میترا

میترا

معنی کلمه میترا در لغت نامه دهخدا

میترا. ( اِخ ) مهر. رجوع به مهر شود.

معنی کلمه میترا در فرهنگ معین

(اِ. ) ۱ - فرشتة موکل بر مهر و محبت . ۲ - فرشتة نگهبان راستی و عهد و پیمان . ۳ - مظهر روشنایی و فروغ .

معنی کلمه میترا در فرهنگ فارسی

میترا میثر در اوستا و پارسی باستان میترا در سانسکریت میتره در پهلوی میتر [ دار مستتر ] معنی اصلی مهر را دوستی و محبت دانسته است .[ یوستی ] گوید مهر واسطه و رابطه فروغ محدث و فروغ ازلی بعبارت دیگر واسطه بین آفریدگار و آفریدگان است . در گاتها کلمه میتره بمعنی عهد و پیمان آمده است . مهر در اوستا از آفریدگان اهورا محسوب شده است و ایزد محافظ عهد و پیمان است و از این رو فرشته فروغ و روشنائی است تا هیچ چیز بر او پوشیده نماند . ماه هفتم سال و روز شانزدهم هر ماه ویشت دهم اوستا و جشن مهرگان خاص اوست . آئین ستایش مهر از ایران به بابل و آسیاس صغیر رفت و سپس با سربازان رومی به اروپا راه یافت و در آنجا مهر به صورت خدایی بزرگ پرستیده شد و بدین گونه آئین مهر پرستی پدید آمد .
مهر، نام فرشتهای موکل برمهرومحبت، فرشته نگهبان راستی وعهدوپیمان ، مظهرروشنایی وفروغ، خورشید
مهر

معنی کلمه میترا در فرهنگ اسم ها

اسم: میترا (دختر) (فارسی، اوستایی) (کهکشانی) (تلفظ: mitrā) (فارسی: ميترا) (انگلیسی: mitra)
معنی: محبت، دوستی، پیمان، خورشید، مهر، ( اوستایی )، به علاوه ( = مهر )، صورتی از واژه

معنی کلمه میترا در دانشنامه عمومی

میترا (فیلم ۲۰۲۱). میترا یک فیلم به کارگردانی کاوه مدیری، نویسندگی و تهیه کنندگی می باشد این فیلم محصول مشترک هلند، آلمان و دانمارک می باشد و در کشورهای هلند و آلمان فیلمبرداری شده است.
فیلم داستان زنی موفق در هلند به نام هاله دانشی را روایت می کند که در سالگرد چهل سالگی نظام جمهوری اسلامی ایران سخنرانی می کند و بعدتر به او گفته می شود که لیلا، عامل لو رفتن دخترش میترا در اوایل انقلاب و اعدام او، حالا با هویتی دیگر به تازگی وارد هلند شده و این فرصت انتقام را برای هاله فراهم می کند.
فیلم داستان پیچیده ای را در دو زمان - اوایل انقلاب با دستگیری میترا و همین طور دایی او با بازی محسن نامجو، و زمان حال - پیش می برد و سعی دارد راوی پیچیدگی عواطف انسانی و مفهوم انتقام باشد. از نیمهٔ فیلم به بعد که تماشاگر تقریباً مطمئن شده این زن که خودش را ساره معرفی می کند ( با بازی شبنم طلوعی، بازیگر شناخته شده تئاتر ) همان لیلاست، فیلمساز سعی دارد یک سؤال اصلی و اساسی را به محور فیلم بدل کند: عکس العمل هاله چه خواهد بود؟ تصمیم او هرچند در طول داستان دچار تغییر و تحول می شود، اما اساساً به سؤال اصلی جامعه تبعیدی ایران هم بدل می شود که پاسخ آن دو سوی مختلف ماجرا را رقم می زند: از رفتار «سازمانی» خشن تا فکر کردن به عفو و بخشش. در این میان، شخصیت برادرِ هاله بار عمده ای از فیلم را به دوش می کشد؛ مردی که شش سال زندان و شکنجه باعث از دست رفتن مردانگی اش هم شده و حالا خسته و تنها ترجیح می دهد در گوشه خانه اش در آلمان کز کند.
این زن که میترا نام دارد، حال در تبعید با زنی برخورد می کند که ۳۷ سال پیش دختر میترا را لو داده است. میترا حال ۷۲ ساله است اما یاسمین طباطبایی نقش گذشته این زن را بازی می کند، زمانی که او ۳۵ سال داشته است. محسن نامجو نقش برادر او را بازی می کند. زنی دیگر در این فیلم نیز به دلیل تعلقش به یک اقلیت مذهبی بازگشتش به کشور با خطر توأم است.
• شبنم طلوعی
• محسن نامجو
• یاسمین طباطبایی
• آوین منشادی
• آرام قاسمی
• سالی هارمسن
«میترا» با الهام گرفتن از رویدادهای واقعی در ایران ساخته شده است. کاوه مدیری ابتدا این داستان را به صورت یک کتاب در هلند منتشر کرد که با واکنش های مناسبی در این کشور همراه شد. فیلم، برای نخستین بار در جشنواره جهانی فیلم روتردام اکران می شود. کارگردان، عوامل تولید، و گروهی از بازیگران نیز برای تصویربرداری صحنه های مرتبط با ایران که در دهه ۱۹۸۰ میلادی می گذرد، به اردن سفر کردند. اکران این فیلم به دلیل همه گیر شدن ویروس کرونا به ژانویه سال ۲۰۲۱ موکول شده است.

