موهن

موهن

معنی کلمه موهن در لغت نامه دهخدا

موهن. [ م َ هَِ ] ( ع اِ ) مقدار نیم شب. || پاره دراز از شب. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). پاره ای از شب. ( مهذب الاسماء ).
موهن. [ هَِ ] ( ع ص ) کسی و یا چیزی که سست و ضعیف و ناتوان می کند. ( ناظم الاطباء ). سست کننده. ( از منتهی الارب ) : ذلکم و أن اﷲ موهن کید الکافرین. ( قرآن 18/8 )؛ این است شما رابه درستی که خدا سست کننده مکر کافران است. ( تفسیر ابوالفتوح رازی ج 5 ص 60 ). || اهانت آور. مایه اهانت. توهین آور: عبارات موهن. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه موهن در فرهنگ معین

(مُ هِ ) [ ع . ] (اِفا. ) خوارکننده ، ضعیف کننده .

معنی کلمه موهن در فرهنگ عمید

۱. ضعیف کننده، سست کننده.
۲. خوارکننده، توهین آمیز.

معنی کلمه موهن در فرهنگ فارسی

ضعیف کننده، سست کننده، خوارکننده
۱ - ( اسم ) خوار کننده سست و ضعیف کننده . ۲ - ( صفت ) زننده توهین آمیز: [ کلمات موهن بر زبان راند . ] توضیح موهن بر وزن [ موجر] که معمولا بمعنی اهانت کننده استعمال میشود در لغت بمعنی ضعیف کننده است . در زبان عربی بجای آن [ مهین ] گویند ( صحاح ) .
کسی و یا چیزی که سست و ضعیف و ناتوان می کند.

معنی کلمه موهن در دانشنامه عمومی

پستی ( به انگلیسی: Meanness ) خصوصیتی فردی است که فرم کلاسیک آن موضوع بحث های بسیاری، از ارسطو گرفته تا توماس آکویناس، بوده است. مشخصه آن به عنوان یک رذیلت از "پستی" است اما شکل مدرن آن بی رحمی قلمداد میشود.

معنی کلمه موهن در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
وهن (۹ بار)
ضعف. ناتوانی. . راغب می‏گوید: وهن ضعف است در خلقت یا دراخلاق. ظاهرا مراد از آیه ضعف روحی است یعنی در مقابل بلایی که در راه خدا رسید روحیه خود را نباختند ایضا در آیه . ولی در آیه . . مراد ضعف خلقتی است. * . مطلب آن است وخدا تضعیف کننده حیله کافران است.

جملاتی از کاربرد کلمه موهن

یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذا نَکَحْتُمُ الْمُؤْمِناتِ ثُمَّ طَلَّقْتُمُوهُنَّ فیه دلیل علی انّ الطّلاق قبل النّکاح غیر واقع، لانّ اللَّه تعالی اثبت الطّلاق بعد النّکاح، فلو قال لامرأة اجنبیّة: اذا نکحتک فانت طالق. او قال: کلّ امرأة انکحها فهی طالق، فنکح لا یقع الطّلاق و هو قول علی و ابن عباس و اکثر اهل العلم و به قال الشافعی و روی عن ابن مسعود انّه یقع الطّلاق و هو قول اصحاب الرأی «۱»، فقال ابن عباس: لو کان کما قال ابن مسعود لقال اللَّه عزّ و جلّ اذا طلقتم المؤمنات ثم نکحتموهن فحیث قال: نَکَحْتُمُ الْمُؤْمِناتِ ثُمَّ طَلَّقْتُمُوهُنَّ علمنا انّ الطّلاق انّما یقع بعد النّکاح. و عن جابر قال: قال رسول اللَّه (ص): لا طلاق قبل النکاح.
این تمدن را موهن‌جودارو و هاراپا نیز نامیده‌اند.
و فی الخبر: «اخذتموهنّ بامانة اللَّه».
این سورة النّور در مدنیات شمرند، جمله بمدینه فرو آمد از آسمان بمصطفی علیه السّلام، شصت و چهار آیت است و هزار و سیصد و شانزده کلمه و پنجهزار و ششصد و هشتاد حرف. عایشه روایت کند از مصطفی که (ص) گفت: «لا تنزلوا النساء الغرف و لا تعلموهنّ الکتابة و اغروهنّ یلزمن الحجال و علموهنّ المغزل و سورة النور».
آتش (به هندی: آگ) فیلمی محصول سال ۲۰۰۷ و به کارگردانی رام گوپال وارما است. در این فیلم بازیگرانی همچون موهن لال، آمیتاب باچان، اجی دیوگن، سوشمیتا سن، پریانکا کوتاری، سوچیترا کریشنامورتی، آبیشک باچان، اورمیلا ماتوندکار، سوشانت سینگ، راجپال یاداو و جی.دی چاکراوارتی ایفای نقش کرده‌اند.
این نهی عضل که کردیم و راه که نمودیم پندی است که خدای میدهد گرویدگان را بخدای و روز رستاخیز. ذلِکُمْ أَزْکی‌ لَکُمْ وَ أَطْهَرُ این شما را نزدیکتر و سزاوارتر، او را که یکدیگر را دیده باشند و پشیمانی چشیده، از شوی نو که نادیده و نا شناخته و ناآزموده آزموده، وَ أَطْهَرُ و دلها پاکتر بود، از آنک مرد از زن حرام می اندیشد به پشیمانی، و زن بدل از شوهر حرام می‌اندیشد به پشیمانی، أَطْهَرُ اینجا بمعنی همانست که در سورة الاحزاب گفت: ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ و هر دو طهارت است از ریبت و دنس، و آنجا که گفت هؤُلاءِ بَناتِی هُنَّ أَطْهَرُ لَکُمْ یعنی: احلّ لکم من نکاح الرجال ازوجکموهنّ» و در قرآن وجوه طهارت فراوان است، و بجای خویش شرح آن گفته شود ان شاء اللَّه.
توزیع رمان مشهور «لولیتا» در ایران، خشم رسانه‌های حکومتی را برانگیخته است. درحالی که این رمان از آثار مهم ادبیات جهان به‌شمار می‌رود، خبرگزاری فارس آن را «موهن» خوانده و از مقامات وزارت ارشاد خواسته تا از توزیع این کتاب جلوگیری کنند. مهدی فیروزان، مدیرعامل «شهر کتاب» در مورد فروش این رمان، در برخی شعبه‌های شهر کتاب به خبرگزاری فارس گفته که رمان لولیتا در این مجموعه به فروش نرفته‌است. اما مسئولان یکی از فروشگاه‌های شهر کتاب در گفتگو با این خبرگزاری وجود نسخه‌هایی از این کتاب را در لیست کتاب‌های خود تأیید کرده‌اند.
وانکه را، هست نپوشد سلب فاخر پاک من بگویم که خردنیست اگرموهن نیست