مکاره

معنی کلمه مکاره در لغت نامه دهخدا

مکاره. [ م َ رِه ْ ] ( ع اِ ) ج ِ مکرهة. ( ناظم الاطباء ). ج ِ مَکرَه. آنچه انسان آن را ناپسند دارد و بر او سخت و دشوار باشد و در حدیث است : «اسباغ الوضوء علی المکاره » و مراد از آن وضو ساختن است با وجود عوامل سخت و دشوار. ( از ذیل اقرب الموارد ). سختیها. ( منتهی الارب ). به معنی مکروهات یعنی رنج و سختیها. ( غیاث ) ( آنندراج ) :
خدای عزوجل از تنش بگرداناد
مکاره دو جهان و وساوس خناس.منوچهری.سبوی بگزین تا گردی از مکاره دور
برو بر آن ره تا جاودانه شاد بوی.منوچهری.بختت ازلی باد و بقایت ابدی باد
ایزدمرساناد به روی تو مکاره.منوچهری.پیوسته مفر آوارگان و مقر خستگان مکاره باد. ( مرزبان نامه چ قزوینی ص 288 ). مکاره از این ساحت عز و جلال بعید و اقبال و دولت متواتر.( لباب الالباب چ نفیسی ص 6 ).
زانکه جنت از مکاره رسته است
رحم ، قسم عاجز اشکسته است.مولوی ( مثنوی چ خاور ص 245 ).در طلب مصالح و دفع مکاره و جذب خیرو منع شر به پدران مشفق اقتدا کند. ( اخلاق ناصری ). نعیم بهشت را دیوار مکاره درپیش. ( گلستان ). هرچند بعضی از اقویا که قوت تحمل مشاق و صبر بر مکاره داشته اند... ( مصباح الهدایه چ همایی ص 267 ). چه صابر پیوسته در مکاره به کأس مخالفت نفس خود را شرب صبر می چشاند. ( مصباح الهدایه ، ایضاً ص 383 ).
- مکاره کشیدن ؛ تحمل کردن سختیها و رنجها : ابوعثمان گوید صبار آن بود که خوی کرده باشد به مکاره کشیدن. ( ترجمه رساله قشیریه چ فروزانفر ص 280 ).
|| امور زشت و ناپسند. مکروهات :
بزرگواری کز سیرت و مکارم او
همه مکاره بیرون شد از سرشت بشر.عثمان مختاری ( دیوان چ همایی ص 199 ).چشم نعمتی است و بینایی در او نعمتی... و کفران آن نظر به محرمات ومکاره و فضول. ( مصباح الهدایه چ همایی ص 385 ).
مکاره. [ م َک ْ کا رَ / رِ ] ( ع ص ) زن بسیار مکرکننده. ( غیاث ) ( آنندراج ). زن پرمکر و پرحیله. ( ناظم الاطباء ) :
کیست دنیا زنی است مکاره
چیست در خانه زن غدار.خاقانی.ایمن مشو ز محنت دنیا که این عجوز
مکاره می نشیند و محتاله می رود.حافظ.
مکاره. [ م َ رَ / رِ / م َک ْ کا رَ / رِ ] ( از روسی ، اِ ) بازار سالیانه. بازار موسمی. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). مأخوذ از کلمه «ماکاریوسکایا یارمارکا» روسی یعنی بازار سالیانه قدیس ماکاریوس . بازاری که سالی یک بار در محلی معین به مدت چند روز دایر شود و از اکناف مختلف یک کشور یا کشورهای متعدد کالاهای گوناگون در آن بازار گردآورند و در معرض خرید و فروش گذارند. و رجوع به یادداشتهای قزوینی ج 7 ص 128 شود.

معنی کلمه مکاره در فرهنگ معین

(مَ کّ رِ ) [ ع . مکارة ] ۱ - (ص . ) بسیار مکرکننده ، حیله گر. ۲ - (اِ. ) بازاری که هر سال یک بار به مدت چند روز در محلی برگزار می شود و از شهرها و کشورهای مختلف در آن شرکت می جویند.
(مَ رِ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ مکرهه .

معنی کلمه مکاره در فرهنگ عمید

۱. بازاری که هر سال به مدت چند روز در یک کشور تشکیل شود و از کشورهای دیگر کالاهایی برای فروش به آن بازار بیاورند.
۲. [مجاز] جای بی نظم و شلوغ.
زشتی ها.

معنی کلمه مکاره در فرهنگ فارسی

بازار سالیانه قدیس ماکاریوس ( اسم ) بازار مکاره . بازاری که هر سال یک بار بمدت چند روز در محلی دایر شود و از اقطار مختلف یک کشور یا کشورهای متعدد اجناس مختلف را در آن بازار بمعرض تماشا و خرید و فروش گذارند.
بازار سالیانه . بازار موسمی .

معنی کلمه مکاره در ویکی واژه

مکارة
بسیار مکرکننده، حیله گر.
بازاری که هر سال یک بار به مدت چند روز در محلی برگزار می‌شود و از شهرها و کشورهای مختلف در آن شرکت می‌جویند.
جِ مکرهه.

جملاتی از کاربرد کلمه مکاره

بازیکن‌هایی که ترکیب‌های متناقضی را از کیفیت ویژگی‌ها داشته باشند، نتایج مناسبی بدست نمی‌آورند؛ چنانچه بازیکنی میزان زیادی از وقت خود را به مشارکت اختصاص دهد ولی در انتخاب‌های خود برای همکارهایش دقت کافی به خرج ندهد، سایر بازیکن‌ها از وی سوءاستفاده می‌کنند. در نقطه مقابل چنانچه یک بازیکن در انتخاب مشارکت‌های خود سخت‌گیری بیش از حد به خرج بدهد، اکثر وقت خود را صرف یافتن همکارهای بهتری می‌کند که در نهایت چون خود مشارکت پایینی دارد از سوی بازیکن مقصود خود نیز پذیرفته نمی‌شود. بدین ترتیب همبستگی که بین انتخابگری و مشارکت وجود دارد سبب گوناگونی بین گونه‌های همکاری کننده می‌شود که از جنبه‌های ضروری برای هر مکانیسمی است که در پی ترویج همکاری باشد.
ستمکاره ارهنگ پولادوند ابا گرز و شمشیر و خود و کمند
دهر نه ای چونکه جفا پیشه ای چرخ نه ای چونکه ستمکاره ای
به صید دل ناتوان آشنا کن ستمکاره مژگان تیغ آزما را
ز مکر زن کسی عاجز مبادا زن مکاره خود هرگز مبادا
جور این چرخ ستمکاره کشیدم بسیار در غم و شدّت هجران تو چندانکه مپرس
ارژنگ کامکار (زاده ۲ مرداد ۱۳۳۵ در سنندج) نوازنده تمبک، نقاش و از اعضای گروه کامکارها است.
تو دانی که ما سخت بیچاره ایم همه بر تن خود ستمکاره ایم
در خبر است که رسول گفت سر ایمان صبر است بر مکاره روزگار.
خوش شد جهان عاشقان آمد قران عاشقان وارست جان عاشقان از مکر هر مکاره‌ای
اگر کس می‌شنید از من فسون و مکر گردون را بسی افسانه زین افسونگر مکاره می‌کردم
گردون ستمکاره بتیغ خورشید خون دل من ریخت درین نیلی طشت
او علاوه بر فعالیت‌های آموزشی همراه گروه‌های شیدا و عارف کنسرت‌های متعددی را اجرا نمود. اکنون او در آموزشگاه کامکارها به تدریس تمبک نوازی مشغول است.