موشکی

موشکی

معنی کلمه موشکی در دانشنامه عمومی

موشکی (فیلم). موشکی ( فیلم ) ( به انگلیسی: La jetée ) فیلمی ۲۸ دقیقه ای به کارگردانی کریس مارکر با بازی هلنه شاتلیان است.

جملاتی از کاربرد کلمه موشکی

بود شیری به بیشه‌ای خفته موشکی کرد خوابش آشفته
پس از نزدیک‌تر شدن، جسم نورانی کوچکی از آن جدا و به هواپیما نزدیک می‌شوند. خلبان تصور می‌کند که موشک به سمت وی شلیک کرده‌است و می‌گوید: «من فکر کردم موشکی به سمت من شلیک شده و سعی کردم با موشک حرارتی آن را هدف قرار دهم؛ ولی وقتی موشکم را انتخاب کردم، متوجهٔ از کار افتادن وسایل دقیق و خاموش شدن همهٔ چراغ‌ها بر روی صفحهٔ مقابلم شدم. در آن لحظه وسایل دقیق شروع به نوسان کردند و ارتباط رادیویی هم از کار افتاد.»
خواجه در خوابست ناگه موشکی می جهد بیرون ز سوراخ اندکی
کرد برون موشکی از خانه سر جست پریشانی وی را خبر
اعتصابات سراسری کردستان یا اعتصاب بازاریان کردستان مجموعهٔ اعتصابات و اعتراضاتی بود که ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ در اعتراض به اعدام سه شهروند کرد رامین حسین‌پناهی، زانیار مرادی، لقمان مرادی و حمله موشکی سپاه به مقر حزب دموکرات کردستان ایران در کردستان ایران آغاز شد.
دیدم نشسته بر در سوراخ موشکی می کرد خود به خود صفت خویش را بیان
سامانه موشکی پاتریوت، برای نخستین‌بار در سال۱۹۹۱ برای دفاع از عربستان‌ سعودی و اسرائیل در جنگ خلیج‌ فارس به‌کار گرفته شد. طراحی این سامانه از سال ۱۹۶۹ و تولید آن از سال ۱۹۷۶ شروع شده و در سال ۱۹۸۱ وارد خدمت رسمی در ارتش آمریکا شد و جایگزین سامانه موشکی هاوک به عنوان سامانه دفاع هوایی تاکتیکی اصلی نیروی زمینی ایالات متحده شد.
رهبران آمریکا و روسیه، به چارچوب موافقتنامه‌ای برای حل اختلافات خود درباره برنامه واشنگتن برای سیستم دفاع موشکی اروپا دست یافته‌اند.بی‌بی‌سی فارسی
از صدای پای موشی جانسپرد موشکی بیرون دوید و خواجه مرد
در سال ۲۰۰۱ بخش موشکی آلنیا مارکونی سیستمز با آئروسپاسیال-ماترا و ماترا بی‌ای‌ئی داینامیکس ادغام شد و شرکت ام بی دی ای را ایحاد کرد.
ایالات متحده آمریکا شش شرکت ایرانی و یک شهروند چینی را به اتهام همکاری با برنامه‌های موشکی و هسته‌ای ایران مورد تحریم قرار داده است. پنج شرکت ایرانی، از واحدهای متعلق به سازمان صنایع دفاعی ایران هستند. بی‌بی‌سی فارسی
موشکی را به مهر، مادر گفت که بسی گیر و دار، در ره ماست
هر که دارد با علی یک مو شکی نزد شیر حق بود چون موشکی
موشکی در کفْ مهارِ اشتری در ربود و شد روان او از مُری
موشکی صندوق را سوراخ کرد خواب گربه موش را گستاخ کرد
این فرایند به‌طور گسترده‌ای برای تولید لوله‌های بدون درز مورد نیاز در صنایع نظامی، موشکی و هوافضایی مورد استفاده واقع می‌شود، البته اخیراً از این روش برای تولید لوله در بعضی از صنایع غیرنظامی مانند خودروسازی نیز بهره‌گیری می‌شود.