (جایزهٔ تماشاگران) و لندن (بهترین فیلم) دنبال می‌شوند.