موج شکن

موج شکن

معنی کلمه موج شکن در لغت نامه دهخدا

موج شکن. [ م َ / م ُ ش ِ ک َ ] ( اِ مرکب ) سدی کشیده در پیش معظم آب دریا کم کردن قوت موج را. سدی که نزدیک بعضی بندرها بندند برای کم قوت کردن موجهای دریا. ( یادداشت مؤلف ). دیواره ای محکم که برابر آب دریا بندند تا فشار موج را بگیرد و از زیر آب رفتن زمینهای ساحل به هنگام طوفان جلوگیری کند.

معنی کلمه موج شکن در فرهنگ معین

(مُ. ش کَ ) (اِ. ) سد مانندی که برای جلوگیری از پیشروی آب در امتداد ساختمان - های ساحلی درست می کنند.

معنی کلمه موج شکن در فرهنگ فارسی

( صفت اسم ) دیواره ای که در امتداد ساختمان بندری بجهت جلوگیری از حمله امواج سازند . پایه دیوار نیز بوسیله صخره های بزرگ محافظت میشود .

معنی کلمه موج شکن در فرهنگستان زبان و ادب

{breakwater} [حمل ونقل دریایی] سازه ای دیوارمانند، با ساختاری خاص، از کف دریا تا بالاتر از سطح آن، برای حفاظت از محوطه و تأسیسات بندری در برابر امواج

معنی کلمه موج شکن در دانشنامه عمومی

موج شکن ( به انگلیسی: Breakwater ) سازه هایی از جنس بتن یا سنگ یا ترکیبی از هر دو که برای حفاظت تأسیسات ساحلی از خطر امواج و مقابله با تأثیر آنها ساخته می شود.

معنی کلمه موج شکن در دانشنامه آزاد فارسی

موج شکن (breakwater)
نوعی سازۀ ساحلی، برای محافظت از بندر، لنگرگاه یا حوضچه های دریایی در برابر امواج آب. موج شکن جریان های در امتداد کرانه را قطع و از فرسایشِ ساحل جلوگیری می کند. با این همه، در بلندمدت نمی توان بر فرآیند های فرسایش و ایجاد ته نشست چیره شد، زیرا موادی که در یک محل ته نشین می شوند، حاصل فرآیند فرسایش در محلی دیگرند و این فرآیند، حتی با وجود ساخت موج شکن ها، روی می دهد.

معنی کلمه موج شکن در ویکی واژه

سد مانندی که برای جلوگیری از پیشروی آب در امتداد ساختمان -‌های ساحلی درست می‌کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه موج شکن

کریم نیست جز آن کس که نقد دریا را ببخشد و نزند بر جبین چو موج شکنج