معنی کلمه میترا در دانشنامه آزاد فارسی

میانْ قطعه
رجوع شود به:اینترلود

معنی کلمه میترا در ویکی واژه

از اسامی زنانه ایرانی.
فرشته موکل بر مهر و محبت، فرشته راستی و عهد و پیمان، مظهر روشنایی و فروغ.
(ادیان): از خدایان معنوی و غیر جسمانی و نیکوکار زرتشتی منقول در خرده اوستا. میترا، میتره، میثره، میترائیسم ، مهرپرستی، تلفظ یک مفهوم از چند زبان یا لهجه مختلف است.
میترائیسم، با کیش‌مهر یا آیین‌مهر که فریدون آورده بود، یعنی مِهر همسان است.

جملاتی از کاربرد کلمه میترا

چنان میتراوید از آن پرشکوه دویدن، که سیلاب از اندام کوه
اندر این ره میتراش و میخراش تا دم آخر دمی غافل مباش
میتراود از بلندیهای قدرت همچو ابر کز پی اصلاح حال زیردستان آمده
مرا وقتی در آن کو پا به گل رفت میترا هفت بیت خویش چندین
من صورت وصل میتراشم شب و روز با خاطر چون تیشه مگر نجارم
مری بویس، محقق ادیان باستانی ایران، می‌نویسد که اگرچه به نظر می‌رسد میترائیسم امپراتوری روم مشخصه‌های ایرانی کمتری نسبت به آنچه مورخان پیش‌تر تصور می‌کردند، داشته‌است اما «همان‌طور که نام میتراس به تنهایی نشان می‌دهد، این مشخصه‌ها تا حدودی مهم بوده‌است».
میترائیسم نزد معاصران خود به عنوان «اسرار ایرانی» شناخته می‌شد و خود میترا به عنوان «خدای ایرانی» نامیده می‌شد. شکی وجود ندارد که در آغاز میترائیسم رومی از میترای ایرانی الهام گرفته‌است، اما این به این گونه نیست که بگوییم این دین ایرانی اولیه از طریق دین زرتشتی تا میترائیسم رومی ادامه داشته‌است.
اندرین ره میتراش و میخراش تا دم آخر دمی غافل مباش
زهی نادان و ابله کان تو باشی خداوند جهان بر میتراشی
چو هستت دیگری، ما نیز باشیم بهل، کز دور چوبی میتراشیم
یکی کفر آزمائی دانش آهنگ صنم بر میتراشید از یکی سنگ