موسیقی کلاسیک
معنی کلمه موسیقی کلاسیک در فرهنگستان زبان و ادب

موسیقی کلاسیک

معنی کلمه موسیقی کلاسیک در فرهنگستان زبان و ادب

{classical music, art music} [موسیقی] نوعی موسیقی که غالباً به عنوان موسیقی جدی و هنری و در مقابل موسیقی های مردم پسند و مردمی از آن یاد می شود

معنی کلمه موسیقی کلاسیک در دانشنامه عمومی

موسیقی کلاسیک ( به انگلیسی: classical music، به فرانسوی: musique classique ) اصطلاحی عام است که به موسیقی هنریِ اروپا گفته می شود. آغازِ این موسیقی را از سده های میانه در حدود سال ۵۰۰ میلادی می دانند. شایان ذکر است که موسیقی کلاسیک و دوره کلاسیک دو مقولهٔ جداگانه هستند، اولی به سبک و دومی به دورهٔ تاریخی اشاره دارد.
موسیقی کلاسیک را ازنظر سبک و تحوّل تاریخی آن به چند دورهٔ کوچک تر تقسیم کرده اند:
قرون وسطی به یک هزاره از تاریخ و تاریخ موسیقی غرب گفته می شود که فروپاشی امپراطوری روم غربی در سال ۴۷۶ آغاز و با ظهور دورهٔ رُنسانس در اواسط قرن پانزدهم میلادی فرجام می یابد. موسیقی در این هزاره غالباً در انحصار کلیسا بوده و تکاملِ آن توسط آهنگسازانی صورت گرفت که در خدمت کلیسا بودند و اغلبِ موسیقی های به جا مانده از این دوره، موسیقی مذهبی است که متون آن از اِنجیل آمده است.
رنسانس ( تولد دوباره ) به جریان فکری پیچیده ای گفته می شود که بین قرن چهاردهم و شانزدهم میلادی، اروپا را عمیقاً تغییر داد. در ایتالیا آغاز شد؛ با کشف مجدد نیاکان روم - یونانی شان و تقلید از آن ها. ایتالیایی ها امید داشتند بتوانند گذشتهٔ شکوهمندشان را بازسازی کنند. ایدهٔ واقع گرایانه ای نبود و ازلحاظ سیاسی به توفیقی دست نیافت. در انتهای رنسانس، ایتالیا به جای تبدیل به امپراتوری روم، درگیر همان جنگ هایی بود که از زمان سده های میانه آغاز شده بود. با این حال، احیای فرهنگ رومی و یونانی ارزش های جدیدی به ارمغان آورد. ابتدا در ایتالیا و سپس در سرتاسر اروپا. رنسانس به شکلی دوران کشف دنیا بود. عصری که کلمب، ماژلان، داوینچی، کوپرنیک، گالیله و شکسپیر را به خود دید. با اشغال آمریکای جنوبی توسط اسپانیا در اواخر قرن پانزدهم و ورود انگلیس به آمریکای شمالی در اوایل قرن هفدهم، دیگر سرزمین بکری برای اروپاییان وجود نداشت.
این دوره از سال ۱۶۰۰ م شروع می شود و تا حدود ۱۷۵۰ م ادامه می یابد. لغتِ باروک در عالم هنر ( نه فقط موسیقی ) معادل استادانه زینت دادن یا ماهرانه درست کردن به کار می رود که از مشخصات بارز هنر این سال ها بوده است.
موسیقی این دوره، همانند سایر هنرهای هم عصر خود، بیانگر اشرافیت و قدرت حکومت های اروپایی بوده است. نیاز کلیسا برای جذاب تر کردن نیایش نیز در گسترش این سبک تأثیر بسیاری داشته است.
یکپارچگی در حالت موسیقی از ویژگی های موسیقی این دوره است. از معروف ترین موسیقی دانان این سبک می توان باخ و ویوالدی را نام برد.
معنی کلمه موسیقی کلاسیک در دانشنامه عمومی
معنی کلمه موسیقی کلاسیک در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه موسیقی کلاسیک در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه موسیقی کلاسیک

معنی کلمه موسیقی کلاسیک در دانشنامه آزاد فارسی

موسیقی کلاسیک (classical music)
اصطلاحی برای متمایز کردن موسیقی «فاخر» از موسیقی های پاپ ، راک ، جاز، و محلی. این اصطلاح کلاً به موسیقی هنری غرب اشاره دارد، یعنی موسیقی ای مخصوص تالار کنسرت یا کلیسا که طبق سنت از موسیقی اروپایی قرون وسطا نشأت گرفته و از سبک های رنسانس ، باروک ، کلاسیک ، و رُمانتیک گذر کرده است. این اصطلاح را اغلب برای موسیقی دوران کلاسیک در تاریخ موسیقی نیز به کار می برند، تا آن را از موسیقی باروک و موسیقی رمانتیک متمایز سازند. موسیقی دوران کلاسیک بر خوش ساختی و سادگی بیشتر از بیان حالت فردی و عاطفی تأکید دارد. دوران کلاسیک از حدود ۱۷۵۰ تا حدود ۱۸۳۰ ادامه داشت ، و شامل آثار آهنگ سازانی همچون موتسارت و هایدن بود.

