مهربانی

مهربانی

معنی کلمه مهربانی در لغت نامه دهخدا

مهربانی. [ م ِ ] ( حامص مرکب ) عمل مهربان. صفت مهربان. نواخت. محبت. نوازش. حنو. تحنی. شفقت.( مهذب الاسماء ). رأفت. عطوفت. عاطفه. عاطفت. حنان. ( منتهی الارب ). مرحمت. ( مهذب الاسماء ). مهر و محبت و گرمی نمودن. ( برهان ). قفاوة. رحمت. حفاوت. حفاوة. ملاطفت. مهر. رقة. شفقة. رفهة. روح. ریح. رحمی. رخم. رخمة. نظرة. روف. روفة. شفق. ( منتهی الارب ). تعطف. ( لغت تاریخ بیهقی ). عائدة. ذل. ( منتهی الارب ) :
زبانی سخنگوی و دستی گشاده
دلی هَمْش کینه هَمَش مهربانی.دقیقی ( دیوان چ دبیرسیاقی ص 109 ).همه مهربانی بدان کن که شاه
سوی جنگ توران نراند سپاه.فردوسی.بدو گفت رو پیش خواهر بگوی
که از دشمنان مهربانی مجوی.فردوسی.مرا آن سخن این زمان شد درست
ز دل مهربانی نشایست شست.فردوسی.تو هرچند زشتی کنی بیش بر ما
شود بیشتر با تو مان مهربانی.منوچهری.دلهای ایشان قرار گیرد بر آنچه خدا بدیشان عنایت کرده از مهربانی امیرالمؤمنین نسبت به ایشان. ( تاریخ بیهقی ص 314 ). اعتماد داشتم به خوبی و مهربانی و منفعت او. ( تاریخ بیهقی ص 315 ). از روزگار کودکی تا امروز او را بر ما شفقت و مهربانی بوده است. ( تاریخ بیهقی ).
چه خوش بی مهربانی هر دو سر بی
که یک سر مهربانی دردسر بی.باباطاهر.مگر در سر نداری ای پسر هش
چه جوئی مهربانی از پدرکش.ناصرخسرو.سرش در بر گرفت از مهربانی
جهان از سر گرفتش زندگانی.نظامی.ماهرویا مهربانی پیشه کن
خوبرویی را بباید زیوری.سعدی.اسماعیل میرزا امام قلی میرزارا فرزند نامید و در آغوش مهربانی کشید. ( عالم آرای عباسی ص 201 ).
در آتشش فکنم تخم مهربانی را
دهم به تربیتش آب زندگانی را.کلیم.- مهربانی کردن ؛ مهر ورزیدن. نوازش کردن :
مهربانی نکنی بر من و مهرم طلبی
ندهی داد و همی داد ز من بستانی.منوچهری.تا به امروز بنده پروردی
مهربانی و مردمی کردی.سعدی ( هزلیات ).- مهربانی نمودن ؛ کرار. ( منتهی الارب ). تحفی. ( زوزنی ). تعطیف. اکتناع. ( منتهی الارب ). اشفاق. ( تاج المصادر ). رجوع به ترکیب مهربانی کردن شود.

معنی کلمه مهربانی در فرهنگ عمید

محبت، دوستی.

معنی کلمه مهربانی در فرهنگ فارسی

۱ - محبت : [ اسماعیل میرزا امام قلی میرزا را فرزند نامید و در آغوش مهربانی کشید . ] ۲ - نیکی خوشرفتاری . ۳ - رحم . ۴ - ( اسم ) یکی از گوشه های شور .۵ - نوعی جامه لطیف و خوش قماش .

معنی کلمه مهربانی در دانشنامه عمومی

مهربانی به مجموعه اعمال و رفتاری گفته می شود که حاکی از ایثار، مدارا، قدرشناسی و تواضع و احترام به دیگران است. مهربانی در بسیاری از فرهنگها و ادیان، ارزش به شمار می آید. مهربان بودن دارای ریشه ژنتیکی است.
کسی که آراسته به صفت مهربانی است؛ این توانایی را دارد که علاقه و توجه خود را نسبت به آسایش، خوشبختی و احساسات دیگران نشان دهد.
مهربانی بر خوبی تمرکز می کند و نقطه مقابل افکار و رفتار منفی است، نمی توان روی کار خوبی متمرکز شد و در همان حال هم منفی گرا بود. مهربانی مسری است مطالعات نشان داده است که مهربانی می تواند سه باره منتقل شود. به عبارت دیگر، این امکان وجود دارد که مهربانی شما به دوستِ دوست ِدوستتان هم سرایت کند تاب آوری توانایی مهربانی است. در مطالعه ای که روی کودکان ۹ تا   ۱۱ ساله صورت گرفت از کودکان خواسته شد که هر روز سه عمل محبت آمیز انجام دهند. گروهی که ابراز محبت داشتند، در مقایسه با گروه شاهد، بهزیستی و همچنین تأیید بیشتری از سوی همسالان خود تجربه کردند.
مهربانی (فیلم ۱۹۸۲). مهربانی ( به هندی: Meharbaani ) فیلمی محصول سال ۱۹۸۲ و به کارگردانی آجیت سینگ دئول است. در این فیلم بازیگرانی همچون درمندرا، نظیر حسین، ساریکا، ناریندرا نات، بیندو، اورمیلا بات، بهارات بوشان ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه مهربانی در ویکی واژه

