موسیقی مقامی

معنی کلمه موسیقی مقامی در فرهنگستان زبان و ادب

{modal music} [موسیقی] دسته ای از آثار موسیقایی که بر مبنای مقام های مختلف، غیر از بزرگ (major ) و کوچک (minor )، تصنیف شود؛ مقام های شرقی و کلیسایی از آن جمله است

معنی کلمه موسیقی مقامی در ویکی واژه

دسته‏ای از آثار موسیقایی که بر مبنای مقام‌های مختلف، غیر از بزرگ (major) و کوچک (minor)، تصنیف شود؛ مقام‌های شرقی و کلیسایی از آن جمله است.

جملاتی از کاربرد کلمه موسیقی مقامی

احمد باکوخانف ۵ سپتامبر سال ۱۸۹۲ در شهر باکو در امپراتوری روسیه به دنیا آمد. تا سال ۱۹۲۰ در رویدادهای موسیقی و کنسرت‌های برپا شده در باکو روی صحنه می‌رفت. از ابتدای سال ۱۹۳۰ به دعوت عزیر حاجی‌بیگف، آهنگ‌ساز شناخته شده آذربایجانی، به تدریس موسیقی مقامی پرداخت و سپس این کار را در کالج موسیقی تحت کنسرواتوار ملی آذربایجان ادامه داد.
مضمون عمومی در موسیقی مازندران، مسایل حماسی و اعتقادی و پرداختن به بیان ارزش‌هاست. با این که موسیقی مقامی نواحی مختلف مازندران شباهت کلی و عام به هم دارند، اما در هر منطقه، بنا به شرایط اقلیمی و ویژگی‌های فرهنگی و نوع ارتباطات اجتماعی، رنگ و حالت متمایزی می‌یابد. مثل سادگی در مازندران موسیقی‌هایی با متر معین به بیان ترانه‌هایی اختصاص دارد که عموماً دارای مضامین توصیفی و عاشقانه هستند.
او در سال ۷۴ جذب سازمان صدا و سیما شد و به عنوان نوازنده و آهنگساز با مرکز موسیقی و سرود رسانه ملی همکای خود را آغاز نمود سپس در سال ۱۳۸۰ به استخدام رسمی این سازمان درآمد و پس از مدتی عنوان کارشناس موسیقی مقامی و محلی را کسب کرد. وی اکنون به عنوان مدیر آرشیو مرکز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مشغول به کار است.