مواضع

معنی کلمه مواضع در لغت نامه دهخدا

مواضع. [ م َ ض ِ ] ( ع اِ ) ج ِ موضع به معنی جای. ( آنندراج ) ( اقرب الموارد ) ( دهار ) ( ناظم الاطباء ) ( ترجمان القرآن جرجانی ص 96 ). || جایها و محلها و قریه ها. ( ناظم الاطباء ). ج ِ موضع. جایگاهها. محلها. موقعها. موردها. مطلق مکانها : اگر مواضع حقوق به امساک نامرعی دارد به منزلت درویشی باشد. ( کلیله و دمنه ). در آن مواضع که به روزگار دیگر پادشاهان ملک ملوک را ناسزا می گفتند امروز همواره عبادت می کنند. ( کلیله و دمنه ). هر که...در مواضع شبهت به رخصت و غفلت راضی گردد از... میامن مجاهدت در عبادت باز ماند. ( کلیله و دمنه ). || سرگذشتها. ( ناظم الاطباء ). || ( اصطلاح منطقی ) طوبیقا ، و آن درجدل قوانین و اموری است که بدان صناعت جدل را تنظیم کنند. ( از یادداشت مؤلف ). و رجوع به طوبیقا شود.

معنی کلمه مواضع در فرهنگ معین

(مَ ض ) [ ع . ] (اِ. ) جِ موضع ، جاها، مکان ها.

معنی کلمه مواضع در فرهنگ عمید

= موضع

معنی کلمه مواضع در فرهنگ فارسی

جمع موضع
( اسم ) جمع موضع ، جاها ، مکانها .

جملاتی از کاربرد کلمه مواضع

«یادگار ماندگار» عنوان مجموعه مقالاتی است که نویسنده دربارهٔ افکار، اندیشه و مواضع سید احمد خمینی نوشته‌است.
مواضعه بستدم و بدرگاه بردم و امیر را بزبان خادم آگاه کردم که مواضعه آوردم. مرا پیش خواند و مثال داد که کسی را بار نباید داد، و مواضعه بستد و تأمّل کرد. پس گفت: جوابهای اینها بر چه جمله خواهی نبشت‌؟ که شک نیست که ترا معلوم‌تر باشد که بو نصر مشکان در چنین ابواب چه نبشتی. گفتم: معلوم است بنده را، اگر رای عالی بیند، جواب مواضعه بنده نویسد و [خداوند] بخطّ عالی توقیع کند.
خلق از جهت رونق و معموری عالم نام تو نویسند بر ایوان مواضع
پس از کودتا علیه ابراهیم ابوبکر کیتا در مورخهٔ ۱۹ اوت سال ۲۰۲۰، ارتش این کشور حملات گسترده‌ای را علیه مواضع دولت خودخواندهٔ منطقهٔ اّزواد انجام داد و آن را جمع کرد.[نیازمند منبع]