مواد سبک

معنی کلمه مواد سبک در فرهنگستان زبان و ادب

{soft drug} [اعتیاد] مواد اعتیادآوری که میزان آسیب زایی آنها کم است

معنی کلمه مواد سبک در ویکی واژه

مواد اعتیادآوری که میزان آسیب‌زایی آنها کم است.

جملاتی از کاربرد کلمه مواد سبک

اولین نسخه این اتوبوس در دبی رونمایی شد. این می‌تواند تا ۲۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند و قابلیت حمل ۲۳ مسافر را دارد. برای هر ۳ صندلی در دو طرف اتوبوس یک در تعبیه شده‌است و به همین جهت برای پیاده و سوار شدن مسافران مشکلی نخواهد بود. در ساخت این اتوبوس از مواد سبک‌وزن از جمله آلومینیوم، فیبر کربن، فایبر گلاس و پلی کربنات استفاده شده‌است.
استفاده از مواد سبک در ساخت خودروها تاثیر بسزایی در کاهش وزن آنها دارد، که این موضوع به چندین جنبه از جمله کارایی، مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه‌ای ارتباط دارد .
امروزه قطعات آلومینیومی در یک خودرو می‌تواند وزنی بین ۵۰ تا ۵۵۰ کیلوگرم را به خود اختصاص دهند. آلومینیوم به‌طور جدی با سایر مواد سبک مانند گریدهای جدید فولاد، منیزیم و پلاستیک‌های استحکام‌بخشی‌شده در رقابت است ولی با وجود خواصی مانند دسترسی مناسب، بازیافت‌پذیری و ظرفیت تولید انبوه با قیمت مناسب همچنان جایگاه خود را حفظ می‌کند. با وجود انتظارات اقتصادی و محیط زیستی و با توجه به پیشرفت‌های دهه‌های اخیر در استفاده از آلومینیوم در صنایع خوردوسازی، انتظار می‌رود استفاده از این فلز در آیندهٔ نزدیک گسترش قابل‌توجهی یابد.
قیمت پایین در صنایع خودروسازی یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد رقابت در بازار جهانی است. ممکن است مفهوم تولید کم هزینه با مفهوم تولید سبک‌وزن گره خورده‌باشد اما به‌کارگیری تکنولوژی مواد سبک با توجه به نیاز به تجهیزات و فرایندهای نوین ممکن است باعث افزایش قیمت تولید نیز بشود.