موافقت نامه

معنی کلمه موافقت نامه در لغت نامه دهخدا

موافقت نامه. [ م ُ ف َ / ف ِ ق َ م َ / م ِ ] ( اِ مرکب ) ورقه ای مکتوب مبنی بر سازش دو تن یا دو گروه یا دو ملت یا دو دولت در مسأله ای و امری.

معنی کلمه موافقت نامه در فرهنگ معین

( ~. مِ ) [ ع - فا. ] (اِمر. ) ورقه ای مکتوب مبنی بر موافقت دو تن ، دو گروه یا دو دولت در امری .

معنی کلمه موافقت نامه در فرهنگ عمید

نوشته ای که در آن دو یا چند نفر یا گروه یا دولت موافقت خود را در امری امضا کنند.

معنی کلمه موافقت نامه در فرهنگ فارسی

( اسم ) ورقه ای مکتوب مبنی بر موافقت دو تن دو گروه یا دو دولت در امری .

جملاتی از کاربرد کلمه موافقت نامه

انجام مذاکرات غیررسمی برای عقب‌نشینی شوروی از افغانستان از سال ۱۹۸۲ (۱۳۶۰_۱۳۶۱) شروع شد. در تاریخ ۱۵ آوریل سال ۱۹۸۸ (۱۳۶۷/۰۱/۲۶)، دولت‌های افغانستان و پاکستان با ایالات متحده و اتحاد شوروی موافقت نامه‌ای در ژنو سوییس برای خروج را مورد موافقت قرار دادند. سازمان ملل نیز انجام عملیات ویژه‌ای در همکاری و نظارت بر عقب‌نشینی نیروهای شوروی را تصویب کرد. از آن سو نجیب الله به تحکیم موقعیت سیاسی اش در تطبیق با خروج شوروی پرداخت. در ۲۹ تیر ۱۳۶۶ (۲۰ ژوئیه ۱۹۸۷)، خروج اولین گروه‌های از کشور اعلام شد. برنامه‌ریزی عقب‌نشینی نیروها شوروی توسط ژنرال بوریس گرومف فرمانده سپاه چهلم طراحی شد.
از جمله موارد توافقات ژنو عدم مداخله آمریکا و شوروی در امور داخلی افغانستان و پاکستان و تعیین برنامه زمانی خروج بود. موافقت نامه مذکور تا تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۶۷ (۱۵ فوریه ۱۹۸۹)که آخرین گروه از افغانستان خارج شد، حفظ گردید.
واگذاری ۳۱۶۲ هکتار از اراضی منابع ملی و حدود ۱۵ میلیون متر مربع از اراضی شهری در سراسر کشور به دانشگاه آزاد اسلامی بدون رعایت ضوابط قانونی با اقل بهای ممکن و عمدتاً رایگان؛ و این در حالی است که مسؤولین دانشگاه امکان هرگونه نظارت بر نحوه بهره‌برداری و استفاده صحیح و طبق ضوابط قانونی و موافقت نامه‌های مورد تفاهم را از دستگاه‌های نظارتی به‌طور کلی سلب نموده‌اند.
پیمان شنگن موافقت نامه‌ای است که به برداشته شدن مرز بین چندین کشور اروپایی انجامید و امکان مسافرت بدون روادید بین این کشورها را فراهم کرد. این پیمان در سال ۱۹۸۵ بین پنج کشور اروپای غربی به امضاء رسید، و کشورهای دیگر به تدریج به این پیمان ملحق شدند. در حال حاضر پیمان شنگن شامل ۲۹ کشور اروپایی است.