مواظب

معنی کلمه مواظب در لغت نامه دهخدا

مواظب. [ م ُ ظِ ] ( ع ص ) پیوسته در کار. ( ناظم الاطباء ). مواکظ. مداومت کننده. ( از یادداشت مؤلف ). مشغول و ملازم و پیوسته در کار و ثابت و پایدار و متوجه ومراقب. ( ناظم الاطباء ). مشرف. مراقب. بر کاری دایم ایستاده. ( یادداشت مؤلف ). معاود. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه مواظب در فرهنگ معین

(مُ ظِ ) [ ع . ] (اِ فا. ) نگهبان ، مراقب .

معنی کلمه مواظب در فرهنگ عمید

کسی که پیوسته به کاری یا امری رسیدگی و مراقبت کند، مراقب، نگهبان.

معنی کلمه مواظب در فرهنگ فارسی

مراقب، نگاهبان، کسی که پیوسته بکاری یاامری رسیدگی ومراقبت کند
( اسم ) مراقب نگهبان متوجه جمع : مواظبین .

معنی کلمه مواظب در ویکی واژه

attento
نگهبان، مراقب.

جملاتی از کاربرد کلمه مواظب

یکی بر سوزش جانم مواظب یکی برشورش عیشم موکل
پرلی به نزد لوسیفر می‌آید و از او درخواست کمک می‌کند او می‌فهمد که معجزه از طرف بورلی برای پیتر بوده و پیتر با معجزهٔ بورلی از مرگ نجات پیدا کرده و می‌گوید من مو قرمزها را اشتباه گرفتم فردی که پیتر او را نجات می‌دهد این دختر کوچک است او می‌خواهد تا با پیتر مبارزه کند و بازنده دچار مرگ ابدی شود لوسیفر با درخواست او موافقت می‌کند ولی به او می‌گوید مواظب خودش باشد چون نمی‌خواهد او را از دست بدهد، پرلی که حالا اجازه عبور از دریاچه را یافته به خانه کنار دریاچه می‌رود اما افرادش توسط ضربه اسب به داخل دریاچه یخ می‌افتند و می‌میرند و خود او هم در درگیری با پیتر می‌میرد، سپس پیتر ابی را را به روی تخت می‌برد و با معجزه درونی خود او را نجات می‌دهد.
شالوده فرهنگ و میراث فرهنگی ارمنی‌های لهستان مبتنی بر تلاش‌های کاردینال ژوزف گلمپ پیشوای حوزه اسقفی ارمنی‌های کاتولیک لهستان است که در هفتم آوریل ۲۰۰۶ از کتاب‌ها، نقاشی‌ها، آثار مذهبی که از خطر از میان رفتن هنگامی که از کلیساهای ارمنی واقع در قسمت‌های پیشین شرقی لهستان که تحت تسخیر شوروی‌ها در طی جنگ جهانی دوم بود مواظبت نمود.
لوریا در سال ۱۵۳۴ در اورشلیم متولد شد. پدر او یک یهودی اشکنازی و مادر او یک یهودی سفاردی بود. در متون قبّاله‌ ذکر شده‌است که یک روز پدر او در کنیسه تنها بود که الیاهو هانوی به او ظاهر شد و گفت:"من توسط خداوند چیزی به تو می‌دهم که به تو قدرتی می‌دهد که همسر مقدس تو حامله شده و فرزندی به دنیا خواهد آورد و تو باید او را اسحاق بنامی. او اسرائیل را از کلیپات خارج می‌کند. به وسیله او روحهای بسیاری تیقون خواهند یافت. او بسیاری از اسرار تورات را افشا خواهد کرد و زوهر را گسترش خواهد داد. شهرت او تمامی دنیا را خواهد گرفت. مواظب باش تا قبل از اینکه من به صورت سندک (فردی که در مراسم ختنه کودک را نگه می‌دارد) ظاهر شوم او را ختنه نکنی".
اواخر پاییر بدلیل وجود حیوانات وحشی زمان مناسبی برای رفتن به آبشار نیست. پس مواظب باشید.
بر ضعف تنم قضا موکل بر سوز دلم قدر مواظب
تأکید استاد تاج در کلاسشان نه بر روی ردیف بود و نه آواز؛ بیشترین تأکید ایشان تنها بر روی اخلاق بود و می‌گفتند بچه‌ها مواظب باشید دلی را نشکنید.