مهیج

معنی کلمه مهیج در لغت نامه دهخدا

مهیج. [م ُ هََ ی ْ ی ِ ] ( ع ص ) به هیجان آورنده. انگیزاننده.برانگیزنده. برانگیزاننده. آغالنده برآغالاننده. مُهیج. || غبار برانگیزنده. ( غیاث ). مُهیج.
مهیج. [ م ُ ] ( ع ص ) برانگیزنده. مُهَیِّج. || غبار برانگیزنده. ( غیاث ).

معنی کلمه مهیج در فرهنگ معین

(مُ هَ یُِ ) [ ع . ] (اِفا. )هیجان آور، برانگیزنده .

معنی کلمه مهیج در فرهنگ عمید

هیجان آور، برانگیزنده.

معنی کلمه مهیج در فرهنگ فارسی

هیجان آور، برانگیزنده
( اسم ) بهیجان آورنده برانگیزنده .
برانگیزنده مهیج یا غبار برانگیزنده

جملاتی از کاربرد کلمه مهیج

ستاره‌هایی چنین پرجرم عمر طولانی ندارند. آنان همهٔ سوخت هسته‌ای خود را در عرض چندین سال به پایان می‌رسانند و با انفجار ابرنواختری بزرگی به زندگیشان پایان می‌دهند. به هر حال اگر سیاره‌ای در اطراف آن‌ها شکل بگیرد و دوام بیاورد زندگی کوتاه اما مهیجی خواهد داشت.
آلدرین از کلاس درس لذت می‌برد و خیلی زود تصمیم می‌گیرد به جای آن دکترای خود را ادامه دهد. در ژانویه ۱۹۶۳، وی موفق به اخذ مدرک دانشگاهی شد. درجه در فضانوردی. پایان‌نامه دکترای وی روشهای هدایت دید بینایی برای قرار ملاقات مداری با سرنشین بود که اختصاص آن چنین بود: «به امید اینکه این کار به نوعی به کاوش آنها در فضا کمک کند، این به اعضای خدمه این کشور اختصاص یافته است. برنامه‌های فضایی سرنشین دار فعلی و آینده. اگر فقط می‌توانستم در کارهای مهیج آنها به آنها بپیوندم!» آلدرین پایان‌نامه دکترای خود را انتخاب کرد به این امید که به او کمک کند تا به عنوان فضانورد انتخاب شود، اگرچه این به معنای آموزش آزمایشی خلبانی بود که در آن زمان پیش نیاز بود.
او کامرنی تئاتر خود را که همراه با آلیسا کونن و گروهی از بازیگران دیگر در سال ۱۹۱۴ بنیان نهاد و در تقابل با تئاتر قراردادی وسولد مایرهولد و تئاتر ناتورالیسم و رئالیسم استانیسلافسکی با عنوان تئاتر ساختارهای معنادار مهیج یا تئاتر نئورئالیسم نام‌گذاری کرد.
آواز خوشش مهیج شوق چاک افکن جیب صاحب ذوق
اما پس از دورهٔ قاجار آهنگ‌سازان مختلفی از آواز دشتی برای ساختن ترانه‌ها و تصنیف‌های مهیج و حماسی نیز استفاده کرده‌اند؛ از جمله علینقی وزیری که سرود «ای وطن» را در این آواز ساخت و روح‌الله خالقی (از شاگردان وزیری) که سرود مشهور ای ایران را در این آواز آفرید. هدف خالقی از ساختن سرود ای ایران در مایهٔ دشتی مشخصاً اثبات این بود که آواز دشتی لزوماً برای فضاهای غمگین نیست.
نقشهٔ بازی تقریباً ۱٫۵ برابر نسخه برادری وسعت دارد و بازیکنان می‌توانند مناطق تاریخی شهر را کاوش کنند و وقایعی همچون آتش‌سوزی بزرگ نیویورک را در طول بازی مشاهده کنند و مراحل آسان به جز مراحل آخر که سخت است در این بازی نیست. این نسخه از موتور بازی انویلنکست استفاده می‌کند که نتیجهٔ آن بهتر شدن جلوه‌های بصری، بهبود مدل‌های کارکترها و پیشرفت هوش مصنوعی که اجازه می‌دهد در میدان‌های نبرد، جنگجویان و دشمنان بیشتری حاضر باشند است. به گفتهٔ رئیس یوبی‌سافت: «اساسینز کرید ۳ با دادن بیشترین حق انتخاب به بازیکن و دارا بودن قهرمان جدید با گیم‌پلی بهتر موجب مهیج شدن بازی خواهد شد.»
در تلویزیون، پورنل در مجموعهٔ مهیج ژاکت زردها (۲۰۲۱–۲۰۲۳) و مجموعهٔ علمی تخیلی فال‌اوت (از ۲۰۲۴) بازی کرده است. او همچنین صداپیشگی مجموعهٔ ماجراجویی آرکین (از ۲۰۲۱) را بر عهده داشته است.
بانگ قدوس و نعره سبوح شد براهیم را مهیج روح
فوکوآ در ژانرهای مختلف اکشن، جنایی، مهیج و درام فیلم‌هایی شامل تیرانداز، بهترین‌های بروکلین، ایکوالایزر، ایکوالایزر ۲، ایکوالایزر ۳، هفت دلاور و المپیوس سقوط کرده‌است را کارگردانی کرده‌است.
طره مشک سای تو ظل معطر الصبا نرگس نیم مست تو باب مهیج الجنون
آخرین شانس رمانی مهیج نوشته هارلن کوبن است که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. این اثر نخستین کتاب بین‌المللی بود که در سال ۲۰۰۳ بخاطر اقبال جهانیش در کلوب کتاب ماه سال ۲۰۰۳ انتخاب شد.
در حالی الیشا برای بازگشت به منزل آماده می‌شد، توسط هموطن کانادایی خودش برای بازی در یک قسمت از مجموعه تلویزیونی ۲۴ دعوت شد. در این فیلم قرار بود که ۲۴ رخداد در ۲۴ ساعت برای افراد مختلف رخ دهد، فیلمی مهیج بود که باعث شد که جرقه‌ای عظیمی در پیشرفت الیشا داشته باشد.