موفق شدن

معنی کلمه موفق شدن در لغت نامه دهخدا

موفق شدن. [ م ُ وَف ْ ف َ ش ُ دَ ] ( مص مرکب ) توفیق یافتن. ( ناظم الاطباء ). کامیاب گشتن. توفیق اتمام کار یا نیل به آرزو پیدا کردن. دست یافتن. کامیابی یافتن. ( از یادداشت مؤلف ) : عهد خراسان و جمله مملکت پدر را بخواستیم... با آنچه گرفته شده است... با آنچه موفق شدیم به گرفتن. ( تاریخ بیهقی ).
شکر خدای کن که موفق شدی به خیر.سعدی ( گلستان ).

معنی کلمه موفق شدن در فرهنگ فارسی

توفیق یافتن ٠

معنی کلمه موفق شدن در ویکی واژه

در کاری توفیق یافتن، در امری پیروز شدن.

جملاتی از کاربرد کلمه موفق شدن

در طول ۶ ماه اول جنگ اف۱۴ها موفق شدند ۵۰ فروند جنگنده عراقی (اکثراً جنگنده‌های میگ-۲۱ و میگ-۲۳ و تعداد کمتری هم سوخوهای ۲۰ و ۲۲ (مدل‌های صادراتی سوخو-۱۷) را سرنگون کنند.
اصالت باشگاه آینتراخت فرانکفورت برمی‌گردد به زمانی که دو باشگاه «کانون فوتبال فرانکفورتر ویکتوریا ۱۸۹۹» (که از آن بعنوان باشگاه اصلی یاد می‌کنند) و «کانون فوتبال فرانکفورتر کیکرز ۱۸۹۹» با یکدیگر ادغام شدند. این دو تیم پس از یکی شدن در مه ۱۹۰۹ نام «باشگاه فوتبال فرانکفورتر وراین (کیکرز-ویکتوریا)» را انتخاب کردند. ادغام این دو تیم باعث قوت گرفتن این تیم شد و آنها موفق شدند در سالهای ۱۹۱۲، ۱۹۱۳ و ۱۹۱۴ در نوردکرایس-لیگا قهرمان شوند و در هر سه سال به مسابقات قهرمانی جنوبی آلمان راه پیدا کنند. در سال ۱۹۲۰ نام باشگاه به «تی‌یواس آینتراخت فرانکفورت ۱۸۶۱» تغییر یافت. کلمهٔ آینتراخت در آلمانی به معنای «هماهنگی و توازن» است.
در ژوئیهٔ ۲۰۱۴ دانشمندان موفق شدند هشتادوسه ژن جدید را که در بیماری اسکیزوفرنی نقش دارند شناسایی کنند. بیشتر این ژن‌ها در انتقال پیام‌های شیمیایی در مغز نقش دارند و برخی دیگر نیز بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارند. این پژوهش ژنتیکی بودن این بیماری را ثابت کرد.
متخصصان شرکت دانش بنیان نانو مواد خاکستری در اهواز موفق شدند برای اولین بار در ایران، ماده آنتی سیز را تولید و بومی سازی کنند. این شرکت دانش بنیان ماده‌ای را تولید کرده که می‌تواند قطعه را در برابر هر شرایط آب و هوایی و فیزیکی سالم نگه دارد.
از نخستین حضور رسمی ایران در المپیک در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۴۸ تا بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰، ورزشکاران ایرانی موفق شدند تا در مجموع ۷۶ مدال برای کشورشان تصاحب کنند. ۲۴ مدال طلا، ۲۳ مدال نقره و ۲۹ مدال برنز حاصل تلاش ۶۱ ورزشکار ایرانی در ۱۸ دوره از بازی‌های تابستانی المپیک می‌باشد.
آی خانم ممکن است شهری باشد که در آن ایوکراتید توسط دمیتروس، قبل از موفق شدن به فرار و فتح هند، محاصره شده باشد. (جونیانوس جاستینوس)