مورفولوژی

معنی کلمه مورفولوژی در لغت نامه دهخدا

مورفولوژی. [ م ُ ف ُ ل ُ ] ( فرانسوی ، اِ ) علمی که از ساختمان و شکل ظاهری ابدان موجودات زنده ( اعم از جانوری و گیاهی ) و غیر زنده ( معدنی ها ) بحث می کند. علمی که ساختمان و شکل خارجی موجودات را مورد مطالعه قرار میدهد بهمین جهت با در نظر گرفتن موجودات ( اعم از زنده وغیرزنده ) این علم را به سه شعبه منقسم میسازند : 1 - مورفولوژی جانوری ، علمی که ابدان و شکل ظاهری جانوارن را مورد مطالعه قرار میدهد. 2 - مورفولوژی گیاهی ، علمی که اعضاء و ابدان و شکل ظاهری گیاهان را مورد بحث قرار میدهد. 3 - مورفولوژی کانیها ، علمی که شکل ظاهری کانیها رامورد مطالعه قرار میدهد. ( از دائرة المعارف کیه ).

معنی کلمه مورفولوژی در فرهنگ عمید

مطالعۀ شکل ظاهری بافت زنده.

معنی کلمه مورفولوژی در فرهنگ فارسی

علمی که از ساختمان و شکل ظاهری ابدان موجودات زنده و غیر زنده بحث میکند .

معنی کلمه مورفولوژی در ویکی واژه

(جانوری): دانش بررسی شکل و ساختار موجودات زنده؛ ریخت شناسی.
مورفواوژی در شهرسازی به ساخت فضايی وكالبدی گويند.

جملاتی از کاربرد کلمه مورفولوژی

همچنین تأثیر هِم و هموگلوبین به آمیلوئید بتا به این صورت است که، به نسبت ۲:۱ برای هِم و ۱:۱ برای هموگلوبین متصل می‌شوند و بر روی مورفولوژی آمیلوئیدهای بتا اثر گذاشته که باعث ایجاد فرم التهابی آن می‌شوند. از طرفی هِم و هموگلوبین به آمیلوئیدهای بتا با وزن مولکولی بالا وصل می‌شوند.
یک مفهوم مرتبط با، شکل آرایه، گروه‌بندی «سبد زباله» است که با مورفولوژی ناخالص متحد شده‌اند. این موضوع اغلب نتیجه یک شیوه زندگی مشترک است، اغلب یک شیوه عمومی است که با تکامل همگرا به شکل‌های کلی بدنی مشابه منجر می‌شود.[نیازمند منبع]
آرتور استرالر تا حد زیادی عامل تغییر دیدگاه‌ها و مطالعات ژئومورفولوژی از کیفی به کمّی بود.
موزفولوژی اسپرم‌ها: بر اساس معیارهای سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۰ نمونه ای از مایع منی نرمال است که در آن حداقل ۴٪ از کل اسپرم‌ها شکل طبیعی داشته باشند. مورفولوژی میزان موفقیت انجام لقاح در تخمک‌ها در حین لقاح آزمایشگاهی را پیش‌بینی می‌کند. به‌طور طبیعی حدود ۱۰٪ از کل اسپرم‌ها دارای نقایص قابل مشاهده هستند و مشکلی در قدرت باروری ایجاد نخواهند کرد.
مورفولوژی ساده‌شدهٔ این‌گونه قارچ‌ها، همراه با ساختارهای بیولوژیکی مشابه، سیستم‌های متابولیسمی که می‌توانند در دماهای بسیار پایین، فعال باقی بمانند و چرخه‌های زیستی کاهش یافته، آن‌ها را برای چنین محیط‌هایی مناسب می‌سازد. سلول‌های دارای دیواره ضخیم و ملانینی‌شدهٔ نیرومند، آن‌ها را در برابر پرتو فرابنفش مقاوم می‌کند.
واژه همراه تولد الزاماً به ژنتیک و بیماری ژنتیکی برنمی‌گردد چراکه بیماری همراه تولد می‌تواند پی‌آمد یک اختلال ژنتیک یا یک مشکل پیش‌آمده درون رحم و در پی یک عفونت، تروما یا آسیب کروموزومی و مورفولوژی باشد.
ناخالصی اصلی موجود در این نوع آلومینا، اکسید سدیم است. انواع مختلفی از این نوع آلومینا تولید می‌شود که از لحاظ اندازهٔ کریستال‌ها، مورفولوژی و ناخالصی‌های شیمیایی متفاوت اند.
پارک مذکور دارای جاذبه‌های طبیعی زیبا و خاصی می‌باشد که علاوه بر تنوع فراوان رویشگاه‌های جنگلی و جانوری آن، از نظر ژئومورفولوژی (علم شناسایی اشکال ناهمواری‌های زمین) و وجود چندین دره با دامنه‌های پوشیده از جنگل و یال‌های نسبتاً بلند و چندین قله به عنوان سیمای ویژه و بدیع، چشم‌انداز منحصر به فرد و جالب توجهی را ایجاد کرده‌است.
زمین‌شناسی • ژئومورفولوژی
با توجه به ابعاد گستردهٔ شهرها و سکونتگاه‌های انسانی، این حرفه ابعاد مختلفی دارد، از جمله مسائل زیبایی‌شناسی، اجتماعی، سلامت و موارد دیگر. این رشته از دانش‌های محیطی مثل جغرافیا، محیط زیست، هیدرولوژی و ژئومورفولوژی و سنجش از دور نیز بهره می‌برد و نتایج علمی ارائه می‌نماید. البته در حوزهٔ زیبایی شناختی و بصری نسبت به شهرسازی کاستی دارد.