موازات

معنی کلمه موازات در لغت نامه دهخدا

موازات. [ م ُ ] ( ع اِمص ) برابری و مقابلی و محاذات. ( ناظم الاطباء ). موازاة. مقابله. مواجهه. محاذات. ازاء. برابر شدن. ( یادداشت مؤلف ). مقابله و برابری. ( غیاث ) ( آنندراج ).مقابله. ( المصادر زوزنی ) : با دوازده هزارسوار گزیده به موازات رایات سلطان آمد. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 245 ). و رجوع به موازاة شود. || ( اصطلاح هندسی ) قرار گرفتن دو نقطه در سمت واحد به طوری که هیچ یک بالاتر و پایین تر نباشند. و در خطوط مستقیم نیز موازات اطلاق می شود از جهت قرار گرفتن آنها در سطح واحد که اگر از دو سو امتداد داده شوند تا بی نهایت نیز بهم نمی رسند. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ).
مؤازاة. [ م ُ آ ] ( ع مص ) موازات. مقابل و برابر شدن چیزی را. ( ناظم الاطباء ). برابری و مقابله. ( آنندراج ).

معنی کلمه موازات در فرهنگ معین

(مُ ) [ ع . موازاة ] (مص ل . ) برابری ، برابر بودن ، روبرو شدن .

معنی کلمه موازات در فرهنگ عمید

۱. مقابل شدن، روبه رو شدن.
۲. برابر بودن.

معنی کلمه موازات در فرهنگ فارسی

مقابل شدن، روبروشدن، برابربودن
۱ - ( مصدر ) روبرو شدن مقابل شدن . ۲ - ( اسم ) روبارویی مقابله .

معنی کلمه موازات در ویکی واژه

موازاة
برابری، برابر بودن، روبرو شدن.

جملاتی از کاربرد کلمه موازات

در ادامه موسیقی سنتی و به موازات موسیقی قدیمی در ایران که از محبوبیت فراوانی نزد مردم برخوردار بود، فرم دیگری از موسیقی پاپ ایرانی در دهه ۱۳۳۰ شکل گرفت. این موسیقی بسیار تحت تأثیر فضای موسیقی پاپ غربی بود و سازهای ایرانی هم در ارکسترهای آن به‌کار نمی‌رفت. در این کارها اگر شعر پارسی را از ترانه برمی‌داشتیم به راحتی می‌توانستیم یک شعر انگلیسی روی آن بگذاریم و کسی هم متوجه نمی‌شد کار ایرانی است و در ایران ساخته شده‌است.
هم‌زمان با کار در پاریس، دوما به نوشتن مقاله برای مجلات و نمایش‌نامه برای تئاتر می‌پرداخت. در ۱۸۲۹ نمایش‌نامه هنری سوم و دربارش ارائه شد و با استقبال خوبی روبرو گشت. سال بعد نمایش‌نامه بعدی او کریستین شهرت بیشتر و به موازات آن موقعیت مالی خوبی برایش به ارمغان آورد و او را قادر ساخت که تمام وقت به نویسندگی بپردازد.
سیستم‌های اتوماسیون وظایف زیادی را به موازات یکدیگر انجام می‌دهند که می‌توان بعضی از این وظایف را به شرح زیر نوشت.
مسئله قانونی‌سازی ازدواج همجنس‌گرایان به موازات افزایش آگاهی و توجه عمومی دربارهٔ حقوق همجنس‌گرایان در جوامع نوین پس از جنگ جهانی دوم پدید آمد. در این دوره و با ارائه تعریف‌های نوین از حقوق بشر و حقوق مدنی، بسیاری از نابرابری‌های اجتماعی این جوامع توسط گروه‌های مدنی زیر سؤال برده شدند و در نهایت با فشار این گروه‌ها، درخواست کنار گذاشته شدن قوانین پشتیبانی‌کننده از این نابرابری‌ها به دادگاه‌های محلی، استانی، و ملی رفت. برای نمونه، جنبش رهایی نژادی در آمریکا پیشروی جنبش‌های مدنی در دهه ۱۹۶۰ میلادی بود.[نیازمند منبع] این دهه همچنین شاهد برداشته شدن عنوان «جرم» از ارتباط‌های جنسی میان دو همجنس در همهٔ ایالت‌های آمریکا و کانادا بود.[یادداشت ۱۱]
ز جاه تو چه عجب کاختران کرانه کنند بر آسمان ز موازات آسمانهٔ تو
ارتش یکم ۲۶ اوت سال ۱۹۳۹، چند روز پیش از آغاز جنگ جهانی دوم، به فرماندهی ارتشبد اروین فن ویتسلیبن در منطقه نظامی شماره ۱۲ در غرب این کشور ایجاد شد. در جریان حمله آلمان به لهستان، مأموریت این ارتش به عنوان بخشی از گروه ارتش سی محافظت غیر تهاجمی از مرزهای غربی در طول خط دفاعی موسوم به دیوار غربی در موازات خط دفاعی ماژینو در مقابل متفقین بود. ارتش یکم در همین موقعیت در نبرد کوتاه مدت زار با قوای فرانسوی درگیر شد.
لیک چونان که دفع بوی پیاز در موازات قهر باد سموم