مومن

معنی کلمه مومن در لغت نامه دهخدا

مؤمن. [ م ُءْ م ِ ]( ع ص ) گرونده. ( مهذب الاسماء ). گرونده به خدای تعالی.( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). گرونده به خدای تعالی وقبول کننده شریعت. ( آنندراج ). کسی که به خدا و رسول ایمان آورده باشد و ایمان دارد. دیندار و متدین. ( ناظم الاطباء ). گرونده و قبول شریعت کننده. ( منتهی الارب ). آنکه خدا و پیامبر و آنچه را به او نازل شده تصدیق دارد. ( از تعریفات جرجانی ). گرویده. بگرویده. گرونده. دیندار. دینور. به خدا و رسول گرویده. باایمان. دارنده ایمان. ایمان کننده. ایمان آورنده. مقابل کافر.ج ، مؤمنون ، مؤمنین. ( یادداشت مؤلف ) :
در دعای مؤمنین و مؤمناتی زآنکه هست
زیر بارت گردن هر مؤمن و هر مؤمنه.منوچهری.مؤمنی و می خوری بجز تو ندیدم
در جسد مؤمنانه جان مغانه.ناصرخسرو.خواری مکش و کبر مکن بر ره دین رو
مؤمن نه مقصر بود ای مرد نه غالی.ناصرخسرو.پس نیست جای مؤمن پاکیزه
دوزخ که جای کافر ملعون است.ناصرخسرو.اگر مؤمن بود او را رزق دهد در دنیا و مزد بزرگوار در آخرت. ( کشف الاسرار ج 2 ص 503 ).
شرط مؤمن چیست اندر خویشتن کافرشدن
شرط کافر چیست اندرکفر ایمان داشتن.سنائی.و تا دامن قیامت از توالد و تناسل ایشان مؤمن و مؤمنه می زاید. ( کلیله و دمنه ). اولاً لشکر آل مرتضی که باشند شیرمردان و... مؤمنان جربایقان. ( کتاب النقض ص 475 ).
بر دل مومین و جان مؤمنش
مهر و مهر دین مهیا دیده ام.خاقانی.سعی ابرار و جهاد مؤمنان
تا بدین ساعت ز آغاز جهان.مولوی.سحر است چشم و زلف وبناگوششان دریغ
کاین مؤمنان به سحر چنین بگرویده اند.سعدی.اگر تو برفکنی در میان شهر نقاب
هزار مؤمن مخلص درافکنی به عذاب.سعدی.هرکسی را میل با چیزی و خاطر با کسی است
مؤمن و سجاده خود، کافر و زنار خویش.اوحدی.- مؤمن آل فرعون ؛ گویند از آل او خربیل یا شمعان نام ایمان داشت و برخی گفته اند مؤمنین آل او سه تن بوده اند. رجوع به آل فرعون شود.
- مؤمن مسجدندیده. ( امثال و حکم دهخدا ). مؤمن مقدس مسجدندیده. ( یادداشت مؤلف ) ؛ کنایه است از متظاهر به دین داری.

معنی کلمه مومن در فرهنگ فارسی

گرونده، باایمان، لاف کافر
( اسم ) کسی که بخدا و رسول ایمان آورده دارند. ایمان با ایمان برویده گرویده جمع : مومنون مومنین : اگر مومن بود او را رزق دهد در دنیا و مزد بزرگوار در آخرت .
یزدی اسمش حسین و از فضلای زمان خود بوده در نزد علما .

معنی کلمه مومن در فرهنگ اسم ها

اسم: مومن (پسر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: mo’men) (فارسی: مؤمن) (انگلیسی: momen)
معنی: مسلمان، از نام ها و صفات خداوند، ( عربی )، ( در ادیان ) آن که به خدا و پیغمبر ایمان دارد و اصول دینی را رعایت می کند، دیندار، متدین، ( اَعلام ) سوره ی چهلم از قرآن کریم دارای هشتاد و پنج آیه

