مکتوم

معنی کلمه مکتوم در لغت نامه دهخدا

مکتوم. [ م َ] ( ع ص ) پوشیده. ( غیاث ) ( آنندراج ). پنهان و پوشیده.( ناظم الاطباء ). پنهان داشته. نهان داشته :
تا که اسرار قدر در تتق پرده غیب
ز اطلاع بشر و علم ملک مکتوم است.
جمال الدین عبدالرزاق ( دیوان چ وحید دستگردی ص 65 ).
وقت آن شد ای شه مکتوم سیر
کز کرم ریشی بجنبانی به خیر.مولوی.رفیقان چشم ظاهربین بدوزید
که ما را در میان سری است مکتوم.سعدی.- سِرِّ مکتوم ؛ راز نهان. سِرِّ مخزون. ( یادداشت به خطمرحوم دهخدا ).
- مکتوم داشتن ؛ پنهان کردن. نهان داشتن. مخفی کردن. پوشیده داشتن. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
|| ( اِ ) کنایه از راز. ( غیاث ) ( آنندراج ). مأخوذ از تازی ، راز. ( ناظم الاطباء ) : چون ملک زاده کنانه خاطر از مکنون سر و مکتوم دل بپرداخت... ( مرزبان نامه چ قزوینی ص 32 ).

معنی کلمه مکتوم در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] (اِمف . ) پوشیده و پنهان .

معنی کلمه مکتوم در فرهنگ عمید

پوشیده، پنهان.

معنی کلمه مکتوم در فرهنگ فارسی

پنهان کرده شده، پوشیده وپنهان
( اسم ) پوشیده شده پنهان شده : [ چون ملک زاده کنانه خاطر از مکنون سر و مکتوم دل بپرداخت ... ] ( مرزبان نامه . چا . ۱۳۳۷ص ۳۲ )

معنی کلمه مکتوم در ویکی واژه

پوشیده و پنهان.

جملاتی از کاربرد کلمه مکتوم

وی فرزند هفتمین حاکم دوبی؛ سعید بن مکتوم آل مکتوم، برادر کوچکتر هشتمین حاکم امارت دبی؛ راشد بن سعید آل مکتوم و عموی حاکم فعلی دوبی؛ محمد بن راشد آل مکتوم و هم‌اکنون یکی از قدرتمندترین افراد در خانواده آل مکتوم بشمار می‌آید.
صفَتُهم و عَددُهم: از ایشان چهارهزارند که مکتومان‌اند و مر یک‌دیگر را نشناسند و جمال حال خود هم ندانند و اندر کل احوال از خود و خلق مستورند و اخبار بدین مورود است و سخن اولیا بدین ناطق. و مرا خود اندر این معنی خبر عیان گشته است، الحمدللّه. اما آن‌چه اهل حل و عقدند و سرهنگان درگاه حق جل جلاله سیصدند که ایشان را اخیار خوانند، و چهل دیگر که ایشان را ابدال خوانند و هفت دیگر که ایشان را ابرار خوانند و چهارند که مر ایشان را اوتاد خوانند، و سه دیگرند که مر ایشان را نقیب خوانند و یکی که ورا قطب خوانند و غوث خوانند. و این جمله مر یک‌دیگر را بشناسند و اندر امور به اذن یک‌دیگر محتاج باشند و بدین، اخبار مروی ناطق است و اهل سنت بر صحت آن مجتمع، و مراد اندر این موضع شرح و بسط آن نیست.
در ۲ نوامبر ۲۰۰۴، زاید بن سلطان آل نهیان، اولین رئیس امارات درگذشت. خلیفه بن زاید آل نهیان به عنوان رئیس امارات انتخاب شد. بر اساس قانون اساسی، شورای عالی حاکمان امارات، خلیفه را به عنوان رئیس انتخاب کرد. محمد بن زاید آل نهیان جانشین خلیفه و به عنوان ولیعهد ابوظبی منصوب شد. در ژانویهٔ ۲۰۰۶، مکتوم بن راشد آل مکتوم، نخست‌وزیر امارات متحدهٔ عربی و حاکم دبی، درگذشت و محمد بن راشد آل مکتوم هر دو نقش را بر عهده گرفت.
مکن انکار امریرا که مکتوم بود از فهم و وجهش نیست معلوم
این واژه یونانی در موارد گوناگونی به «نابسته»، «نامکتوم»، «افشا» و «حقیقت» ترجمه شده است. معنای تحت‌اللفظی واژه ἀ-λήθεια «وضعیت پنهان نبودن، وضعیت آشکار بودن» می‌باشد. این واژه همچنین همانند وجود مسلم و واقعیت بر خلوص نیز دلالت دارد.
در طلسمات شمس تبریزی گشت گنج عجایبش مکتوم
تا که اسرار قدر در تتق پرده غیب زاطلاع بشر و علم ملک مکتومست
نام او در نام ها مکتوم کرد محرمان را سر آن معلوم کرد
راه تسلیم و رضا گیر که نگشود کسی گرچه کوشید بسی پرده سر مکتوم
وقت آن شد ای شه مکتوم‌سیر کز کرم ریشی بجنبانی به خیر
خانه «شیخ سعید آل مکتوم» حاکم وقت در این منطقه واقع است که چند سال پیش بازسازی شده‌است و حالا موزه‌است.
خاندان سلطنتی آل مکتوم خاندان حاکم بر امارت دبی و یکی از شش خاندان سلطنتی امارات متحده عربی است. ریشه این خاندان به یکی از شاخه های قبیله بنی یاس برمیگردد و از این طریق با خاندان سلطنتی ابوظبی ( آل نهیان) نسبت مشترک خانوادگی دارند.
نیست در کاشانۀ دل جای غیر پرده بردار ای شه مکتوم سیر
نام او در نامها مکتوم کرد محرمان را سر آن معلوم کرد
در تاریخ ۲۱ ژانویه سال ۲۰۱۹، مکتومینای تمدید قرارداد را امضا کرد و وی را با گزینه دیگر یک سال دیگر تا سال ۲۰۲۳ در یونایتد نگه داشت. با جایگزینی نمانیا ماتیچ، مجدداً اولین شروع واقعی او تحت مدیریت اوله گونار سولشایر در ۲۴ فوریه برابر لیورپول بود. مک تامینای به دلیل سهم خود در بازی‌های لیگ قهرمانان اروپا مقابل پاری سن ژرمن و بارسلونا، مورد توجه ستوان و گزارشگران قرار گرفت.
همچنین خانه «شیخ عبید بن ثانی» وزیر شیخ سعید آل مکتوم در این منطقه قرار دارد که مانند ساختمان‌های نامبرده نیز بازسازی شده‌است و قرار است که آن هم موزه کنند.
جد این خاندان مکتوم بن بطی آل مکتوم در سال 1833 با 800 مرد به منطقه دبی رفته و امارت را پایه گذاشته.
نطق مرغان شود مرا معلوم نبود رازشان ز من مکتوم