موقوفه

معنی کلمه موقوفه در لغت نامه دهخدا

( موقوفة ) موقوفة. [ م َ ف َ ] ( ع ص ) تأنیث موقوف. ایستاده کرده شده. بازداشته. ( یادداشت مؤلف ). موقوفه. || ملک وقف شده. در راه خدا وقف شده. ج ، موقوفات.
موقوفه. [ م َ / مُو ف َ / ف ِ ] ( از ع ، ص ، اِ ) موقوفة. غیرمنقولی که عین آن حبس و ثمره آن تسبیل شده باشد. هرچیزی که در راه خدا وقف شده و حبس کرده باشند. چیزهای وقف کرده شده. هرچیز که طبعاً یا برحسب عرف و عادت جزء یا از توابع و متعلقات عین موقوفه محسوب می شود داخل در وقف است. ( ماده 68 قانون مدنی ). واقف می تواند تولیت یعنی اداره کردن امور موقوفه را مادام الحیات یا در مدت معین برای خود قرار دهد... تولیت اموال موقوفه ممکن است به یک یا چند نفر غیر از خود واقف واگذار شود. ( ماده 75 قانون مدنی ).
موقوفه. [ م َ ف َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان دروفرامان بخش مرکزی شهرستان کرمانشاهان ، واقع در 22هزارگزی جنوب خاوری کرمانشاه با 311 تن سکنه. آب آن از قنات و راه آن مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 5 ).

معنی کلمه موقوفه در فرهنگ معین

(مُ فَ ) [ ع . موقوفة ] (اِ. ) ملکی که درآمد آن برای کارهای عام المنفعه یا اموری که واقف تعیین کرده اختصاص داده شده .

معنی کلمه موقوفه در فرهنگ عمید

۱. وقف شده.
۲. (اسم، صفت ) ملکی که درآمد آن برای کارهای عام المنفعه یا اموری که واقف تعیین کرده، اختصاص داده شده.

معنی کلمه موقوفه در فرهنگ فارسی

ملکی که در آمد آن برای کارهای عام المنفعه یااموری که واقف تعیین کرده اختصاص داده شده
( اسم ) مونث موقوف آنچه (از قبیل ملک زمین مستغلات و غیره ) که در راه خدا وقف کنند جمع : موقوفات .
دهی است از دهستان دروفرامان بخش مرکزی شهرستان کرمانشاهان ٠

معنی کلمه موقوفه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] به مال مورد وقف موقوفه گفته می شود.
جابری عربلو، محسن، فرهنگ اصطلاحات فقه اسلامی، ص۱۷۰.

معنی کلمه موقوفه در ویکی واژه

موقوفة
ملکی که درآمد آن برای کارهای عام المنفعه یا اموری که واقف تعیین کرده اختصاص داده شده.

جملاتی از کاربرد کلمه موقوفه

رستم باغ، باغ موقوفه بزرگی است که رستم گیو در سال ۱۳۳۶ برای کمک به اسکان خانواده‌های زرتشتیان نیازمند در تهرانپارس ساخت. او به انگیزه ساخت رستم باغ در سفرهایی رسید که به کشورهای هند و چین داشت و از آشنایی با مجموعه‌های مشابهی که زرتشتیان در آن کشورها ساخته بودند. مجموعه رستم باغ ۲۵ هزار مترمربع وسعت دارد و دارای ساختمان‌های مسکونی، تالارهای گردهمایی، دو دبستان، زمین ورزش، کتابخانه و معبد است.
قبول رحمتش کرد از در اندک پذیری ها «ریا بیرون شد از موقوفه خیرات و پاک آمد»
سقانفارها که بیشتر در کنار حسینیه‌ها، مساجد یا محوطه گورستان‌ها ساخته می‌شدند معمولاً موقوفه ابوالفضل بودند که ثروتمندان از آن برای شرکت در مراسم سوگواری استفاده می‌کردند.
گفتا موقوفه به موقوفه‌خوار کای تو سزای غضب کردگار
انستیتوی فیلم آمریکا در سال ۱۹۶۷ و به عنوان یک سازمان هنرهای ملی تأسیس شد تا به حفظ میراث فیلم آمریکا، آموزش نسل بعدی فیلم‌سازان و قدردانی از هنرمندان و آثارشان بپردازد. موقوفه ملی هنرها توصیه کرده‌است که بفا «برای غنی‌سازی و پرورش هنر فیلم در آمریکا» با سرمایهٔ اولیه‌ای که از طرف پشتوانهٔ ملی هنرهای آمریکا، انجمن تصاویر متحرک آمریکا و بنیاد فورد ایجاد شود.
موقوفهٔ بهشت برین را به نام ما بنموده وقف واقف جنت مکان او
پولوتس یکی از بنیانگذاران و رئیس/مدیر عامل جایزه جنسیس است. این بنیاد سالانه یک میلیون دلار جایزه به افراد استثنایی اعطا می‌کند که دستاوردهایشان الهام بخش و القای حس غرور در نسل بعدی یهودیان باشد. این جایزه ۱۰۰ میلیون دلار موقوفه دائمی دارد و با مشارکت بنیاد جایزه پیدایش و آژانس یهودی برای اسرائیل (سوخنوت) است. هر یک از برندگان این جایزه را انتخاب کرده‌اند که از بودجه جایزه چشم پوشی کنند و جوایز ۱ میلیون دلاری خود را - که اغلب توسط اهداکنندگان اضافی همسان می‌شود - به اهداف مختلف خیریه اختصاص داده‌اند.
وب‌سایت توانا در مورد کمک‌های مالی به این بنیاد چنین می‌نویسد:"پروژه توانا با کمک‌های مالی از سوی دفتر دموکراسی، حقوق بشر و کار وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا تأسیس گردید. توانا تاکنون، علاوه بر آن، کمک‌های بیشتری از وزارت امور خارجه آمریکا، موقوفه ملی برای دمکراسی، وزارت امور خارجه هلند و اداره نمایندگی ایالات متحده آمریکا برای توسعه بین‌المللی و گوگل دریافت نموده‌است."