مورک
معنی کلمه مورک در لغت نامه دهخدا

مورک

معنی کلمه مورک در لغت نامه دهخدا

مؤرک. [ م ُءْ رِ ] ( ع ص )نازل شونده در اراک. ( از منتهی الارب ). آنکه فرود می آید در زمین اراک ناک برای چرانیدن شتر. ج ، مؤرکون ؛ یقال : قوم مؤرکون. ( از منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ).
مؤرک. [ م ُ ءَرْ رِ ] ( ع ص ) نعت فاعلی از تأریک. پوشاننده و آراینده به اریکه. آنکه حجله عروس را به اریکه و تحف زینت می دهد. ( از آنندراج ) ( ناظم الاطباء ).
مورک. [ م َ رِ ]( ع اِ ) آن جای از پالان که سوار پای خود را در آن می گذارد. ( ناظم الاطباء ). جای پای داشتن راکب از پالان. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). مورکة. رجوع به مورکة شود. || آن جای از پالان که سوار چون از سواری مانده و خسته شود پای خود را تا کرده در آنجا می گذارد. ( ناظم الاطباء ). میرکة. ( منتهی الارب ). || ( ص ) نعل مورک ؛ نعل بیرون یعنی نعل موزه. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). و رجوع به مورکة شود.
مورک. [ م ُ وَرْ رَ ] ( ع ص ) بیگناه. ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). یقال : انه لمورک فی الامر؛ ای لیس له ذنب. ( منتهی الارب ).
مورک. [ رِ ] ( ع ص ) آنکه وی را حقی نباشد. ( از منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). فلان مورک فی هذه الابل ؛ فلان را حقی در این شتران نیست. ( از منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ).
مورک. [ رَ ] ( اِ مصغر ) مور خرد. مورچه. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به مور و مورچه شود.
مورک. [ رَ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان بخش سمیرم بالای شهرستان شهرضا واقع در 47 هزارگزی جنوب سمیرم با 250 تن سکنه. آب آن از قنات و چشمه و راه آن ماشین رو است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 10 ).

معنی کلمه مورک در فرهنگ فارسی

دهی است از دهستان بخش سمیرم بالا شهرستان شهرضا .

معنی کلمه مورک در دانشنامه عمومی

مورک (تفت). مورک روستایی در دهستان سخوید بخش نیر شهرستان تفت استان یزد ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۷۱ نفر ( ۳۲خانوار ) بوده است.
مورک (سوریه). مورک ( به عربی: مورک ) شهری در سوریه است که در ناحیه صوران در منطقه مرکزی حماه واقع شده است. طبق گزارش اداره مرکزی آمار سوریه ( CBS ) ، مورک در سرشماری سال ۲۰۰۴، ۱۴٬۳۰۷ نفر جمعیت داشته است.
مورک مرکز تولید پسته کشور است. بزرگراه M5 که حمات را با حلب متصل می کند، از مورک می گذرد.
در سال ۱۸۳۸ مشخص شد که ساکنان آن عمدتاً مسلمانان سنی هستند.
در طول جنگ داخلی سوریه، این شهر محل نبرد مورک بود. تا سال ۲۰۱۸ این منطقه تحت کنترل هیئت تحریر شام قرار داشت و پس از آن از مناطق تحت کنترل شورشیان به مناطق تحت کنترل دولت سوریه تبدیل شد. در ۱۲ اوت ۲۰۱۸، نیروی زمینی سوریه جهت آماده سازی برای حمله به سرزمین های تحت کنترل شورشیان در منطقه، این گذرگاه را بست.
در ۲۰ اوت، دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش داد که گروه های شورشی و اسلامی از جمله گروه های جهادی مانند هیئت تحریر شام کاملاً از مورک در حومه شمالی حماه خارج شده اند.
در ۱۹ اکتبر ۲۰۲۰، نیروهای ترکیه از پایگاه خود در مورک خارج شدند.
مورک (شهر اتریش). مورک ( به آلمانی: Mureck ) یک شهر در اتریش است که در زودوست اشتایرمارک واقع شده است. مورک ۳۸٫۷۲ کیلومتر مربع مساحت دارد ۲۳۷ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
شهرهای و Lenauheim و Lenauheim خواهرخوانده های مورک ( شهر اتریش ) هستند.
معنی کلمه مورک در فرهنگ فارسی

معنی کلمه مورک در ویکی واژه

مورک (جمع مورک‌ها)
حشره‌ای بس ریز که در اطراف بعضی نخلستان‌های جنوب ایران یافت می‌شود و پرواز می‌کند، روی پوست انسان می‌نشیند و انسان را نیش می‌زند.

