مچ پا

مچ پا

معنی کلمه مچ پا در دانشنامه عمومی

مُچ پا یا قوزَک میان کف پا و ساق قرار دارد. این مفصل به گونه ای در انسان توسعه یافته که دو وظیفه مهم را به خوبی انجام می دهد؛ یکی تحمل سنگینی وزن بدن و دیگری توان حرکت و پیشروی را ممکن می سازد. بیش از سی مفصل در بین بیست و شش استخوان موجود وجود دارد.
مچ پا از استخوان های درشت نی و نازک نی و قاپ ساخته شده و از نوع قرقره ای یا لولایی می باشد. مفصل مچ پا همان مفصلی است که بین سر انتهایی استخوان های درشت نی، نازک نی و استخوان قاپ تشکیل می شود. استخوان قاپ با دو استخوان مجاور خود یعنی پاشنه و ناوی مفصل می شود. در مچ پا هفت استخوان وجود دارد که به نام های پاشنه، قاپ، ناوسان، تاسی و میخی های یک و دو و سه موسومند. استخوان های مچ پا را تارسال و استخوان های کف پا را متاتارسال می نامند.
تعداد استخوان های قابل توجه و تعداد مفاصل زیاد موجود در ناحیه مچ پا دارای رباط های متعددی می باشد که در واقع نگه دارنده و استحاکم بخش این مفصل هستند.
مچ پا از سه مفصل تشکیل شده است که موجب حرکت به سمت بالا و پایین و دو طرف می شوند. مفاصل از نوع زُلاله ای ( سینوویال ) هستند که در انتها غضروف دارند و در محیط مایع زلاله ای حرکت می کنند. رباط ها نوارهای محکمی هستند که موجب اتصال استخوان ها به یکدیگر می شوند. ماهیچه ها و زردپی ها نیز به مفاصل کمک می کنند و نیروی کافی برای حرکت آنها را تأمین می نمایند.
رباط های ناحیه مچ پا بر اساس اتصالی که به استخوان های مچ دارند نام گذاری شده اند و عبارتند از: رباط قاپ پاشنه ای جانبی، پاشنه ای تاسی، پشتی پاشنه ای تاسی، قاپ پاشنه ای بین استخوانی، قاپ پاشنه ای قدامی، پاشنه ای ناوسان روی پایی، قاپ ناوسان، داخلی پاشنه ای قاپی، خلفی پاشنه ای قاپی.
قوزک پا برآمدگی استخوان که در انتهای ساق پا و در قسمت مچ پا قرار دارد. در واقع دو بخش قوزک داخلی و قوزک خارجی وجود دارد.

معنی کلمه مچ پا در دانشنامه آزاد فارسی

مُچِ پا (ankle)
مُچِ پا
مفصل لولایی بین ساق و پا. استخوان مچ پا (تالوس) در حفره ای قرار می گیرد که در انتهای تحتانی دو استخوان درشت نیو نازک نیایجاد شده است و این مفصل را ایجاد می کند.

معنی کلمه مچ پا در ویکی واژه

caviglia

جملاتی از کاربرد کلمه مچ پا

در مواردی که پیچ خوردگی شدید مچ پا اتفاق می‌افتد در اثر برخورد استخوان تالوس با هر یک از دو استخوان ساق، احتمال کندگی یا آسیب دیدگی غضروف تالوس وجود دارد.
هنگام اجرای تور اروپایی گروه در سال ۲۰۲۲ از ناحیه مچ پا آسیب دید.
با وجود این، در مورد پرندگان معمولاً به این استخوان یا فقط استخوان مچ پا یا استخوان کف پا گفته می‌شود.
افتادگی پا به ناتوانی در دورسی‌فلکشن، اِوِرژن (حرکت مچ پا به سمت خارج) یا اینورژن (حرکت مچ پا به سمت داخل) گفته می‌شود؛ بنابراین هنگامی که به چرخهٔ راه رفتن نگاه می‌شود، بخشی از چرخه که بیشترین دورسی‌فلکشن در آن رخ می‌دهد فاز تماس اولیه یا تماس پاشنه (حدود ۱۰ درصد از کل چرخه) و کل فاز سوئینگ (حدود ۶۰ درصد از کل چرخه) است. افتادگی پا جزو ناهنجاری‌های چرخهٔ راه رفتن است.
در پایان پنجره نقل و انتقالات ژانویه ۲۰۲۰، برخواین قراردادی ۵ ساله با تاتنهام هاتسپر به ارزش ۲۶٫۷ میلیون پوند گزارش شده را امضا کرد. در اولین بازی خود در لیگ برتر برابر منچسترسیتی، اولین گل خود را برای این باشگاه به دست آورد که با نتیجه ۲ بر ۰ به پیروزی رسید و همچنین توسط اسکای اسپورتس به عنوان بهترین بازیکن بازی معرفی شد. در تاریخ ۶ مارس ۲۰۲۰، برخواین در بازی مقابل برنلی از ناحیه مچ پا به دچار مشکل شد که می‌تواند او را برای بقیه فصل از این تیم خارج کند.
محل وقوع اگزما: اگزما اغلب روی دست، مچ، پا، مچ پا، قفسهٔ سینه، پلک و گونه تشکیل می‌شود. همچنین ممکن است روی قسمت‌هایی از بدن اتفاق بیفتد که بیشتر خم می‌شوند، مثل قسمت داخلی آرنج یا زانو.
این علائم به‌طور معمول تنگی نفس، خستگی، سرفه بدون خلط، آنژین صدری، غش یا سنکوپ، ادم محیطی (تورم اطراف مچ پا و پاها) و نیز به ندرت هموپتیزی (سرفه خونی) هستند.
افتادگی پا یا افتادن پا اصطلاحاتی هستند که اختلالات عصبی عضلانی غیرطبیعی را توصیف می‌کنند که بر توانایی بیمار برای بالا بردن پا در مچ پا تأثیر می‌گذارد. افتادگی پا با ناتوانی در جمع کردن مچ پا (دورسی‌فلکشن) یا ناتوانی حرکت مچ پا به سمت داخل و خارج مشخص می‌شود؛ بنابراین چرخهٔ راه رفتن طبیعی تحت تأثیر افتادگی پا قرار می‌گیرد.
آتش سوزی به‌طور غیر معمولی ادامه داشت .و بعدها مردم آن منطقه دچار عوارض پوستی و برآمدگی در مچ پا و اختلال در خواب شدند که خود بیانگر این است که این هواپیما حامل مقادیری از مواد شیمیایی بوده که به مقصد اسرائیل حمل میشده‌است.