موزیکولوژی

معنی کلمه موزیکولوژی در فرهنگ معین

(کُ لُ ) [ فر. ] (اِ. ) علم تجزیه و تحلیل ویژگی های انواع موسیقی و بررسی تاریخی آن ها، موسیقی شناسی . (فره ).

معنی کلمه موزیکولوژی در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:موسیقی شناسی

معنی کلمه موزیکولوژی در ویکی واژه

علم تجزیه و تحلیل ویژگی‌های انواع موسیقی و بررسی تاریخی آن‌ها، موسیقی شناسی. (فره)

جملاتی از کاربرد کلمه موزیکولوژی

هورن‌بوستل در علوم طبیعی نیز به موفقیت‌هایی دست یافت. او مطالعاتی بر روی حس شنوایی انسان، از نظر فیزیکی و روان‌شناسی انجام داد. وی همچنین به پژوهش‌هایی بر روی حس بویایی موجودات زنده از نظر فیزیولوژی و روان‌شناسی پرداخت. او این تحقیقات را در راستای گسترش فعالیت‌های موزیکولوژی خود انجام می‌داد. هورن‌بوستل بر روی زبان و خط اقوام مختلف نیز مطالعه کرد. او تحقیقات و نتایج مطالعات خود را با جزئیات یادداشت و ثبت می‌کرد و معتقد بود که حتی صحبت‌های خصوصی و خودمانی را نیز باید مکتوب کرد چون ممکن است روزی به‌کار بیاید. از جمله این مکتوبات، نامه‌های خصوصی هورن بوستل است که رساله‌ای طولانی و آموزنده است.
اریش موریتز فون هورن‌بوستل، ۲۵ فوریه سال ۱۸۷۷ در وین متولد شد. مادرش «هلن ماگنوس» خواننده و پدرش قاضی دادگستری بود. هورن‌بوستل نخستین آموزش‌های موسیقی و نوازندگی پیانو را ابتدا از مادر و سپس از یوهانس برامس که دوست خانوادگی آن‌ها بود، فراگرفت. پس از آن هارمونی و آهنگسازی را نزد «ماندی چوسکی» آموخت. چند سال بعد به شهر هایدلبرگ آلمان رفت و به تحصیل در رشتهٔ شیمی مشغول شد و مدرک دکترای خود را در این رشته دریافت کرد. پس از آن به برلین سفر کرد و نزد موسیقی‌شناس مشهور کارل اشتومپف به تحصیل موزیکولوژی پرداخت.
آوانویسی، ثبتِ موسیقی با علامت‌های ثبت شده‌است. محمدتقی مسعودیه در کتاب مبانی اتنوموزیکولوژی «آوانویسی» را معادل «ترانسکریپسیون» به‌کار برده‌است. او در این باره نوشته‌است:
بیشتر جامعه اتنو موزیکولوژی به نام آلن مریام شناخته می‌شد… او در حیات خود مأموریتی داشت و متعهدانه برای پیروز شدن بر دشواری‌ها تلاش می‌کرد. زمانی که من خبر غم‌انگیز رفتن او را شنیدم، برایم روشن شد که زندگی گاه می‌تواند تقلیدی از اسطوره‌ها باشد.