جملاتی از کاربرد کلمه مورک

از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال وینسفورد یونایتد، باشگاه فوتبال کرو آلکساندرا، و باشگاه فوتبال مورکم اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال ترانمره راورز، باشگاه فوتبال کرو آلکساندرا، باشگاه فوتبال مورکم، باشگاه فوتبال بارو، باشگاه فوتبال هاید، باشگاه فوتبال ساوتپورت، باشگاه فوتبال تلفورد یونایتد، باشگاه فوتبال آکرینگتون استنلی، و باشگاه فوتبال درویلزدن اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال نانت‌ویچ، باشگاه فوتبال بلکبرن روورز، باشگاه فوتبال پرستون نورث اند، باشگاه فوتبال مورکم، باشگاه فوتبال لانکستر، باشگاه فوتبال فلیتوود، باشگاه فوتبال نیوکاسل یونایتد، و باشگاه فوتبال شروزبری تاون اشاره کرد.
ای دل غافل زمانی از گریبان سر برآر نیستی از مورکم، از شوق شکر پر برآر
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال مورکم اشاره کرد.
پیش‌بینی نیرو بعداً به فلزات با هدایت محدود و دی‌الکتریک منتقل شد و در محاسبات اخیر هندسه‌های کلی‌تری در نظر گرفته شده‌است.آزمایشات قبل از سال 1997 این نیرو را از نظر کیفی مشاهده کرده بود و اعتبار غیر مستقیم انرژی پیش‌بینی شده کازیمیر با اندازه گیری ضخامت فیلم‌های هلیوم مایع انجام شده بود.اما در سال 1997 بود که که یک آزمایش مستقیم توسط لامورکس توانست به صورت کمی نیرو را در 5٪ از مقدار پیش‌بینی شده توسط تئوری اندازه گیری کند.آزمایش‌های بعدی دقت بیشتری را نشان می‌دهد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال کلیترو، باشگاه فوتبال نلسون، و باشگاه فوتبال مورکم اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال فلیتوود، باشگاه فوتبال مورکم، باشگاه فوتبال آکرینگتون استنلی، و باشگاه فوتبال ترانمره راورز اشاره کرد.
بس مورکان به بردن نان ریزه‌ای ز راه پی سودهٔ کسان شود و جان زیان کند
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال مورکم، باشگاه فوتبال استوک‌پورت کانتی، باشگاه فوتبال لانکستر، و باشگاه فوتبال چورلی اشاره کرد.
عمان بود آن دولت پاینده و من مور گو غوطه زند مورکه عمّان نشودکم
ور به مجنون سقطی از لب لیلی آری همچو مخمورکش از رطل گران ترسانی
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال برتون آلبیون، باشگاه فوتبال نورث‌همپتون تاون، باشگاه فوتبال هالیفاکس تاون، باشگاه فوتبال کرو آلکساندرا، باشگاه فوتبال مورکم، باشگاه فوتبال لیک تاون، باشگاه فوتبال مکلسفیلد تاون، و باشگاه فوتبال پورت ویل اشاره کرد.
بی‌خردگی مدار اگر مورکی ضعیف پای ملخ به سوی سلیمان برد همی
ساغر بزم خیالم نرگس مخمورکیست می‌روم مستانه از خود خورده‌ام‌گویا شراب
از خدا جز ولی کجا ترسد مورکی کی ز اژدها ترسد؟
سپهر مجد و علا میرزا تقی خان آنک امورکشور و لشکر بدوگرفته قوام
قوله تعالی: أَ لَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ قِیلَ لَهُمْ کُفُّوا أَیْدِیَکُمْ الآیة بر ذوق ارباب حکمت و سالکان راه حقیقت از روی اشارت میگوید: کُفُّوا أَیْدِیَکُمْ، ای اخرجوا ایدیکم عن امورکم، و کلوها الی معبودکم. خویشتن را از کارها بیرون آرید، و یکسر شغلها بمولی سپارید، و باو بازگذارید، که اوست سازنده کار بندگان، مدبّر و مقدّر کارران، و نگهبان، بسر برنده شغل ایشان بی‌ایشان، دل دهنده تائبان،و پذیرنده عذر خواهان. چند که منّت است او را بر بندگان: از اوّل بنده را رایگان بیافریند، چون در ظهور آرد، از آب و باد و آتش نگه دارد. بسمع و بصر، بفطنت و حکمت بیاراید، ایمان و معرفت بر وی نگه دارد. پس آن گه چون دست بمخلوقی بردارد، خطاب آید که: کُفُّوا أَیْدِیَکُمْ دست از مخلوق فرو دار، و بخالق بردار، که خداوند با وفا اوست، دهنده عطا و پوشنده خطا اوست، در مهربانی و کریمی بیهمتا اوست.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال ترانمره راورز، باشگاه فوتبال اولدهام اتلتیک، باشگاه فوتبال روترهام یونایتد، باشگاه فوتبال مورکم، باشگاه فوتبال استوک‌پورت کانتی، باشگاه فوتبال بری، باشگاه فوتبال ویگان اتلتیک، باشگاه فوتبال بامبر بریج، باشگاه فوتبال ساوتپورت، باشگاه فوتبال اورتون، و باشگاه فوتبال فلیتوود اشاره کرد.
مورکی بر کاغذی دید او قلم گفت با مور دگر این راز هم