مکنونات

معنی کلمه مکنونات در لغت نامه دهخدا

مکنونات. [ م َ ] ( ع ص ، اِ )ج ِ مکنونة. نهان داشته ها. نهفته ها : حزم اوکه... از مغیبات و مکنونات قدر خبر می دهد. ( سندبادنامه ص 12 ). هرچه خواست بیافرید از مکنونات و موجودات.( قصص الانبیاء ص 12 ). و رجوع به مکنون و مکنونة شود.
- مکنونات ضمیر ؛ آنچه در درون انسان نهفته است. مافی الضمیر : از مکنونات ضمیر در عقدموالات شرحی بواجبی نتوانست دادن. ( منشآت خاقانی چ محمد روشن ص 72 ).

معنی کلمه مکنونات در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] (اِمف . ) جِ مکنونه (مکنون )، پنهان داشته ها.

معنی کلمه مکنونات در فرهنگ فارسی

( اسم ) جمع مکنونه ( مکنون ) پنهان داشته ها.

معنی کلمه مکنونات در ویکی واژه

پنهان داشته‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه مکنونات

در دل او بود مکنونات غیب زان برآوردی ید بیضا ز جیب
در ضمیرش بود مکنونات غیب زان برآوردی ید بیضا ز جیب
جنس و نقد گنج مکنونات غیب سر به سر تاراج و یغمای منست
گفته‌اند اسلام بر مثال شجره است و سنّت بر مثال چشمه آب، درخت را از چشمه آب گریز نیست همچنین اسلام را از سنّت گزیر نیست. هر سینه که بعزّت اسلام آراسته گشت مدد گاهی از نور سنّت آن اسلام را پدید کرده آمد، اینست که رب العالمین گفت أَ فَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ فَهُوَ عَلی‌ نُورٍ مِنْ رَبِّهِ. یقال هو نور السنّة. و در خبر است که فردا در انجمن قیامت و مجمع سیاست که اهل هفت آسمان و هفت زمین را حشر کنند هر کسی را پای بکردار خویش فرو شده و سر در پیش افکنده و بکار خویش درمانده، مدهوش و حیران، افتان و خیزان، تشنه و عریان، همی ناگاه شخصی مروّح و مطیّب از مکنونات غیب بیرون خرامد و تجلی کند نسیم آن روح بمشام اهل سعادت رسد همه خوش بوی شوند و در طرب آیند، گویند بار خدایا این چه روح و راحت است؟ این چه جمال و کمال است؟ خطاب درآید که این چهره جمال سنّت رسول ماست، هر کس که در سرای حکم متابع سنّت بودست او را بار دهید تا قدم امن در سرا پرده عزّ او نهد، و هر که در آن سرای از سنّت بیگانه بودست ردّوه الی النّار او را بدوزخ دهید که امروز هم بیگانه است، و هم رانده.
جمله این سرّها ز مکنونات غیب از درون او درآمد جیب جیب