معنی کلمه مومن در ویکی واژه

مؤمن
دیندار، متدین. کسی که بیشتر از دیگران به مبانی دینی مقید است. مؤمنان، مؤمنون و مؤمنین. مؤمن ممکن است اسلامی شده موبد باشد و اصولاً مو در هر دو واژه به معنی مِیِو صدای گربه است، که استعاره‌ای از التماس کردن است، بدین سبب نتیجه کلی از اصطلاحات فوق همان واعظ یا منبری بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه مومن

طایفه‌های کلاته شامل گورمومنین، اسپی رو (بورنگو)، چنگی، بعقنه، کژین دشت و اسکنو می‌شود.
از نور تو در پردهٔ اصلاب توان دید ایمان ز رخ مومن وکفر از دل‌کافر
به گردون رشته تا زان دو زلف پر شکن دارم چرا بر وش یک مومنت از مشک ختن دارم
هست واجب بر همه عالم دعا و شکر تو خاصه بر بغدادیان و بر امیرالمومنین
هر دم از بی اختیاری صورتی بر می کنند مهره مومند در دست جنون دیوانگان
شاه غزنی را به کف بودی ز ری تا رود گنگ باز برگردنش بر، یوغ امیرالمومنین
ابوسهل سعید بن عبدالعزیز بن عبدالله بن محمد ابراهیم بن عبدالمومن طیفور نیلی نیشابوری
هست حسین تشنه لب خضر کجاست در جهان آب حیات مومنان تشنه جگر بود چرا
متولد ۲۵ شهریور سال ۵۲ است. در اصفهان و در محله وحید این شهر به دنیا آمده و بزرگ شده‌است. پدرش مغازه وسایل صنعتی اصفهان را داشت. آن‌ها ۵ بچه هستند. مصطفی، محمد، مینا و مینو برادر و خواهران احمد را تشکیل می‌دهند. او فرزند چهارم خانواده مومن‌زاده‌است. برادر بزرگش، مصطفی هم فوتبال بازی می‌کرد، اما به دلیل جنگ ایران و عراق، فوتبال را رها کرد و به جبهه رفت تا در سال‌های بعد احمد از این خانواده فوتبال را دنبال کند.
تا چون بدین در اندر آیی بهمان نردبان که فرو آمدی بر شوی که «الصلوه معراج المومن» بیت.
استراتژی‌های فعال در مقابل غیرفعال: استراتژی‌های غیرفعال مانند خرید و نگهداری و شاخص گذاری غیرفعال معمولاً برای به حداقل رساندن هزینه‌های معامله به کار می‌روند. سرمایه گذاران غیرفعال اعتقاد ندارند که می‌توان موقعیت زمانی بازار را تعیین کرد. استراتژی‌های فعال از جمله معاملهٔ مومنتوم، تلاشی برای پیشی گرفتن از شاخص‌های معیار است. سرمایه گذاران فعال اعتقاد دارند که مهارت‌هایشان بیشتر از میزان متوسط است.
تکیه کلام اسدالله میرزا «مومنت» یعنی «یک لحظه» است.
خواهی که نماند بجهان مومن و کافر اطفی بکن و پرده برانداز ز رخسار
اطلاعات در اسپینها که به صورت جهت (اسپین) (بالا یا پایین) ذخیره می‌شوند (نوشته می‌شوند). اسپینها به الکترونهای متحرک متصل می‌شوند و اطلاعات درون سیم حمل می‌شود. اطلاعات در یک پایانه خوانده می‌شود. جهت اسپین الکترونهای انتقالی برای زمانی نسبتاً طولانی ثابت می‌ماند (در حد چند نانو ثانیه در مقایسه با دهها فمتو ثانیه‌ای که طول می‌کشد تا مومنتوم الکترون از بین برود) که این فرصت وسایل اسپینترونیکی را خصوصاً برای ذخیره اطلاعات و وسائل حسگر مغناطیسی و بطور بالقوه برای محاسبات کوانتومی که اسپین الکترون، نشان دهنده یک بیت اطلاعات (که کیو بیت نامیده می‌شود) است، مناسب می‌سازد.
بس مومن بهشتی کز خوف رنج دی خواهد که در میان جهنم شود دراز
چنان که امیرمومنان(ع) فرمود: ایمان مرد آن زمان کمال یابد که اعتنا نکند کدامین جامه را پوشیده یا کدامین طعام را خورده است.