میانه‌روی

معنی کلمه میانه‌روی در لغت نامه دهخدا

میانه روی. [ ن َ / ن ِ رَ ] ( حامص مرکب ) حالت میانه رو. اعتدال. قصد. اقتصاد. دوری از افراط و تفریط.( یادداشت مؤلف ). اعتدال و اقتصاد و نه تفریط و افراط. میان روی و عدم اسراف. ( ناظم الاطباء ): اعتزام ، میانه روی گزیدن در تک و رفتار و جز آن. استقصاد؛ میانه روی خواستن. ( منتهی الارب ). و رجوع به میانه رو شود.

معنی کلمه میانه‌روی در فرهنگ عمید

حد وسط کاری را در پیش گرفتن، خودداری از افراط و تفریط.

معنی کلمه میانه‌روی در فرهنگ فارسی

عمل میانه رو اعتدال .

معنی کلمه میانه‌روی در فرهنگستان زبان و ادب

{temperance} [اعتیاد] مهار رفتار خود با غلبه بر هیجان ها و انگیزش ها

معنی کلمه میانه‌روی در ویکی واژه

مهار رفتار خود با غلبه بر هیجان‌ها و انگیزش‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه میانه‌روی

میانه‌روی‌های رابین و تلاشش برای صلحی جامع با فلسطینی‌ها در دور دوم نخست وزیری‌اش، باعث شد تا نهایتاً در شام‌گاه ۴ نوامبر ۱۹۹۵ و در حالی که در تجمعی در میدان پادشاهان در تل‌آویو، برای حمایت از صلح میان اعراب و اسرائیل شرکت کرده بود به ضرب سه گلوله یک دانشجوی تندروی ۲۵ ساله به نام ایگال عمیر ترور شود.
پندلتون در سال ۱۷۷۳ در کمیته مکاتبات ویرجینیا و در سال ۱۷۷۴ نماینده کنگره قاره‌ای از ویرجینیا بود. او که میانه‌رویی در میان انقلابیون بود، در قطعنامه‌ای در دومین کنگره قاره‌ای گفت: «زمینه و اساس اختلاف ناخوشایند کنونی میان وزارتخانه و پارلمان بریتانیا و آمریکا حقی است که قبلی‌ها ادعا می‌کنند که بر رعایای بعدی بدون رضایت آنها مالیات می‌دهند و نه تمایلی از جانب ما برای ایجاد استقلال وجود دارد که ما کاملاً آن را رد می‌کنیم و می‌خواهیم بر اساس محکم‌ترین و معقول‌ترین مبنای، به یک ارتباط قانونی بازگردانیم».
در باسک ملی‌گرایان میانه‌روی باسکی در کنار ملی‌گرایان تندرو به رهبری سازمان مسلح اتا به حیات خود ادامه دادند. این گروه در سال ۱۹۵۹ (۱۳۳۸) در دوران فرانکو تشکیل شده بود اما به اقدامات خشونت‌بار خود حتی پس از استقرار دموکراسی و اعطای خودمختاری به منطقه باسک ادامه داد.
بولاک به عنوان عضو انجمن دوستان آزادی، یکی از نخستین حامیان انقلاب در جورجیا بود. او به عنوان رئیس اولین و دومین کنگره‌های استانی جورجیا خدمت نموده و در ۱۷۷۵ میلادی نماینده جورجیا در کنگره قاره‌ای بود. در آنجا، او برای «توانایی‌ها و شجاعت» که از خود نشان داد، مورد تحسین جان آدامز قرار گرفت. در کنگره قاره‌ای، او عضو کمیته مخفی بود که مسئولیت گردآوری تامینات جنگی را برعهده داشت. بولاک که در کنگره استانی سخنرانی می‌کرد، گفت «این زمانی صحبت در مورد میانه‌روی نیست؛ میانه‌روی در همین شرایط فعلی هیچ فضیلتی ندارد».