مهدیه
معنی کلمه مهدیه در لغت نامه دهخدا

مهدیه

معنی کلمه مهدیه در لغت نامه دهخدا

( مهدیة ) مهدیة. [ م َ دی ی َ ] ( ع اِ ) عطا و بخشش و انعام. ( ناظم الاطباء ). || عروس. ( آنندراج ). عروس فرستاده شده به خانه شوهر. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ).
مهدیة. [ م َ دی ی َ ] ( اِخ ) شهری است در شمال افریقا، آن را عبیداﷲ مهدی مؤسس سلسله فاطمی بنا کرد در سال 303 هَ. ق. میان آن و قیروان از سوی جنوب دو منزل است. ( یادداشت مؤلف ). مهدی به سال 308 درآن سکنی گزید و شهر به نام خود او خوانده شد. این شهر در ساحل دریای روم بود و با باره ای بلند و موضع آن را چون کف دست متصل به زند دانسته اند :
بسته عدو را دست پس چون ملحد ملعون خس
کش کرد مهدی در قفس و آویختش در مهدیه.منوچهری.شهری است بزرگ برکران دریای روم نهاده و به حدود قیروان پیوسته است.جایی بانعمت است و اندر وی بازرگانان بسیارند. ( حدود العالم ). و در پهلوی آن [ قیروان ] مهدیه است که مهدی از فرزندان امیرالمؤمنین حسین بن علی رضی اﷲ عنهما ساخته است بعد از آنکه مغرب و اندلس گرفته بود و بدین تاریخ به دست سلطان مصر بود و آنجا برف بارد و لیکن پای نگیرد. ( سفرنامه ناصرخسرو چ دبیرسیاقی ص 51 ).

معنی کلمه مهدیه در فرهنگ فارسی

شهری است در شمال افریقا آن را عبیدالله مهدی موسس سلسله فاطمی بنا کرد در سال ۳٠۳ ه. ق . میان آن و قیروان از سوی جنوب دو منزل است .

معنی کلمه مهدیه در فرهنگ اسم ها

اسم: مهدیه (دختر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: mahdiye) (فارسی: مَهْديه) (انگلیسی: mahdiye)
معنی: کسی که خداوند او را به سوی رستگاری و راه راست هدایت نمود، کسی که خداوند رستگاری را و راه راست را برایش تعیین کرد، مؤنث مهدی، عروس