gentilezza
cortesia

جملاتی از کاربرد کلمه مهربانی

ره دشمنیست گر این که فراق می‌کند سر بمن ای کشنده دشمن تو هنوز مهربانی
تا تو را، مهربانی و یاری است زخم عشق تو، در دلش کاری است
این دل مسکین سرگردان ما از تو چشم مهربانی داشته
از شما نامهربانی ناد راست ترک احسان از توام کی باور است
عَلَم گشتم به تو در مهربانی عَلَم بالای سر بهتر تو دانی
در دوران شاهنشاهی هخامنشی، دین زرتشتی دین دولتی بود و شامل عبادت رسمی بود. شاهان ایرانی به زرتشتیان پارسا معروف بودند و با قانون زرتشتی به نام اشه حکومت می‌کردند. با این حال کوروش بزرگ که این امپراتوری را پایه‌گذاری کرد، از تحمیل دین زرتشتی بر ساکنان سرزمین‌های فتح شده خودداری کرد. مهربانی کوروش کبیر با یهودیان به عنوان جرقه‌ای برای نفوذ زرتشتیان بر یهودیت ذکر شده‌است.
پادشاه کشور ماهیشماتی مرده است و زن برادر او شیواگامی از فرزند او (باهوبالی) و فرزند خودش (بالادیو) مراقبت می‌کند تا در نهایت کسی بر تخت پادشاهی بنشیند. از همان کودکی شجاعت و مهربانی باهوبالی بر بالادیو مقدم بود و در نهایت شیواگامی او را پادشاه معرفی کرد اما حسادت بالادیو باعث شد که باهوبالی و مادرش شیواگامی را بکشد و خود بر تخت پادشاهی بنشیند. در قسمت دوم فرزند باهوبالی برای انتقام پدرش عموی خود را می‌کشد ودوباره عدالت را به کشور ماهیشماتی برمی‌گرداند.
با این‌همه ناز و دلستانی خون شد جگرش ز مهربانی
رفتم از کوی تو با صد درد دل خاکم به سر در طریق مهربانی کس کند این را چه نام
خواجه عبدالله انصاری در شرح حال ابوالحسن سُیُوطی ذکر می‌کند: «شیخ بوعلی رودباری گوید: که کس نبود در حال عطف ور یاران خود، چون بوالحسن سیوطی.» جامی نیز در نفحات الانس در شرح حال ابوالحسن سُیُوطی آورده: «شیخ ابوعلی رودباری گوید که هیچ‌کس در عطف و مهربانی یاران چون ابوالحسن سُیُوطی نبود.»
یک مدرسه دبستانی کاتولیک، مدرسه کاتولیک منطقه ای بانوی مهربانی، در مپل گلن، پنسیلوانیا وجود دارد. این مدرسه در سال ۲۰۱۲ با ادغام سنت آنتونی-سنت شکل گرفت. جوزف در آمبلر ، سنت آلفونس در مپل گلن و سنت کاترین سیه نا در هورشم.
منم کز مهربانی بر نتابم بسمّ اسب تو اسیب خاری
از آنجا که جمهوری ونیز به دنبال ایجاد اتحاد بزرگتری علیه امپراتوری عثمانی بود کنتارینی را با یک مأموریت دیپلماتیک نزد اوزون حسن، حاکم ایرانی طایفه آق قویونلو فرستاد. او در فوریه ۱۴۷۴ ونیز را ترک کرد، اروپای مرکزی، کیف و گرجستان را طی کرد و در اوت ۱۴۷۴ به تبریز رسید. او در ماه اکتبر در پایتخت یعنی اصفهان با اوزون حسن دیدار کرد و با مهربانی مورد استقبال قرار گرفت، اما پیشنهاد ونیزی‌ها برای توسعه اتحاد مورد قبول قرار نگرفت و کنتارینی در آوریل ۱۴۷۷، پس از وقفه‌های طولانی و یک سفر دشوار به ونیز بازگشت. کنتارینی در مسیر بازگشت از ایران به ونیز، در مسکو توقف کرد و در آنجا با تزار روسیه ایوان سوم ملاقات کرد.
مهربانی و عاقل و خوش رای خلق خلقت بود جهان آرای
او در زندگی اش سعی میکند که تعادل را حفظ کند و در میانه ی خشونت و مهربانی باشد برای همین به آقای میانه رو معرف است.
«هُنالِکَ» آنکه هن آنجا هن، «الْوَلایَةُ لِلَّهِ الْحَقِّ» یاری دادن و بکار آمدن و بمهربانی باز آمدن خدای را جلّ جلاله راستست و درست، «هُوَ خَیْرٌ ثَواباً» او به است پاداش را، «وَ خَیْرٌ عُقْباً (۴۴)» و به است بسرانجام.