موثر

معنی کلمه موثر در لغت نامه دهخدا

مؤثر. [ م ُ ءَث ْ ث ِ ] ( ع ص ) نعت فاعلی از تأثیر. گذارنده اثر و نشان. ( از منتهی الارب ). اثر و نشان گذارنده. ( آنندراج ). اثرکننده و در چیزی اثر و نشان گذارنده. هرآنچه تأثیر کند در چیزی و نشان و علامت گذارد در آن. کردگر. ( ناظم الاطباء ). تأثیرکننده. ( غیاث ). اثرکننده. تأثیرکننده. اثر گذارنده. کارگر. کاری. ( یادداشت مؤلف ) :... و افعال ستوده... مدروس گشته... و دروغ مؤثر و مثمر. ( کلیله ودمنه ). روزگاری تعلیمش کرد مؤثر نبود. ( گلستان ).
هرچند مؤثر است باران
تا دانه نیفکنی نروید.سعدی.- مؤثر آمدن ؛ مؤثر شدن. تأثیر کردن. مؤثر واقع شدن. کار کردن : دمنه... دانست که افسون او درگوش شیر مؤثر آمد. ( کلیله و دمنه ).
- مؤثر شدن ؛ مؤثر گردیدن. اثر کردن. تأثیر نمودن :
سعدی اگر داغ عشق در تو مؤثر شود
فخر بود بنده را داغ خداوندگار.سعدی. || مسبب. علت. مقابل اثر. ( یادداشت مؤلف ) :
مقدری است نه چونان که قدرتش دوم است
مؤثری است نه از چیز و نه به دست افزار.ناصرخسرو.مسافران نواحی هفت گردونند
مؤثران مزاج چهار ارکانند.مسعودسعد.- مؤثر تام ؛ مراد از مؤثر تام علت تامه است ، چنانکه مؤثر ناقص علت ناقصه است. و بالجمله هر امری که در غیر اثر کرده و موجب انفعال متأثر خود شود و یا موجب وجود متأثر خود شود مؤثر تام است. ( فرهنگ علوم عقلی ).
مؤثر. [ م ُ ءَث ْ ث َ ] ( ع ص ) نعت مفعولی از تأثیر. اثر کرده شده. قبول اثر و نشان نموده. ( ناظم الاطباء ). رجوع به تأثیر شود.
مؤثر.[ م ُءْ ث ِ ] ( ع ص ) نعت فاعلی از ایثار. ( از منتهی الارب ). رجوع به ایثار شود. ( از منتهی الارب ، ماده اث ر ). برگزیننده. ( ناظم الاطباء ). آن که فایده و سود دیگران را بر سود خود مقدم می دارد. ( ناظم الاطباء ). کرامت کننده. مقدم دارنده غرض دیگران را بر غرض خود. اهل ایثار. ( یادداشت مؤلف ). ایثارکننده. ( غیاث ). || توانگر. دارا. مقابل معسر. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه موثر در فرهنگ فارسی

اثرکننده
( اسم ) اثر کننده نشان گذارنده : خودموثرتر نباشد مه زنان ای بسانان که ببرد عرق جان . ( مثنوی . نیک. ۲۷۶ : ۶ ) یا موثر تام . علت تام .
نعت فاعلی از ایثار . برگزیننده .

معنی کلمه موثر در ویکی واژه

efficace
influente

جملاتی از کاربرد کلمه موثر

امر و نهی او مدبر در صلاح و در فساد حل و عقد او موثر در شهرو و در سنین
او را گوئیم اگر عقل کلی توهم کردی باندر یافتن مر مبدع حق را و آن تا ممکن است خود نه عقل بودی ، از بهر آنک عقل واجب گرداند بر عاقل کوتاه کردن طمع از رسیدن اندر مبدع حق ، از بهر آنک امر باری سبحانه اثر است و اثر را اندر رسیدن نیست به موثر خویش . و این قضیت اندر عقل ثابت است و عقل مخالف نشود مر چیزی را که اندر جوهر او ثابت است . پس توهم نکند محیط شدن بر آنک عقل را باثر خویش آفریده است .
پندی که به قول آمدت اول تو به فعل آر ورنه نبود هیچ کدام موثر دم قایل
صورت و معنی به همدیگر نگر هم موثر بین و هم آثار او
با افزایش تجارت جهانی با دسترسی بیشتر به اینترنت ، تلفن‌های همراه و رسانه‌های اجتماعی، چالش‌های جدیدی برای آگاهی مردم در بازارهای هدف خارجی ایجاد می‌شود. تغییرات در اقتصاد جهانی و دسترسی به بازارهای جدید منجر به تقاضای بیشتر برای حمل و نقل محصولات و خدمات مرتبط می‌شود. برای موثرتر بودن، استراتژی‌های ارتباطی باید با اهداف بازاریابی همگرا شده و زبان‌ها، گویش‌ها و هنجارهای فرهنگی محلی را نیز در نظر گرفت.
بس بود بهتر موثر دیدن آثار او آب دریا در سبو خود شاهد دریاستی
بنزودیازپین‌ها این داروها در استفراغ ناشی از بیماری‌های روانی و عصبی موثرند.
چنانک گویند: مختار نیست و بجزویات عالم نیست و خالق جهان نیست بمبدعی و موجدی بل که موجب و موثرست و جهان اثر اوست و تقدم موثر بر اثر نه تقدمی زمانی است. و بدین ان خواهند که: جهان قدیم است و باقی است و فنا پذیر نیست و حق تعالی بر افنای آن قادر نیست و بآفریدن عالمی دیگر عاجزست. و مانند این کفرها شیطان بر نظر ایشان آراید و نفس ایشان را غرور دهد که کمال معرفت و حکمت درین معنی است و هر کس که نه برین اعتقادست از اهل تقلیدست و نابیناست تا بتقلید بعصا کشان داده است یعنی انبیا علیهم السلام.
خدای خیر و صلاح جهانیان ز تو کرد جنین اثر نه شگفت از موثر الاثار
بی‌ هنر نیست موثر صفت غنج و دلال با هنر جلوه کند غنج و دلال ای دختر
اثر چرا نکند در دل تو رنگ رخم؟ چو زر بسنگ سیه در موثر ست عیان
بر اساس گزارش انجمن اینترنت اسرائیل، در سال ۲۰۱۷، زک موثرترین فرد در اینستاگرام اسرائیل تبدیل شد. زک همچنین توسط نانا ۱۰ به نام موثرترین جوان اسرائیلی تأثیرگذار بر اینستاگرام در سال ۲۰۱۷ رتبه‌بندی شد.