میان رودان

میان رودان

معنی کلمه میان رودان در لغت نامه دهخدا

میان رودان. ( اِخ ) جزیره ای که از اروندرود و شعبه کارون به نام بهمنشیر تشکیل می شود و شهر آبادان ( عبادان ) در آن واقع است. رجوع به معجم البلدان شود.
میان رودان. ( اِخ ) دهی است از دهستان حشمت آباد بخش دورود شهرستان بروجرد، واقع در 36هزارگزی جنوب خاوری دورود با 106 تن سکنه. آب آن از قنات و چشمه و راه آن مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 6 ).

معنی کلمه میان رودان در فرهنگ فارسی

دو رودخانه ایرانیان میان رودان مینامیدند . نام یکی از دهستانهای شهرستان نور استان دوم ( مازندران ) . این دهستان
دهی است از دهستان حشمت آباد بخش دورود شهرستان بروجرد .

معنی کلمه میان رودان در دانشنامه عمومی

میان رودان (خلخال). میان رودان روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان خلخال، بخش شاهرود، دهستان پلنگا قرار دارد. یکی ازمشکلات اصلی روستای میانرودان راه این روستا است که هیچ رسیدگی از طرف مسئولین به آن نشده است، و دیگری نبود سالن ورزشی برای عموم مردم است
بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۶۴۷ نفر با ۱۵۶ خانوار بوده است. لازم به ذکر است از سال ۱۳۸۵ هیچ سرشماری و رسیدگی به این روستا نشده است
اهالی روستای میانرودان به زبان ترکی آذربایجانی سخن می گویند.

معنی کلمه میان رودان در ویکی واژه

میانرودان
(جغرافیا): بین‌النهرین. بخشی در آسیای باختری که در امتداد رودهای دجله و فرات و میان آن‌هاست و از فلات ایران تا بیابان شام کشیده شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه میان رودان

در افسانه‌های میان رودان، آلال گونه‌ای دیو بود که برای وسوسه کردن مردان، از دنیای زیرین بیرون می‌آمد و اشکال گوناگونی به خود می‌گرفت. بابلیان این وسوسه‌ها را با جادو و افسون از خود می‌راندند.
به گفتهٔ سیمو پارپولا، استاد آشورشناسی این مهر نمونه‌ای از انتقال مفهوم هاله نور از تمدن‌های میان رودان به تمدن‌های جدیدتر است. مفهوم هاله نور مفهومی بوده‌است که سابقه‌ای هزاران ساله در میان رودان داشته‌است و از آنجا وارد تمدن‌های دیگر مانند بیزانس و مسیحیت شده‌است. رد و اثر این مفهوم را می‌توان به‌طور پیوسته از ۲۶۰۰ هزار سال پیش از میلاد مسیح مستند نمود. به‌طور سنتی در میان رودان خدایان و الاهه‌ها با هاله‌ای از نور نمایش داده می‌شدند.
استان انتره ریوز ، به معنی میان رودان یکی از استان ۲۳ گانه آرژانتین، واقع در شمال شرق کشور می‌باشد که با استان‌های کورینتس، بوئنوس آیرس، سانتا فه و کشور اروگوئه مرز مشترک دارد. استان انتره ریوس به همراه سانتا فه و کوردوبا، بخشی اقتصادی – سیاسی به نام منطقه مرکزی تشکیل می‌دهد.
ادیان بسیاری پیش از ظهور اسلام و همچنین پس از آن، حامل روایت آفرینش انسان از گل هستند. نخستین‌ترین نمونه‌ها، ادیان پیش از ادیان ابراهیمی هستند، به نام ادیان باستانی میان رودان، که سرمنشأی برای ادیان ابراهیمی شدند.
این صفحه شامل نوشته اقتباسی از پروژه خدایان و ایزدبانوان میان رودان، محصولی از کانون موضوعی تاریخ، کلاسیک و باستان‌شناسی آکادمی آموزش عالی انگلستان است.
مینهیریات که در زبان سینداری به معنی میان رودان است در اریادور قرار داشت. مینهیریات هیچ مرز مشخصی در شمال ندارد اما در جنوب، شرق و غرب محدود به رود و دریای بزرگ بود.
خدایان خاصی که به عنوان ال یا ئیل شناخته می‌شدند شامل بزرگ‌ترین خدای دین کنعانی باستان، و عالی‌ترین خدای سامی‌های میان رودان در دوره پیشا-سارگونی می‌شود. ال پیش از یهوه خدای بنی‌اسرائیل بود اما نهایتاً در قرون نهم تا ششم پیش از میلاد با یهوه ترکیب شد. داستان بخشیده‌شدن اسرائیل به یهوه توسط ال نیز در یکی از نسخه‌های تورات باقی مانده‌است.