مواجهه

معنی کلمه مواجهه در لغت نامه دهخدا

( مواجهةً ) مواجهةً. [ م ُ ج َ هََ تَن ْ ] ( ع ق ) به طور روبارویی. ( ناظم الاطباء ). رودررویی. رویارویی.در حال روبروشدگی : پس میثاقی که... مواجهةً و مشافهةً بر زبان راندند. ( تاریخ غازانی ص 54 ).
مواجهه.[ م ُ ج َ هََ / ج ِ هَِ ] ( از ع ، اِمص ) مواجهت. مواجهة. روبارویی و مقابل و مقابله. ( ناظم الاطباء ). رودررویی. روبرویی. مقابله. ( یادداشت مؤلف ) :
ثنا و طال بقا هیچ فائده نکند
که در مواجهه گویند راکب و راجل.سعدی.ملک زوزن را خواجه ای بود کریم النفس که همگنان را در مواجهه خدمت کردی. ( گلستان سعدی ).
درست ناید از آن مدعی حکایت عشق
که در مواجهه تیغش زنند و سر خارد.سعدی. || ( ق ) روبارو و این مجاز است. ( از آنندراج ).روبرو. در روی هم. رودرروی :
زیرا که هست حشمت او بیش از آن که تو
با او سخن مواجهه گویی و آشکار.منوچهری.- مواجهه آمدن ؛ روبرو آمدن. روبرو شدن. روباروی کسی آمدن :
اگر مواجهه آید عدوت نشناسی
که هیچ وقت ندیدی از او مگر که قفا.مسعودسعد.- مواجهه کردن ؛ روبرو کردن. روبرو ساختن. روبروی هم قرار دادن دو کس را. ( از یادداشت مؤلف ).
|| ( اِمص ) مواجه شدن. روبرو گشتن. روبرو شدن. رویاروی گردیدن با کسی.( از یادداشت مؤلف ). برابر شدن. ( یادداشت مؤلف ). || موازات. ( یادداشت مؤلف ). || ( اصطلاح نجومی ) مقابله دو کوکب. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه مواجهه در فرهنگ معین

(مُ جَ هَ یا جِ هِ ) [ ع . مواجهة ] (مص ل . ) روبرو شدن .

معنی کلمه مواجهه در فرهنگ عمید

رویاروی شدن، روبه رو شدن با کسی.

معنی کلمه مواجهه در فرهنگ فارسی

روباروی شدن، روبرو شدن با کسی
۱ - ( مصدر ) روبرو شدن با کسی روباروی گردیدن . ۲ - ( اسم ) روبارویی .
به طور روبارویی .

معنی کلمه مواجهه در فرهنگستان زبان و ادب

{exposure} [علوم سلامت] متغیری که تأثیر علیتی آن برآورد می شود

معنی کلمه مواجهه در دانشنامه عمومی

مواجهه (فیلم ۱۹۶۹). مواجهه ( مجاری: Fényes szelek؛ انگلیسی: The Confrontation ) یک فیلم درام به کارگردانی میکلوش یانچو محصول سال ۱۹۶۹ است. از بازیگران آن می توان به آندراس بالینت و یوژف ماداراش اشاره کرد.

معنی کلمه مواجهه در ویکی واژه

confronto
مواجهة
روبرو شدن.

جملاتی از کاربرد کلمه مواجهه

این کتاب شامل سه بخش است. بخش نخست کتاب به آموزه‌های بنیادین تصوف از قبیل جایگاه عقل و وحی، مقامات و احوال، ولایت و غیره اختصاص دارد. بخش دوم شامل دو بحث مهم تاریخی یعنی رابطه تصوف و تشیع و ویژگی‌های تصوف قرن هفتم و تأثیر مکتب ابن عربی است. بخش سوم را مؤلف به نحوه مواجهه تصوف با مسائل مهم جهان از قبیل دستمایه‌های عرفان اسلامی در حل بحران محیط زیست، نوگرایی و تحول خواهی تمدن جدید اختصاص داده‌است.
۲. عملکرد تحصیلی و شغلی: اعتماد به نفس ضروری است برای دستیابی به موفقیت در تحصیلات و شغل. وقتی کسی به خود اعتماد ندارد، ممکن است در مواجهه با چالش‌ها و موقعیت‌های جدید به راحتی ناامید شود و از فرصت‌های بالقوه عبور کند. همچنین، عدم اعتماد به نفس می‌تواند تاثیر منفی بر عملکرد کاری داشته باشد و باعث کاهش بهره‌وری و عدم ارضایش در شغل گردد.
این فیلم اولین بار در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو در آی‌مکس در انتاریو پلیس در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۲ به نمایش درآمد و در ۲۳ نوامبر ۲۰۲۲ اکران شد. و بازخورد مثبتی از منتقدان دریافت کرد، ولی در گیشه با شکست مالی مواجهه شد.