مچ دست

معنی کلمه مچ دست در دانشنامه آزاد فارسی

مُچ دست (wrist)
مُچ دست
مفصل رابط ساعد و کف دست. این بخش از اندام فوقانی از هشت استخوان تشکیل می شود که در دو ردیف نامنظم چهارتایی کنار هم قرار گرفته اند و با استخوان های زندزبرینو زندزیرینمفصل می شود. مچ مفصلی قوی است و تحرک قابل توجهی دارد. به همین سبب، دررفتگیو پیچ خوردگیاین مفصل شایع نیست.

معنی کلمه مچ دست در ویکی واژه

polso

جملاتی از کاربرد کلمه مچ دست

از آرتروسکپی به‌طور وسیعی در جراحی ترمیم رباط‌های زانو بخصوص رباط صلیبی قدامی و منیسک زانو استفاده می‌شود، همچنین برای تشخیص و درمان بسیار از بیماری‌های مفصلی در زانو، شانه، آرنج، مفصل ران، مچ دست و مچ پا کاربرد دارد.
چنان تیر زد بر مچ دست او که شمشیر افتاد از شست او
اجرای فیزیکی ژست به افزایش انعطاف‌پذیری در دست‌ها، مچ دست، انگشتان و بازوها کمک می‌کند.
در تور دو فرانس ۲۰۰۵، کلودن به همراه هم‌تیمی‌هایش اولریش و وینوکوروف از بخت‌های قهرمانی بودند. کلودن به اولریش کمک کرد بر سکوی سوم بایستد؛ هرچند خودش به دلیل شکستگی استخوانی در مچ دست، در مرحلهٔ ۱۷ وادار به کناره‌گیری شد. در تور ۲۰۰۶، کلودن دوباره بخت قهرمانی بود؛ در حالی که باسو، وینوکوروف و اولریش حضور نداشتند. پس از عملکرد ضعیف در مراحل آغازین، نتیجهٔ خوبی در تایم تریل گرفت؛ ولی در مرحلهٔ ۱۱ از گروه پیشتاز جا ماند و یک و نیم دقیقه از دست داد. در مرحلهٔ ۱۵ پس از فلوید لندیس دوم شد و در مرحلهٔ ۱۶ نیز در رتبهٔ چهارم ایستاد. در نهایت توانست پس از لندیس و اسکار پریرو بر سکوی سوم بایستد و پس از پس گرفته شدن قهرمانی لندیس، به رتبهٔ دوم صعود کرد.
در یکی از قسمت‌های ماندی نایت راو الکساندر روسف در یک بتل رویال توانست با بیرون انداختن زک رایدر بار دیگر پس از چند وقت مدعی کمربند یو اس در اکستریم رولز شود. کالیستو صاحب کمربند در این مسابقه کمی آسیب از ناحیه مچ دست دید که روسف از این وضعیت استفاده کرد و حرکت سابمیشن خود را اجرا کرد و توانست کمربند یو اس را از آن خود کند. این مسابقه از طرف منتقدین نمره 3 از 5 گرفت.
کالبد شکافی اعلام کرد که شرت ۵ فوت و ۵ اینچ (۱٫۶۵ متر) قد، ۱۱۵ پوند (۵۲ کیلوگرم) جرم، و چشمانی آبی روشن، موهای قهوه‌ای، و دندان‌هایی در حال فرسایش داشته‌است. همچنین علائم شریان بند در مچ پا او، مچ دست، و گردن او وجود دارد. جمجمه شکسته شده بود و کبودی‌هایی در جلو و سمت راست پوست سر او همراه با مقدار کمی خون‌ریزی در سمت راست سرش، گویا از ضرباتی به سر، وجود داشت. علت مرگ پارگی صورت و شوک او از خون‌ریزی ناشی از ضربات بر روی سر و صورت او اعلام شد.