موکول

معنی کلمه موکول در لغت نامه دهخدا

موکول. [ م َ ] ( ع ص ) به دیگری سپرده. ( منتهی الارب ). امر موکول ؛ کار به دیگری سپرده. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). کاری که به دیگری سپرده شده باشد. ( آنندراج ): زعامت آن ملاعین با طاغوتی که به یحیی معروف بود موکول. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 358 ). || حواله شده. || سفارش شده. || سپرده شده. ( ناظم الاطباء ). مشروط. مربوط. محول شده.
- موکول به ؛ واگذاشته به. منوط به : تشکیل جلسه موکول به بازگشت مدیر است. ( از یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه موکول در فرهنگ معین

(مُ ) [ ع . ] (اِمف . ) واگذار شده ، سپرده شده .

معنی کلمه موکول در فرهنگ عمید

۱. واگذار شده، سپرده شده.
۲. وابسته به دیگری.

معنی کلمه موکول در فرهنگ فارسی

واگذارشده وسپرده شده ووابسته بدیگری
( اسم ) ۱ - واگذار شده سپرده شده ( کاری بکسی ) ۲ - محول شده ( کاری بوقتی ).

معنی کلمه موکول در ویکی واژه

واگذار شده، سپرده شده.

جملاتی از کاربرد کلمه موکول

معیارهای خامنه‌ای در مورد حلال یا حرام بودن موسیقی معیارهایی متغیر و مبهم است. خامنه‌ای تشخیص حلال یا حرام بودن موسیقی را موکول به نظر عرفی مکلف نموده است. وی، به تبعیت از اکثر فقهای شیعه، سازها را نیز بدون ارائهٔ معیار طبقه‌بندی، به دو نوع «آلات مختص حرام» و «آلات مشترک» تقسیم کرده است.
افغانستان در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰ در توکیو شرکت کرده‌است. این رقابت‌ها در ابتدا قرار بود از ۲۴ ژوئیه تا ۹ اوت سال ۲۰۲۰ برگزار شود، به دلیل دنیاگیری کووید-۱۹، این بازی‌ها به ۲۳ جولای به ۸ اوت ۲۰۲۱ موکول شدند.
در معرفی آسانسوری، بیان جزئیات مربوط به نحوهٔ عملکرد و راه حل، به زمان دیگری موکول می‌گردد.
معاهده‌ای که قانون اساسی اروپا را وضع می‌کند و عموماً «قانون اساسی اروپا» نامیده می‌شود، معاهده ایست بین‌المللی با هدف تدوین قانون اساسی برای اتحادیه اروپا. ناکامی این قانون (اساسی) برای جلب حمایت عمومی در برخی کشورهای عضو (فرانسه و هلند) سبب شد که سایر کشورها نیز تصویب قانون اساسی را متوقف سازند یا به بعد موکول کنند و بدین ترتیب آینده این قانون نامشخص مانده است.[نیازمند منبع]
اللَّهُ خالِقُ کُلِّ شَیْ‌ءٍ و کلّ شی‌ء بائن منه، وَ هُوَ عَلی‌ کُلِّ شَیْ‌ءٍ وَکِیلٌ ای کلها موکولة الیه فهو القائم بحفظها.
خرابم کن بکلی از می ذات مرا بر نفی موکولست اثبات
آمریکا امیدوار بود که پخش آنالوگ خود را تا پایان ۲۰۰۶ پایان دهد؛ که این امر به آغاز ۲۰۰۹ موکول شد.
زان دو، یک نار، نار معقول است که به اهل نفاق موکول است
در ابتدا قرار بود فیلمبرداری در تابستان ۲۰۱۹ آغاز شود، اما بعداً به ۲۲ فوریه ۲۰۲۱ موکول شد و فیلمبرداری در بوستون و جمهوری دومینیکن انجام شد. جنیفر لوپز در اینستاگرام اعلام کرد که تصویربرداری اصلی به‌طور رسمی در ۲۲ آوریل ۲۰۲۱ به پایان رسیده‌است.
فناوری‌های متعدد و جدید استفاده‌شده در اف-۲۲ باعث افزایش قابل‌توجه هزینه‌ها و تأخیر پروژه شده است. بسیاری از قابلیت‌ها به ارتقادادن‌های هنگام خدمت موکول شدند. این کار با وجود کاهش هزینه اولیه، باعث افزایش هزینه کلی برنامه شد. با پایان تولید در سال ۲۰۱۱، هزینه تقریبی کل برنامه ۶۷٫۳ میلیارد دلار برآورد شده است؛ ۳۲٫۴ میلیارد دلار برای تحقیقات، توسعه، آزمایش و ارزیابی و ۳۴٫۹ میلیارد دلار برای تهیه و تولید ناوگان اف-۲۲. هزینه نهایی تولید هر اف-۲۲ اضافی در سال ۲۰۰۹ حدود ۱۳۸ میلیون دلار برآورد شد.
مدار علم و عمل بر لطافتش مقصور صلاح دولت و دین بر اشارتش موکول
اما برخلاف انتظار در بیست و سوم مرداد، هادی حسینی خبر باطل شدن مجوز نهایی انتشار آلبوم را داد و افزود که به علت لغو مجوز نهایی، انتشار آلبوم تا قبل از ماه محرم عملاً غیرممکن می‌باشد و انتشار آن به زمان نامشخصی موکول شد.
نیروهای نظامی سلجوقیان طی ۱۰۴۸–۱۰۴۹ میلادی موفق به تصرف ده ناحیهٔ اصلی ایالت واسپوراکان ارمنستان شدند و نیروی نظامی عظیم بیزانس نیز در برابر آن‌ها شکست خورد و عقب‌نشینی کرد. در اواخر ۱۰۵۴ میلادی، سلجوقیان به رهبری طغرل حملات خود را در خاک ارمنستان ادامه دادند و سرانجام، به نزدیکی دیوارهای آنی رسیدند. طغرل، با مقاومت شدید ساکنان آنی مواجه شد و هیچ‌گاه موفق به تسخیر این شهر نشد و چون مقاصد دیگری را در سرزمین‌های اطراف دنبال می‌کرد، تصمیم گرفت تصرف آنی را به زمانی دیگر موکول سازد اما نتوانست به این مقصود خود دست یابد.