معنی کلمه موسیقی کلاسیک در ویکی واژه

نوعی موسیقی که غالباً به‌عنوان موسیقی جدی و هنری و در مقابل موسیقی‌های مردم‏پسند و مردمی از آن یاد می‏شود.

جملاتی از کاربرد کلمه موسیقی کلاسیک

استاس تونه در سال ۱۹۷۵ در جمهوری سوسیالیستی شوروی اوکراین، اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی زاده شد. او در سن ۸ سالگی گیتار را شروع کرد و به مطالعه موسیقی کلاسیک در آموزشگاه موسیقی محلی خود پرداخت. اما پس از آنکه خانواده‌اش در سال ۱۹۹۰ (میلادی) به اسرائیل کوچ کرد او ۱۱ سال نواختن گیتار را کنار گذاشت. استاس تونه در سپتامبر ۲۰۰۱ به نیویورک کوچ کرد و نواختن گیتار را از نو به صورت جدی آغاز کرد. او در آن دوران نواختن گیتار را همراه یک ویولون‌نواز به نام مایکل شولمن در خیابان ها آغاز کرد. اما پس از آن در سراسر جهان به صورت تنها سفر و کنسرتهای زیادی برگزار کرد. استاس تونه با برگزاری این کنسرت‌ها طرفداران زیادی برای خود جمع کرده و همچنین کنسرت‌های خود را در بهترین سالن‌های سراسر جهان برگزار می‌کند.
آنی کاوافیان (ارمنی: Անի Քավաֆյան؛ زادهٔ ۱۰ مهٔ ۱۹۴۸) یک نوازنده ویولن موسیقی کلاسیک و استاد کالج موسیقی ییل ارمنی‌تبار اهل ایالات متحده آمریکا است.
فهرست این ناشر در اصل برای موسیقی کلاسیک اختصاص یافته‌است.
وی در تهران این فرصت را به دست آورد که با موسیقی‌دانان اروپائی که در آن زمان در ایران اقامت داشتند در ارتباط باشد و دانش خود را در این رابطه ارتقاء ببخشد. ژوزف همچنین انجمن فیلارمونیک تهران را برای رونق موسیقی کلاسیک غربی در ایران تأسیس کرد.
بیات اصفهان از نظر فواصل با گام کوچک هماهنگ (مینور هارمونیک) در موسیقی کلاسیک غربی نزدیکی بسیاری دارد؛ تفاوت گام مینور هارمونیک و گام بیات اصفهان در آن است که درجهٔ ششم در بیات اصفهان یک ربع پرده زیرتر است. این درجه در بیات اصفهان نقش نت ایست را ایفا می‌کند و تأکید بر آن باعث تمایز آن از گام کوچک هماهنگ می‌گردد.
جدای از فعالیت‌های حرفه‌ای او یکی از علاقه‌مندان هاکی و موسیقی کلاسیک راک به ویژه گروه کانادایی راش است و در سال ۲۰۰۳ در یک مقاله آکادمیک دربارهٔ گروه راش، فعالیت‌های حرفه‌ای و سرگرمی‌هایش را تلفیق کرده‌است.
۱. موسیقی: موسیقی اتریش از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های فرهنگی این کشور است. موسیقی کلاسیک و ارکسترال اتریش به عنوان یکی از برجسته‌ترین موسیقی‌های دنیا شناخته می‌شود. از نمونه‌های معروف موسیقی اتریش می‌توان به آثار موتسارت، بتهوون، شوبرت و جوهان استراوس اشاره کرد.
ارشاد رحمانیان در ۲۸ آذر ۱۳۷۴ در روانسر متولد شد دوران ابتدایی را نیز آنجا سپری نمود. و پس از آن به شهرستان سروآباد تغییر محل سکونت دادند. او فارغ‌التحصیل رشتهٔ کارشناسی هوشبری از دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود و پس از اخذ لیسانس به صورت طرح موقت قبل از شروع خدمت سربازی در بیمارستانی در شهر سروآباد در غرب استان کردستان مشغول به‌کار بود. وی در رشته بدنسازی و ورزش های رزمی فعالیت میکرد و طبق گفته دوستانش استایل بسیار آماده و ورزشکاری داشت و به ادبیات و موسیقی کلاسیک ایرانی علاقه داشت و به زبان انگلیسی و هورامی مسلط بود.
موسیقی آی‌کیو به‌طور عمده به عنوان پراگرسیو راک شناخته می‌شود که در آن ترکیب‌های مختلفی از المان‌های موسیقی کلاسیک، راک، الکترونیک و غیره به کار برده می‌شود. آهنگسازی پیچیده‌ای که شامل تغییرات دینامیکی، موسیقی آکوستیک و الکترونیک، و تنوع در ساختار قطعات است، مهارت‌های موسیقایی بالا و تجربهٔ گوش دهندگان را به چالش می‌کشد.
ارکستر فیلارمونیک پنانگ طیف وسیعی از ژانر موسیقی، به‌طور عمده رپرتوار متنوعی از موسیقی کلاسیک، را اجرا می‌کند. امروزه دارای ۸۰ نوازنده است و در طول سال کنسرت‌هایی را به‌طور منظم برگزار می‌کند.