مهمان نواز

معنی کلمه مهمان نواز در لغت نامه دهخدا

مهمان نواز. [ م ِن َ ] ( نف مرکب ) که به خدمت و تیمار مهمان قیام و اهتمام دارد. دوستدار مهمان. مهمان پرست. کسی که مهمان خود را مورد تفقد و پذیرایی قرار می دهد :
پرستش نمودند با صد نیاز
زهی میزبانان مهمان نواز.نظامی.دد و دام را شیر از آن است شاه
که مهمان نواز است در صیدگاه.نظامی.

معنی کلمه مهمان نواز در فرهنگ عمید

کسی که مهمان را دوست دارد و از او خوب پذیرایی کند.

معنی کلمه مهمان نواز در فرهنگ فارسی

( صفت ) کسی که مهمان خود را مورد تفقد و پذیرایی قرارمیدهد.

جملاتی از کاربرد کلمه مهمان نواز

کزین مهمان نوازیهای بسیار بسی شرمنده‌ام از روی آن یار
آناک اعتماد خسرو دوم را جلب کرده و به واغارشاپات سفر کرد و نزد وی از آزار و اذیت اردشیر نسبت به ارمنی‌ها شکایت کرد. او که مورد مهمان نوازی و اعتماد قرار گرفته بود با ضربات چاقو به قلب خسرو دوم زد و همچنین همسر وی را کشت. آناک با خشم و تعصب توسط سربازان ارمنی تحت تعقیب قرار گرفت تا اینکه در رود ارس غرق شد.
در ۱ پ. م پادشاهی پارتیان هند که شامل هند، و پاکستان امروزی بوده‌است با امپراتوری اشکانی هم پیمان می‌شود. در ۴۲ میلادی پس از بازید آپولونیوس، فیلسوف یونانی از دربار وردان پادشاه وقت اشکانی، وردان امنیت کاروان وی را برای سفر به پارتیان هند تأمین کرد. زمانی که آپولونیوس به تکسیلا، پایتخت پارتیان هند می‌رسد، رهبر کاروان نامه‌ای رسمی را که احتمالاً به زبان پارتی بوده‌است از طرف وردان برای مقامی هندی می‌خواند و آن شخص به گرمی از آپولونیوس مهمان نوازی می‌کند.
دل از هر چه جز جود وارسته داشت بمهمان نوازی میان بسته داشت
نیست به از لذت مهمان نوازی، نانخورش تا توانی نان خشک خویش را تنها مخور
وزین مهمانی و مهمان نوازی‌های این مردم چو یاد آری ز خجلت چون عرق خود را روان بینی
چه ظلمی کوفیان با ما نمودند عجب مهمان نوازی ها نمودند
اهالی شهر اسفدن بسیار مهمان نواز و مهماندوست هستند و شغل اغلب مردم این شهر کشاورزی و دامداری است.
بدانسان که بایست پوزش نمود همی مهر و مهمان نوازی نمود
مهمان نواز باش و برای خدا مکن آلودهٔ هزار گنه جان پاک را
این روستا در پنج کیلومتری دهستان ضیابر میان سه روستای شفته محله ، بجارکن و سارمه قرار دارد . محیطی آرام که هنوز حس روستایی خود را حفظ نموده است. یکی از جنبه های مهم روستاهای این مسیر آلوده نبودن به زباله های کنار جاده و مردمانی بسیار مهربان و مهمان نواز است.
به این مهمانی و مهمان نوازی توان صد سال کردن عشقبازی
با گسترش تعامل میان کشورها، سخنان احترام‌آمیز و مهمان نوازی بین رییسان جمهوری ایالات متحده و رهبران کشورهای اسلامی در قرن بیستم گسترش یافت. پرزیدنت دوایت آیزنهاور اولین رئیس‌جمهوری آمریکا بود که، در مراسم افتتاح ساختمان زیبای مرکز اسلامی واشینگتن در سال ۱۹۵۷، در یک مسجد سخنرانی کرد. او و همسرش پیش از ورود به این بنا کفش‌های خود را از پا درآوردند. اقدامی که تیتر اول نیویورک تایمز شد. آیزنهاور که یک ژنرال سابق بود از مسلمانان در ارتش ایالات متحده حمایت و در سخنان خود به کرات به اسلام استناد می‌کرد. او یادآور شد که آمریکا اگر می‌خواهد مورد احترام باشد باید از حقوقی مانند آزادی مذهب دفاع کند.[نیازمند منبع]
منم مرد مهمان نواز عرب به مردانگی یکه تاز عرب
چه کرد آن بداندیش مهمان نواز که ساز ضیافت چنین کرد ساز