معنی کلمه مهدیه در دانشنامه عمومی

مهدیه یکی از مکانهای مقدس شیعیان است که آنجا در زمینه مهدویت و بیاد حجت بن حسن ( مهدی موعود شیعه ) مراسم و سخنرانی برگزار می شود. مهدیه تهران از مشهورترین آنهاست که به پیشنهاد احمد کافی ساخته شد و مورد استقبال گسترده مردم از جلسات سخنرانی او و مراسم دعای کمیل و ندبه قرار داشت. او با فروش منزلش و کمک ۴ نفر از بازاریان معروف تهران و نیز عدّه بسیاری از مردم، در سال ۱۳۴۸ قطعه زمین ۴ هزار متری در خیابان ولی عصر تهران، با نام مهدیه خریداری کرد که ساختمان اولیه آن پانزده هزار نفر را در خود جای می داد. بدین ترتیب اولین مهدیه در تهران بنا شد.
مهم ترین پایگاه شیعیان در بزرگداشت یاد مهدی موعود، مسجد جمکران، در ۶ کیلومتری شهر مذهبی قم است. این مسجد را می توان مانند مهدیه ای جامع و بزرگ دانست. به اعتقاد شیعه این مسجد، بیش از یک هزار سال پیش در بیداری به فرمان حجت بن حسن تأسیس گردید.
مهدیه (تیارت). مهدیه ( به عربی: مهدیة ) یک شهرداری در الجزایر است که در استان تیارت واقع شده است.
مهدیه (شهرکرد). مهدیه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری ایران است. که اکنون با الحاق به شهرکرد، همراه با روستاهای چالشتر و اشکفتک، منطقه چهار شهرداری شهرکرد و ناحیه غرب شهرکرد را تشکیل می دهند. این روستا در ۴ کیلومتری غرب شهرکرد واقع شده است.
براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶٬۲۳۲ نفر ( ۱٬۵۱۹خانوار ) بوده است. مهدیه نام تغییر یافته روستای زانیان، ذانیان یا ذانایان است که در سال ۱۳۶۰ به دلیل اشتباه با ماده «زانیان عربی» به مهدیه تغییر نام یافت. امروزه یکی از محلات شهرکرد است و زیر نظر شهرداری غرب شهرکرد اداره می شود. دانشگاه سراسری شهرکرد در کنار این محل واقع شده است. این روستا در ۴ کیلومتری غرب شهرکرد واقع شده و در کتاب مرآت البلدان آمده که «قریه زانیان سفلی در نیم فرسخی چالشتر واقع شده. دو رشته قنات دارد یکی آباد و دیگری خراب، حمام و مسجد خوب از بناهای حاجی محمدرضاخان دارد» ( اعتماد السلطنه، ۱۳۶۸:۱۹۳۴ ) زانیان که از آبادی های نسبتاً آباد شهرکرد است، سه هزار جمعیت دارد. سرزمین مصفا و دارای چشمه و باغات است. قریب پانزده هزار مَن عایدی دارد مزرعهٔ قلنگان از باغات خوب این آبادی است در نوشته های قدیم این روستا را زانوان نوشته اند ( می گویند قریه اشکفتک و زانیان به منزله دو زانو برای قریه چالشتر که حاکم نشین بوده می باشد. اربابان و مالکین قدیم از بین رفته و بیشتر املاک آن در اختیار خرده مالکان قرار گرفتند. این آبادی دارای آسیاب و حمام و مسجد عالی از دوران حاج محمد رضاخان است که به سبک ابنیه صفوی ساختمان شده و تعمیرات شان از طرف خود اهالی به عمل می آید ( نیکزاد امیر حسینی، ۱۳۵۸: ۴۳۰ ) در لغت نامه دهخدا چنین آمده است: زانیان دهی است از دهستان لار بخش حومهٔ شهرستان شهرکرد. واقع در۶ هزارگزی باختر شهرکرد و متصل به راه شهرکرد به سامان، در دامنهٔ کوه و منطقهٔ معتدل. سکنهٔ آن ۱۰۹۴ تن شیعهٔ فارسی زبان اند. آب آن از رودخانه و قنات تأمین می شود و دارای محصول غلات، سیب زمینی است. شغل اهالی آن زراعت، گله داری و صنایع دستی زنان، جاجیم بافی و راه آن ماشین رو است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج ۱۰ )
معنی کلمه مهدیه در فرهنگ فارسی
معنی کلمه مهدیه در فرهنگ اسم ها
معنی کلمه مهدیه در دانشنامه عمومی

معنی کلمه مهدیه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] مهدیه، یکی از مکان های مقدس شیعیان است که آنجا در زمینه مهدویت و به یاد حجت بن حسن (مهدی موعود شیعه) مراسم و سخن رانی برگزار می شود. مهدیه تهران از مشهورترین آن هاست که به پیشنهاد کافی ساخته شد و مورد استقبال گسترده مردم از جلسات سخن رانی او و مراسم دعای کمیل و ندبه قرار داشت.
مهدیّه، مکانی مذهبی است که به نام حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نامیده شده است.
برقراری مراسم مربوط به امام زمان
با روزافزون شدن علاقۀ عمومی مردم به حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مکان هایی با عنوان مهدیه فراهم شده است؛ جایی که به طور معمول مراسم مربوط به حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) - به ویژه دعای ندبه - در آن، از جایگاه بیش تری برخوردار است. این مکان، با انتسابش به حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، همواره محل گردآمدن دلدادگان آخرین معصوم (علیه السلام) و زمزمه های عاشقانۀ آنان با آن یار سفر کرده است. بیشتر شهرها کم وبیش دارای این مکان ارزشمند هستند که در عصر غیبت می تواند محلی ارزشمند در ایجاد ارتباط روحی با حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد.
← نمونه
...

