مهلک

معنی کلمه مهلک در لغت نامه دهخدا

مهلک. [ م َ ل َ / ل ِ / ل ُ ] ( ع مص ) هلاک شدن. ( تاج المصادر بیهقی ). هلاک. ( اقرب الموارد ). رجوع به هلاک شود.
مهلک. [ م َ ل َ ] ( ع اِ ) مهلکة. جای هلاک :
ای مفلسی که در سر تست از هوای گنج
پایت ضرورت است که در مهلکی شود.سعدی ( طیبات ).
مهلک. [ م ُ ل ِ ]( ع ص ) کشنده. ممیت. میراننده و هلاک کننده. ( آنندراج ). قاتل. متبر : به علتهای مزمن و دردهای مهلک گرفتار گشته. ( کلیله و دمنه ). بعد از آن ملاحده مخاذیل برکیارق را کارد زدند مهلک نبود و اثر نکرد. ( سلجوقنامه ظهیری ص 36 ). || نیست کننده. تباه کننده. متلف. ج ، مهلکات. مقابل محیی. مقابل منجی.

معنی کلمه مهلک در فرهنگ معین

(مُ لِ ) [ ع . ] (اِفا. ) هلاک کننده ، نابود کننده .

معنی کلمه مهلک در فرهنگ عمید

هلاک کننده، نیست کننده، کشنده.

معنی کلمه مهلک در فرهنگ فارسی

هلاک کننده، نیست کننده، کشنده
( اسم ) هلاک کنندهکشنده : [ بعد از آن ملاحده مخاذیل برکیارق را کار دزدند مهلک نبود و اثر نکرد. ] جمع : مهلکین .
مهلکه جای هلاک

معنی کلمه مهلک در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی مُهْلِکَ: هلاک کننده
ریشه کلمه:
هلک (۶۸ بار)

معنی کلمه مهلک در ویکی واژه

mortale
letale
هلاک کننده، نابود کننده.

جملاتی از کاربرد کلمه مهلک

سلامت با قناعت توأمانند چو آز اندر زمانه مهلکی نیست
قبل از انجام هر آزمایش با این گاز مهلک، از تهویه مناسب در هود اطمینان حاصل نمایید و آمیل نیتریت را به عنوان پادزهر در دسترس داشته باشید.
مکنت خصم تو گردد سبب نکبت او مور در مهلکت افتد چو برون آرد پر
درد خود را گرچه می‌دانم فضولی مهلک است فارغ از تدبیر درمانم نمی‌دانم چرا
مسئله دیگر عبور جریان الکتریکی از بدن که میتوان آن را مهلک‌ترین اثر برق‌گرفتگی بر روی بدن دانست، تأثیر آن بر روی سیستم عصبی است. منظور از سیستم عصبی، شبکهٔ بین سلولهای عصبی یا همان نرونها است، که وظیفه آن‌ها تنظیم فرایندهایی است که در اعضای بدن انجام میپذیرد. از جمله بخشهای مهم سیستم عصبی میتوان از مغز، نخاع و سلولهای حسی بدن را نام برد.
ابتدا مرگ استیوی ری ون و مهم‌تر از آن سقوط پسر پنج ساله اش از آسمان خراشی در نیو یورک که برای او ضربه روحی مهلکی بود؛ او آهنگ اشک‌ها در بهشت را به همین خاطر تهیه و اجرا کرد.
حامی به حمی باشد و در مهلکه اغنام
آزمایشگاه‌ها به ۴ سطح تقسیم‌بندی می‌شوند که سطح ۲ مشابه آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها و بیمارستان با هود و یک سری امکانات امنیتی ابتدایی است که در آن‌ها بر روی عوامل با بیماری زایی پایین کار می‌شود، در سطح ۳ عوامل خطرناک و با بیماری زایی بالا نگهداری می‌شوند که این آزمایشگاه‌ها به فیلتراسیون هوا با دقت بالا مجهز هستند، سطح ۴ هم با ایمنی فوق‌العاده برای نگهداری ویروس‌های مهلک مثل ابولا استفاده می‌شود در هر صورت ایمنی این آزمایشگاه‌ها توسط دانشگاه تأیید شده‌است.[نیازمند منبع]
«وَ أَنْشَأْنا بَعْدَها» ای و حدثنا بعد اهلاکها، «قَوْماً آخَرِینَ» یقال انشأه فنشأ، و هو ناشئ و الجمع نشأ کخدم و حرس. «فَلَمَّا أَحَسُّوا بَأْسَنا» ای ادرکوا بحواسهم عذابنا. یعنی اهل القریة المهلکة. «إِذا هُمْ مِنْها» ای من القریة، «یَرْکُضُونَ» ای یسرعون هاربین.
صبح ۲۸ مرداد۱۳۰۳ که قرار بود سردار سپه و اعضای دولتش در مجلس حاضر و استیضاح شوند، هوادارانش جلو مجلس جمع شدند و به مدرس هجوم بردند. داخل مجلس نیز، نمایندگان هوادار رضاخان به مدرس حمله کردند که باعث تشنج و تعطیل جلسه و عقب افتادن آن به عصر شد. هنگامی که حائری‌زاده از مجلس بیرون رفت، جمعیت به او حمله و او را تعقیب و آماج حمله فیزیکی کرد. حائری‌زاده توانست به خانه علی اکبر داور نماینده لارستان پناه ببرد و از مهلکه بگریزد. مدرس و کازرونی هم کتک خوردند.
آن دگر گفت‌ که اهریمن آدم‌خوارست خویش را باید ازین مهلکه می داشت نگاه
لیکن استقرار او بر تخت سلطنت ارمنستان بدون زحمت صورت نگرفت. او چون از طرف رومیان نامزد سلطنت شده بود ناچار شد با شورش بزرگی که عوامل ارمنی مخالف نفوذ روم بر پا کرده بودند مبارزه کند، و در جریان همین مبارزه‌ها بود که کایوس سزار زخمی مهلک برداشت و چند ماه بعد بر اثر همان زخم درگذشت.