موج طولی

موج طولی

معنی کلمه موج طولی در فرهنگستان زبان و ادب

{longitudinal wave} [ژئوفیزیک] همان موج P است که با توجه به هم راستا بودن ارتعاش ذرات و انتشار موج به این نام نیز خوانده می شود

معنی کلمه موج طولی در دانشنامه عمومی

موج طولی ( به انگلیسی: Longitudinal wave ) موجی ست که در آن جهت جابجایی محیط در جهت انتشار موج یا خلاف جهت آن است. صوت و امواج زلزله نمونه هایی از امواج طولی هستند. این امواج، امواج فشاری نیز نامیده می شوند.
امواج طولی، برای انتشار به محیط مادی ( جامد، مایع، یا گاز ) نیاز دارند. بنابراین، این امواج نمی توانند در خلأ منتشر شوند.

معنی کلمه موج طولی در دانشنامه آزاد فارسی

موج طولی (longitudinal wave)
موجی که در آن، جابه جایی ذرات محیط هم امتداد یا موازی با جهت انتشار حرکت موجی است. صوت به صورت موج طولی در هوا منتشر می شود. ذرات ارتعاش کننده در راستای انتشار موج حرکت رفت وبرگشتی دارند. ذرات در نواحی تراکم به یکدیگر فشرده، و در نواحی رقت ازهم دور می شوند.

معنی کلمه موج طولی در ویکی واژه

همان موج P است که با توجه به هم‏راستا بودن ارتعاش ذرات و انتشار موج به این نام نیز خوانده می‏شود.

جملاتی از کاربرد کلمه موج طولی

امواج فراصوت به شکلی از انرژی از امواج مکانیکی گفته می‌شود که فرکانس آن‌ها بالاتر از حد شنوایی انسان باشد. گوش انسان قادر است امواج بین ۲۰ هرتز تا ۲۰۰۰۰ هرتز را بشنود. هر موج (شنوایی یا فراصوت) یک آشفتگی مکانیکی در یک محیط گاز، مایع یا جامد است که به بیرون از چشمه صوتی و با سرعتی یکنواخت و معین حرکت می‌کند. در حرکت یا گسیل موج مکانیکی، ماده منتقل نمی‌شود. اگر ارتعاش ذرات در جهت عمود بر انتشار صوت باشد، موج عرضی است که بیشتر در جامدات رخ می‌دهد و در صورتی که ارتعاش در راستای انتشار امواج باشد، موج طولی است. انتشار در بافت‌های بدن به صورت امواج طولی است. از این رو در پزشکی با این‌گونه امواج (بالای ۲۰٬۰۰۰ هرتز) سر و کار داریم.