جملاتی از کاربرد کلمه مهدیه

او پس از دریافت دیپلم، در دانشگاه شهید بهشتی تهران در رشته نرم‌افزار کامپیوتر تحصیل خود را آغاز کرد و مدرک کارشناسی را دریافت نمود و در سال ۱۳۶۹ ازدواج کرد که ثمره این ازدواج دو فرزند به نام‌های مهدیه و فاطمه است.
احمد زیدآبادی همسر مهدیه محمدی و داماد محمد محمدی گرگانی (نماینده دوره اول مجلس و از اعضای وابسته به طیف موسوم به ملی‌مذهبی‌ها) است. همچنین وی دارای سه فرزند به نام‌های پرهام، پارسا و پویا است.
المهدیه (به عربی: المهدیة) شهری در استان المهدیه کشور تونس است که جمعیت آن در سرشماری سال ۲۰۰۴ میلادی ۴۵٫۹۷۷ نفر بوده‌است.
از محله‌های این شهر می‌توان گرجی‌محله، فراش‌محله، نقاش‌محله، بازارمحله، گراییل‌محله، زیروان، سنگ زغال، قائم، قنبرآباد، کشتارگاه، تروجن (شهیدآباد)، فرهنگیان، مهدیه، فرودگاه، گلستان، گلشهر، ۱۷ شهریور، نواب صفوی، کوهی‌خِیل، عبدالحق، [شهید سازگار (بمبئی محله)] اشاره کرد.
اشکفتک یکی از محلات سه‌گانه(مهدیه، اشکفتک و چالشتر) غرب شهر شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری است.
روز سه‌شنبه پنجم مرداد سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» از بازداشت ۲۰ نفر از ساکنان شهرک مهدیه کرمانشاه که برای دومین روز به منظور اعتراض به نبود آب و برق و همچنین حمایت از اعتراضات مردم اهواز به خیابان‌ها آمده بودند، خبر داد.
الجم (به عربی: الجم) یک منطقهٔ مسکونی در تونس است که در استان مهدیه واقع شده‌است. الجم ۲۱٬۵۷۶ نفر جمعیت دارد.
آب‌انبار حوض رحیم مربوط به دوره قاجار است و در بافق، ابتدای خیابان مهدیه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۰۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
استان مهدیه ۲٬۹۶۶ کیلومترمربع مساحت و طبق سرشماری ۲۰۱۴ تونس ۴۱۰٬۸۱۲ نفر جمعیت دارد.
زادهٔ ۱۱ تیر ۱۳۰۸ در مشهد در خانواده‌ای بازرگان مهاجر یزدی‌تبار؛ پدرش (علی‌اکبر) همراه پدربزرگش (علی‌اصغر) از یزد به شوروی مهاجرت کرد. جیحون یزدی دایی پدر او بوده‌است. علی‌اکبر پس از انقلاب ۱۹۱۷ روسیه به ایران بازگشت و ساکن مشهد شد و در ۱۳۲۶ درگذشت، علی تنها پسر خانواده، مسئول معاش شد و سرپرستی مادر و ۷ خواهر را بر عهده گرفت. در تجارت‌خانهٔ چای پدری‌اش به خودآموختگی روی آورد و نتوانست رسماً به تحصیل دانشگاهی بپردازد. به هنگام کار، زبان‌های انگلیسی و عربی را در مدرسه‌های «ایران» و «مهدیه حاجی عابدزاده» آموخت. محمدتقی ادیب نیشابوری و قاسم رسا دو تن از استادان برجستهٔ او بوده‌اند.