مهر ماه

معنی کلمه مهر ماه در لغت نامه دهخدا

مهرماه. [ م ِ ] ( اِ مرکب ) ماه مهر. نام ماه هفتم است از سال شمسی و بودن آفتاب در برج میزان و اول فصل خزان. ( برهان ). آفتاب در این ماه در میزان باشد و آغاز خریف بود. ( نوروزنامه ). رجوع به مهر شود.
- مهرماه جلالی ؛ اول آن تقریباً مطابق است با هفدهم سپتامبر ماه فرانسوی. ( یادداشت مؤلف ).
- مهرماه قدیم ؛ اول آن مطابق است با سوم اسفندماه جلالی و شانزدهم فوریه فرانسوی. ( یادداشت مؤلف ).
|| خریف. پائیز : تولد سودا بیشترین اندر فصل خریف باشد که به پارسی مهرماه گویند. ( ذخیره خوارزمشاهی ). رجوع به مهر و مهرگان شود.

معنی کلمه مهر ماه در فرهنگ فارسی

( اسم ) هفتمین ماه سال شمسی .

معنی کلمه مهر ماه در فرهنگ اسم ها

اسم: مهرماه (دختر، پسر) (فارسی) (کهکشانی) (تلفظ: mehr-mah) (فارسی: مِهرماه) (انگلیسی: mehr-mah)
معنی: مهشید، محبت و روشنی، مرکب از مهر ( محبت و دوستی ) + ماه، نام پسر ساسان

معنی کلمه مهر ماه در ویکی واژه

(گاهشماری): منسوب به مهر، هفتمین ماه سال خورشیدی (شمسی).
نام روز شانزدهم از ماه مهر که ایرانیان جشن مهرگان را در این روز بر پا می‌دارند.
نخستین ماه سال هخامنشی.

جملاتی از کاربرد کلمه مهر ماه

ترا روی زرد و مرا روی زرد تو از مهر و ماه و من از مهر ماه
اورمزد مهر ماه آمد رسول مهرگان مانده زی ما از بزرگان اوایل یادگار
دور گردون شد ز راز سر به مهرم پرده در تا که در دل مهر ماهی پرده دار آمد مرا
بر او اورمزد اوّل مهر ماه همایون به شادی و لهو و ......ن؟
اجرای آزادراه حرم تا حرم در مهر ماه سال ۸۹ باهدف اتصال قم و تهران به خراسان رضوی از مسیر استان سمنان در دستور کار قرار گرفت.
شعر مهرانگیز جامی را مغنی داد ساز مهر ماه روی آن نامهربانم تازه کرد
حاصل ز مهر ماهوشانم ببحر و بر چشمی پرآب باشد و قلبی پر آتشی
این فیلم در مجموع دو اکران سینمایی و آنلاین خود که اولی در مهر ماه ۱۳۹۸ بود و در ادامه به دلیل بیماری کرونا متوقف شد و دومی هم در مرداد ۱۳۹۹ اتفاق افتاد، توانست با ۴۰۷٫۵۸۳ میلیون تومان عنوان پرفروش ترین مستند تاریخ سینمای ایران را به خود اختصاص دهد.
فصل دهم این سریال روز ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۱۳ میلادی، برابر با ۴ مهر ماه سال ۱۳۹۲ ه‍.ش از شبکهٔ ای‌بی‌سی آمریکا پخش شد. این فصل پیرامون مشکلات بیمارستان است. دکتر هانت و کریستینا پس از طلاق همچنان به رابطهٔ خود ادامه می‌دهند. اپریل به درخواست ازدواج متئو جواب مثبت می‌دهد ولی روز عروسی با جکسون از کلیسا بیرون می‌رود و با او ازدواج می‌کند. رابطهٔ الکس و جو جدی‌تر می‌شود. در قسمت‌های پایانی شوک دیگری به بیننده‌ها وارد شد، ساندرا اوه (کریستینا) در پایان این فصل سریال را ترک کرد، کریستینا پیشنهاد دکتر پریستون برک را می‌پذیرد و به بیمارستان او می‌رود.
گفتم ای سیمین بدن بر گوی با من کیستی گفت من آثار مهر ماه گردون اقتدار
جباری پس از پایان جنگِ ایران و عراق تا سال ۱۳۸۱ فرمانده سپاه زنجان بود، از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۷ فرمانده سپاه منطقه قزوین را برعهده داشت. او مهر ماه ۱۳۸۷ به معاونت فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ منصوب شد و خرداد ۱۳۸۸ به سِمت معاون حسین طائب در نیروی مقاومت بسیج گمارده شد. در آبان ۱۳۸۸ به فرماندهی سپاه استان قم منصوب شد و یک سال بعد در آبان ۱۳۸۹ فرمانده سپاه حفاظت ولی‌امر شد. وی در ۴ تیر ۱۴۰۱ از این سمت عزل شد و حسن مشروعی‌فر جایگزین او گردید. وی اصالتاً اهل زنجان است.
با پیگیری اداره فرهنگ آباده، اداره فرهنگ فارس با افتتاح کلاس اول دبیرستان موافقت و از اول مهر ماه ۱۳۱۵ شمسی این کلاس شروع به کار کرد. در سال۱۳۱۶ شمسی کلاس دوم این دبیرستان نیز تأسیس شد. سرپرست دبیرستان در آن سال محمد رضا دایی بود. در سال ۱۳۲۷ شمسی به تقاضای اولیا دانش آموزان و موافقت فرهنگ فارس دبیرستان دخترانه اهلی (اقبال لاهوری کنونی) تأسیس شد.
در عربستان سعودی حجاب فقط برای زنان مسلمان اجباری بود و برای سایر قشرها ضروری نبود. در تاریخ دوم مهر ماه سال ۱۳۹۸، عربستان سعودی قانون حجاب اجباری را به جز در شهرهای مکه و مدینه لغو کرد.
ای مه مه مهر و مهر ماه است بی باده نشستن از گناه است
اولین بار در تابستان سال 98 دارا با انتشار پستی در اینستاگرامش خبر از این آلبوم داد و اولین تک آهنگ این آلبوم به اسم «یه چی بینشه» در مهر ماه سال 98 منتشر شد
در ۲۷ مهر ماه سال ۱۳۹۳ حبیب برومند نماینده مردم پارس‌آباد و بیله سوار در سخنرانی اش در مجلس شورای اسلامی خواستار جدایی شهرستان‌های شمالی استان اردبیل از این استان و تشکیل استان مغان شد. به دنبال این سخنان ۵۳ تن از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای حمایت خود را از این پیشنهاد اعلام نمودند. به پیشنهاد این نماینده شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله سوار، گرمی و مشگین‌شهر جزو این استان خواهند بود.
آن مهر ماه روی که جانست نام او چون ذره ایست گشته روان در هوای دل
ترا روی زرد و مرا روی زرد تو از مهره ماه و من از مهر ماه
در اواسط مهر ماه ۱۳۹۹، مطالب درسی دوره متوسطه اول نظام آموزشی جدید را تحت پوشش خود قرار داد.
ابراهیم یزدی در مهر ماه سال ۱۳۱۰ در یک خانواده مذهبی در قزوین به دنیا آمد؛ در سال ۱۳۱۶ همراه خانواده به تهران مهاجرت کرد و در خیابان ری پرورش یافت.