مونگ

معنی کلمه مونگ در ویکی واژه

ماه. گویه و سیاره‌ای که دور زمین می‌چرخد.

جملاتی از کاربرد کلمه مونگ

منْ بهشْتمهْ شه خور و مونگ نوره شه آیینه روره، دْ چشمُونِ سوره
از همان ابتدا مونگرسدورفر ورزشگاه مهمی به حساب می‌آمد و در ۲۰ نوامبر ۱۹۲۷ برای اولین شاهد بازی دو تیم ملی بود. در این روز تیم‌های ملی آلمان و هلند به مصاف هم رفتند و ۲–۲ به تساوی رسیدند. از آن تاریخ به بعد آلمان ۱۹ بار در این ورزشگاه به میدان آمده و تنها یک‌بار شکست خورده‌است.
آرمونگیا ۵۴٫۶ کیلومترمربع مساحت و ۵۰۰ نفر جمعیت دارد و ۳۶۶ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
هائه‌موسو که بعد از این واقعه به شدت به یوها علاقه‌مند شده، در نهایت با او ازدواج می‌کند. ولی این رابطه مدت زیادی ادامه نمی‌یابد و با توطئه وزیر اعظم و بانو یومیول (والامقام معنوی بویو) هائه‌موسو دستگیر می‌شود. این در حالی است که یوها در آن لحظه از هائه‌موسو کودکی را باردار بود، که بعدها نامش را جومونگ نهاد.
امیر گنه: حَیْرُونمه ته مونگه چیره به یک دلْ اَندی دَرْدْ دَوُونه، نمیره
اتحادیه مونگ‌کوت ۳۸٫۰۷ کیلومتر مربع مساحت و ۲۳٬۲۸۸ نفر جمعیت دارد.
گوموآ به یوها پناه داده و قسم می‌خورد روزی به همراه جومونگ، امپراتوری هان را نابود کند.
امیر گِنِهْ: مه مونگ وُ خورْ گوهِر صافْ اَلِفْ قَدْ به ته وٰا مِجِمْ مونِنْدِ کٰافْ
دوسُ مونگُ وُ خورْدیمهْ و می‌مِشْکِ تٰارْ یا سیمُ و زرِ سَرِ بَخِتْ بُو سییو مٰارْ
سر آن مرکبان از زر گرانبار هزاران سرازان یک مونگونسار
کشور موناکو در ۸ ژانویه ۱۲۹۷ تأسیس شد. اگرچه موناکو با فرانسه، که یکی از اعضای اتحادیه اروپا است، هم‌مرز است اما موناکو از اعضای این اتحادیه نیست. با این حال واحد پول موناکو، یورو است. تعداد خارجی‌هایی که در موناکو زندگی می‌کنند بیشتر از خود شهروندان موناکویی است. از ساکنان این کشور ۱۷ درصد موناکویی (مونگاسک) هستند، ۲۸ درصد ملیت فرانسوی دارند و بخش قابل توجهی از ۵۵ درصد باقی‌مانده هم ایتالیایی هستند.
افسانه جومونگ با نام دیگر کتابچه سه امپراتوری (به کره‌ای: 주몽)، یک مجموعهٔ تلویزیونی کره‌ای در ژانر درام و تاریخی است که از آوریل ۲۰۰۶ تا مارس ۲۰۰۷ میلادی در شبکه ام‌بی‌سی به نمایش درآمد. از جمله بازیگران این مجموعه سونگ ایل گوک، هان هه جین، کیم سونگ سو و وون کی جون هستند.
ته چیرهْ بدی، خورْ به جهانْ و ریتنْ مونگْ با ته دعوا داشته، دیمْ شه دَپیتنْ
این سرا را آزمونگه ساختی پرده ای بر روی کار انداختی
گِلِ وَلگ ره (به) تنه تن هادِئِمْ جا بسرهنه تن‌ره، مه خور و مونگ والا
محمدسعید بن محمدصالح اشرف مازندرانی زادهٔ سال‌های ۱۰۳۰ تا ۱۰۳۵ قمری، (درگذشتهٔ ۱۱۱۶ هجری قمری در مونگر) از شاعران پارسی‌گو در اواخر قرن یازدهم و اوایل دوازدهم هجری بود که در خوش‌نویسی و نقاشی نیز دستی داشت.
جزیره‌نشینان تنگه تورس بومی جزیره‌های تنگه تورس هستند که در شمالی‌ترین نوک کوئینزلند در نزدیکی پاپوآ گینه نو قرار دارند. قدیمی‌ترین بقایای قطعی انسانی که در استرالیا یافت شد مربوط به بقایای دریاچه مونگو است که قدمت آن در حدود ۴۰۰۰۰ سال تاریخ‌گذاری شده است.
تاکنون دو دورهٔ تربیت آزمونگر آمفا در بنیاد سعدی برگزار شده‌است. هدف این دوره‌ها آموزش شیوهٔ نمره‌دهی و اجرای آزمون آمفا بوده‌است.